Klimatizácia vo väčšine áut dostáva v zimných mesiacoch pauzu, keďže ochladzovať interiér vozidla netreba. Ako však radia odborníci, prevetrať by sme ju mali aj teraz, a to doslova.
Vodiči robia chybu, že klimatizáciu v zime vypínajú. V zime klimatizácia pustená na vyššiu teplotu vysušuje vlhký vzduch, vďaka čomu sa rýchlejšie odmrazia okná. Tvrdí to Jozef Mišurda, odborník na automobilový priemysel zo spoločnosti Würth Slovensko.
Vedľajším efektom je podľa neho potom aj rýchlejšie zohriatie motora kvôli jeho zaťaženiu kompresorom. Ako tiež upozorňuje, neobstojí zdôvodnenie vodičov, že by sa tým zaťažovala spotreba. „Pri dnešných výkonoch áut v hodnotách 85 kW a vyššie to nespôsobuje žiadnu zvýšenú spotrebu.“
Výhody klimatizácie
Nespornou výhodou klimatizácie pustenej na ohrev, teda na vyššiu teplotu, je nielen spomínané odmrazenie skiel či rýchlejšie zohriatie motora. Dá sa ňou v prípade, že ju pustíte nonstop, predísť napríklad aj spusteniu kompresora „nasucho“, keďže olej sa nazhromaždí v najnižšom bode systému.
„Autá s climatronikom, teda s automatickým kúrením, už nechávajú klimatizáciu zapnutú nonstop. Hoci sa dá manuálne vypnúť, vždy, keď vodič nechá odmraziť okná, sa klimatizácia zapne automaticky,“ vysvetľuje Mišurda.
Pozor na únik chladiva
Práve odstavenie klimatizácie môže v aute narobiť viac škody než osohu. „Tou menej vážnou, hoci nepríjemnou, je jej zatuchnutie. Vlhkosť na výparníku vo vnútri jednotky kúrenia vedie k jeho obaľovaniu baktériami, v dôsledku čoho smrdia ako pivničné priestory,“ konštatuje expert.
Závažnejšou škodou je únik chladiva zo systému, ak sa klimatizácia nepoužíva. Dôvodom je, že kompresor nerozprskuje olej v systéme, tým pádom neutesňuje steny hadíc, cez ktoré uniká chladivo.
Spotreba? Zanedbateľná
Reálna spotreba kvôli zapnutiu klimatizácie je pritom zanedbateľná. Závisí priamo od výkonu motora a od výkonu potrebného na vychladenie interiéru. Kolíše od 0 litrov na 100 km až po hodnotu jedného litra paliva na 100 km pri malých motoroch.
„Samozrejme, klimatizáciu v zime nespúšťame pri vysokých otáčkach motora, napríklad pri diaľničnej rýchlosti. Trpí tým spojka aj samotné teleso kompresora a aj poháňajúci remeň,“ upozorňuje Mišurda.
Pravidelne ju kontrolujte
Pokiaľ ide o údržbu, najlepšie je dať klimatizáciu raz za pol roka vyčistiť, či už v servise alebo doma, aby sa zabránilo tvorbe baktérií. „Minimálne raz za dva roky treba skontrolovať i stav chladiva. Inak nie je nutná žiadna špeciálna starostlivosť," dopĺňa Mišurda zo spoločnosti Würth Slovensko, ktorá je popredným dodávateľom pre automobilový, strojársky, kovospracujúci, drevársky, nábytkársky a stavebný priemysel.