StoryEditor

Lampárňou je sekcia služieb zákazníkom

05.04.2006, 00:00
Napriek snahe železníc spríjemňovať nám cestovanie vlakom, "meškanie" medzi prianím a skutočnosťou je stále dosť citeľné. Kým za celý minulý rok bolo evidovaných 1 189 podaní, za január 2006 ich bolo už 222 (v januári 2005 len 89).

Napriek snahe železníc spríjemňovať nám cestovanie vlakom, "meškanie" medzi prianím a skutočnosťou je stále dosť citeľné. Kým za celý minulý rok bolo evidovaných 1 189 podaní, za január 2006 ich bolo už 222 (v januári 2005 len 89). Zhruba polovica z nich je opodstatnená. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., sa vtedy cestujúcemu ospravedlní, prípadne ho odškodní v zmysle Prepravného poriadku ZSSK, ktorý platí od 1. januára 2006. Čo však treba spraviť? Sťažovať sa. Nie však "na lampárni." Všetky podnety od zákazníkov eviduje Sekcia služieb zákazníkom Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Po prešetrení sťažnosti odpovie do 30 dní. Počet podaní cestujúcich rastie.

Ako môže cestujúci poslať sťažnosť:

-- elektronickou poštou na adresu Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. alebo Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
-- zápisom do knihy prianí a sťažností na železničných staniciach
-- priamo vo vlaku na tlačivo, ktoré mu poskytne vlakový personál
-- v osobných pokladniciach ZSSK
-- v zákazníckych centrách ZSSK
-- v centrách predaja ZSSK
-- telefonicky nonstop na telefónnom čísle kontaktného centra 18 188
-- poštovou zásielkou na adresu Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Odbor inšpekcie kontroly a krízového riadenia, Žabotova 14, 813 13 Bratislava

Do roku 2005 sa rozlišovalo meškanie od 30 do 59 minút a nad 60 minút. Od zmeny Prepravného poriadku je hranica na vrátenie časti cestovného 60 a viac minút pri meškaní InterCity (IC) a EuroCity (EC) vlakov. Ak EC alebo IC vlak mešká 60 minút a viac, ZSSK vráti cestujúcemu cenu príplatku v hotovosti alebo formou dobropisu. V IC vlaku je príplatok v 1. triede 30 korún a v 2. triede 20 korún. Vo vlaku EC je v to 60, resp. 40 korún. ZSSK cestujúcemu nevráti príplatok, ak meškanie IC či EC vlaku vzniklo v dôsledku takých okolností, ktorým ZSSK nemohla zabrániť alebo ich ovplyvniť, ako je napríklad štrajk, prírodné katastrofy, nehodové udalosti, plánované výluky a zásahy štátnych orgánov.

Postup pri vrátení cestovného

Potvrdenie o meškaní vlaku dostane cestujúci na požiadanie od sprievodcu vo vlaku alebo v nástupnej či prechodnej železničnej stanici v osobnej pokladnici ZSSK. Cestujúci si môže nárokovať na vrátenie IC alebo EC príplatku v hotovosti do dvoch mesiacov po ukončení cesty na základe predloženia pôvodného platného cestovného lístka, rezervačného dokladu (ak bol k cestovnému lístku vydaný) a potvrdenia o meškaní vlaku.
Ak cestujúci požiada o vrátenie IC alebo EC príplatku formou dobropisu, môže dobropis jednorazovo použiť na zaplatenie vnútroštátnych cestovných lístkov pri ďalšej ceste vlakom. Dobropis platí jeden rok. Nie je možné ho vrátiť ani vymeniť za hotovosť. Avšak cestovný doklad zakúpený za dobropis je možné jedenkrát vymeniť za nový cestovný doklad bez odpočítania storno poplatku.
Ak si cestujúci kúpil cestovný lístok na vlak, ktorý mešká viac ako päť minút, môže sa už v nástupnej stanici vzdať cesty a požiadať o vrátenie cestovného. Ak ide cestujúci vlakom, ktorý má meškanie, môže vystúpiť a ZSSK ho bezplatne prepraví späť do nástupnej stanice, kde požiada o vrátenie cestovného. Cestujúci môže pre meškanie vlaku prerušiť cestu v ktorejkoľvek železničnej stanici a do cieľovej pokračovať iným dopravným prostriedkom. ZSSK mu vráti rozdiel za neprecestovaný úsek trate. Ak cestujúci pre meškanie alebo vynechanie vlaku zmeškal prípoj, ZSSK ho do cieľovej stanice prepraví bez doplatku aj po inej trati. ZSSK môže prepraviť cestujúceho aj vlakom vyššieho druhu, ak sa tým urýchli príchod do jeho cieľovej stanice.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/slovensko-a-svet, menuAlias = slovensko-a-svet, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. november 2024 09:29