Automobilka Mazda oslavuje 40. výročie od začiatku výroby prvého vozidla s motorom s rotačným piestom. Za uvedené obdobie sa vyrobili bezmála dva milióny áut s unikátnym motorom. Pri tejto príležitosti prezident, predseda predstavenstva a CEO spoločnosti Mazda Hisakazu Imaki povedal: Agregát s rotačným piestom je, takpovediac, symbolom Mazdy. Je výsledkom neúnavnej snahy predchádzajúcich pracovníkov, ako aj firemnej kultúry, ktorá víta výzvy. V tradícii, na ktorú sme pyšní, budeme pokračovať. Ďalšia generácia ekomotorov Mazdy, motor spaľujúci vodík poháňaný rotačným piestom, je skvelým prísľubom do budúcnosti."
Priekopníci
Na konci 50. rokov 20. storočia začali viacerí výrobcovia intenzívne pracovať a investovať do vývoja motorov s rotačným piestom (RE), väčšina však snahu vzdala, pretože sa ukázala z technickej stránky nad ich sily. Mazda zostala na tomto poli sama. Postupne sa jej darilo prekonávať rôzne prekážky, až sa dostala k sériovej výrobe motorov RE. 30. mája 1967 začala Mazda predávať prvé auta poháňané dvojrotorovým motorom Cosmo Sport. Neskôr predstavila aj ďalšie modely vrátane takých, ako Familia Rotary Coupe, Savanna, RX-7 a Eunos Cosmo. Motory prešli mnohými úpravami, ktoré zlepšili ich spotrebu, výkon a znížili emisie. Vyrábajú sa dodnes.
Úspech i v motoršporte
Mazda vstúpila do motoristického športu v roku 1968, práve po uvedení modelu Cosmo Sport na trh, a v čase, keď sa vozidlá RE začali zúčastňovať na automobilových súťažiach. V roku 1991 sa Mazda 787B zapísala do histórie, keď ako jediné japonské auto vyhrala vytrvalostné 24-hodinové preteky v Le Mans. K tomuto víťazstvu musíme pridať ďalších viac ako sto v Japonsku a na súťažiach IMSA (International Motor Sports Asociation) v USA. Pretekárske modely s motormi s rotačným piestom boli v tom čase na výslní úspechu.
Športovú Mazdu RX-8 uviedli na trh v apríli 2003. Jej pohon zabezpečuje nová generácia motora Renesis, ktorý je kompaktnejší, má vyšší výkon a je i ekologickejší v porovnaní s predchodcami. Tento motor v roku 2003 ocenili aj prestížnou cenou Engine of the Year, ktorú každoročne udeľuje špecializovaný časopis Technology International. Po nej nasledovali v rokoch 2003 a 2004 ďalšie, ktoré iba potvrdili kvalitu techniky.
Vývoj napreduje
V súčasnosti Mazda ďalej pracuje na vývoji motora Hydrogen RE (motor poháňaný rotačným piestom spaľujúci vodík). Ten má nulové emisie CO2, ktoré sú podľa odborníkov jednou z hlavných príčin globálneho otepľovania. Vývoj motora Hydrogen RE sa začal v roku 1991 a už vo februári 2006 fabrika predstavila vozidlo Mazdu RX-8 Hydrogen RE -- prvý automobil s uvedeným motorom určeným na bežný predaj. Momentálne registruje Mazda sedem predaných vozidiel Mazda RX-8 Hydrogen RE. Všetky jazdia na japonských cestách.
StoryEditor