Každoročne zverejňujeme rebríček nemocníc, podľa toho, ako ich hodnotia pacienti – naši poistenci. Jedným z dôvodov, prečo to robíme, je najmä fakt, že pacient je ten klient, ktorému sa zdravotná starostlivosť poskytuje, a kvôli ktorému vôbec všetky tieto zdravotnícke inštitúcie existujú. Názor pacienta je preto veľmi dôležitý, možno aj najdôležitejší.
Máme za sebou náročné obdobie. V nemocniciach pandémia okrem návalu práce s covidom spôsobila aj obrovské množstvo odložených hospitalizácií pri iných ochoreniach. Ak sa pozrieme len na vybrané výkony, na ktoré sa musia povinne viesť čakacie zoznamy (ako napríklad výmeny bedrového alebo kolenného kĺbu), vidíme pokles výkonov až o 63 percent. Čakacie lehoty v dôsledku toho narástli o 24 percent a počet čakajúcich sa zvýšil o 54 percent.
Napriek tomuto temnému obdobiu sa naši poistenci postavili k nemocniciam pozitívne. Tú časť starostlivosti, ktorú vedeli sami subjektívne posúdiť, ohodnotili dobrými známkami. Aj keď ich spokojnosť s nemocnicami bola za vlaňajšok o niečo horšia než v prvom covidovom roku, z hľadiska toho všetkého, čo sa dialo, je známka 1,57 výborné číslo. Za to si všetci zdravotníci aj nezdravotníci, ktorí sa o našich poistencov starali, zaslúžia poďakovanie.
Keď sa pozrieme na výsledky nemocníc podľa regiónov, vidieť mierne rozdiely. Najlepšie hodnotenia má východ Slovenska, o niečo horšie, aj keď nie výrazne, sú na tom v očiach pacientov nemocnice v Nitrianskom, Trenčianskom a Trnavskom kraji. Ale čo nás prekvapilo najviac, bolo umiestnenie niektorých detských nemocníc medzi najlepšími. Pretože rodičia, mladšie ročníky a ženy sú vždy prísnejšími hodnotiteľmi a doteraz sa detské nemocnice vysoko v rebríčkoch nedostali. Už niekoľko rokov im pomáhame skrášľovať a renovovať izby a ostatné priestory, ale keď sme v tom sami, je to len kvapka v mori. O to viac nás teší rastúca spokojnosť rodičov najmenších pacientov.
Tieto dotazníky majú zmysel. Väčšina nemocníc – aj tých, ktoré dopadli v hodnotení zle – má záujem spoznať svoje hlavné nedostatky. Rebríček ich motivuje robiť veci lepšie. Už šesť rokov sa spokojnosť pacientov pomaly zvyšuje. To je dobrá správa.
A aby som dopovedala k tomu A o odloženej zdravotnej starostlivosti aj B, už v septembri sme ponúkli 67 nemocniciam peniaze navyše za dobehnuté operácie. Zhruba 20 nemocníc vďaka tomu zvýšilo počet zákrokov a postupne začalo dobiehať odložené hospitalizácie. Celkovo sa týmto spôsobom dostalo k operácii zhruba 500 poistencov, ktorí by inak na operáciu museli stále čakať. Verím, že ich bude pribúdať.