Po náhlom a nečakanom zrušení slávnej Rally Dakar urobil francúzsky organizátor, ktorý známu vytrvalostnú súťaž organizuje od jej začiatku, zaujímavý ťah. Aby splnil záväzky voči partnerom, zmiernil sklamanie pretekárov a poskytol fanúšikom možnosť vidieť svoje tímy v boji, pripravil v Maďarsku a Rumunsku diaľkový rally maratón s názvom Central Europa Rally. Podtitul v názve podujatia -- Dakar series však napovedá, že asi nepôjde len o jedno podujatie tohto typu.
Svetová elita
Narýchlo pripravená súťaž síce počas celého svojho priebehu prejavovala známky provizória a nedostatočnej pripravenosti, ale vďaka operatívnym zmenám a improvizáciám každý deň nadchýnala svojím dejom tisíce divákov. A práve o tých počas nej najviac išlo. Už veľkolepé technické preberania a slávnostný štart na najväčšom budapeštianskom námestí prilákali nadšencov takmer z celej okolitej Európy. Na štart tejto rally sa totiž postavili najsilnejšie svetové tímy, ktorých vidieť naživo v akcii má možnosť len málokto. Američan Roby Gordon na svojom monsteri značky Hummer, svetová jednotka Stephan Peterhansel na továrenskom Mitsubishi alebo legenda rally Carlos Sainz vo vozidle Volkswagen patrili k tomu naj, čo na rally na divákov čakalo.
Bez pardónu
Hneď v úvodnej etape sa všetci pustili do bojov naplno. Nik nešetril nikoho. Aj keď išlo o maratón dlhý niekoľko stovák kilometrov, žiadne rozkladanie síl sa nekonalo. Už prvá etapa tak mala svojich porazených. A smola si nevyberala. Na streche skončilo české auto tímu ORC Praha, ale aj továrenský VW v rukách Američana Millera. Slovenský Quadextrem team si tiež začal vyberať svoju dávku smoly a jeden z jeho jazdcov absolvoval celú špeciálku na lane. Kto počas večerného servisu stihol opraviť techniku, mohol pokračovať do Rumunska. Tam čakal na pretekárov asi najtvrdší oriešok. Aj keď pre sneh v rumunských horách bola jedna z etáp zrušená, tá, čo zostala, preverila schopnosti všetkých. Voda, sneh a blato spôsobili problémy kamiónov a narýchlo sa opäť musela meniť trať. Pretekárska špička sa začala vzďaľovať zvyšku štartového poľa a v každej kategórii sa začali črtať predbežní favoriti. V autách kraľovali továrenské tímy, v kamiónoch nedal Stacey na Mane nikomu šancu. Slovensko však začalo ukazovať svoje prednosti v motocykloch a štvorkolkách. Jaro Katriňák na KTM ukázal, že sa ho treba báť, a Martin Antal na Polarise si začal budovať svoje postavenie na medailovej pozícii.
Sporný záver
Z Rumunska sa súťaž po dvoch dňoch opäť vrátila do Maďarska, tentoraz však až k Balatonu do vojenského priestoru vo Veszpréme. Tam čakali na všetkých najdlhšie rýchlostné skúšky, a teda asi najväčšia časť súťaže. A práve tu sa čoraz častejšie objavovali sťažnosti jazdcov. Organizátor začal rozdeľovať často nezmyselné a ničím nepodložené penalizácie a hrozilo, že o výsledku rally sa nakoniec bude rozhodovať za bielym stolom namiesto zápolenia na trati. Aká je pravda a či boli všetky tresty opodstatnené, sa už dnes asi nedozvieme, ale isté je, že prvá súťaž Dakar series je za nami. Vyhrali ju asi tí, čo mali, či už na základe kvalít alebo z rozhodnutia usporiadateľov. Najviac sa toto divadlo vypomstilo Jarovi Katriňákovi, ktorý sa z prvého miesta dostal nakoniec až na 10. priečku, ktorú si však ani náhodou nezaslúžil. Vyhral niekoľko etáp, v niektorých bol druhý, ale takmer v každej patril k špičke.
Najúspešnejší bol Antal
Omnoho väčšie šťastie v rozdávaní penalizácie mal Martin Antal na Polarise v kategórii štvorkoliek a priniesol domov pohár za absolútne tretie miesto tejto rozvíjajúcej sa disciplíny. Automobily vyhral bez zaváhania Sainz na Volkswagene Touareg, ktorý svojou jazdou ukázal, že aj medzi absolútnou špičkou sú rozdiely a len jeden môže byť najlepší. Ostatné miesta si pekne na striedačku rozdelili ostatné továrenské tímy. Triedu kamiónov systémom štart -- cieľ zvládol najlepšie Stacey na Man-e. Nedal nikomu šancu, aj keď Loprais na Tatre sa snažil, ako sa dalo. Drobné technické problémy mu však nedovolili priblížiť sa Staceymu a v cieli sa musel uspokojiť s tretím miestom.
Máme sa na čo tešiť
Prvá rally Dakar series je teda za nami. Má svojich víťazov aj porazených. Priniesla športový zážitok do krajín, kde by to ešte pred pár mesiacmi asi nikto nečakal. Záujem organizátorov je viesť jej trate v budúcnosti aj cez Slovensko. Ostáva nám len veriť, že táto snaha nájde aj u nás odozvu a už o rok budeme motoristickým hviezdam kývať aj na našich tratiach a námestiach.
StoryEditor
