StoryEditor

Služby za predchádzajúci rok

28.02.2006, 23:00

Ako účtovať v jednoduchom účtovníctve prijaté služby (napríklad telefón) za december, ak faktúra je doručená v januári?
-- Podnikateľ, ktorý vedie jednoduché účtovníctvo, účtuje po prijatí faktúry za služby (ale aj iné dodávky) v knihe záväzkov vznik záväzku voči dodávateľovi. Dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň splnenia dodávky, napríklad na faktúrach Slovak Telecomu je to posledný deň kalendárneho mesiaca. Podnikateľ uvádza súčet všetkých záväzkov k 31. decembru podľa inventúrneho súpisu vo výkaze o majetku a záväzkoch. Súčasťou tejto sumy bude napríklad aj faktúra za telefón za december. Vznik alebo prírastok záväzku v jednoduchom účtovníctve neovplyvňuje výsledok hospodárenia, a teda ani základ dane z príjmov. V deň úhrady faktúry sa účtuje v knihe záväzkov zánik záväzku a v peňažnom denníku úbytok peňažných prostriedkov, ktorý sa zatriedi ako "prevádzková réžia" a je teda daňovým výdavkom. To sa však stane až v priebehu januára. Faktúra za telefónne služby za december 2005 teda v každom prípade ovplyvní základ dane v roku 2006.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. apríl 2024 10:59