Minulý týždeň uzrela svetlo sveta správa skupiny na vysokej úrovni vedenej Jacquom de Larosiere, 78-ročným bývalým guvernérom Banque de France, ako aj prezidentom EBOR. Táto skupina mala na objednávku EK analyzovať príčiny súčasnej krízy a navrhnúť opatrenia vo finančnom sektore, ktoré by v budúcnosti takejto kríze zabránili a súčasne zlepšili fungovanie jednotného trhu v oblasti finančných služieb.
Správa celkom dobre analyzovala príčiny krízy - finančné inštitúcie a investori nepoznali úplne a presne riziká, ktorým sa vystavovali; štátom ovplyvňované poskytovanie úverov na bývanie v USA; dlhodobo nízke úrokové sadzby v USA; konflikt záujmov u ratingových agentúr či slabá spolupráca národných dohliadacích orgánov. Rovnako sa dá súhlasiť aj s návrhom, aby sa prehodnotil dnešný spôsob určovania potrebného kapitálu bánk, ktorý je príliš závislý od hospodárskeho cyklu (v dobrých časoch je požiadavka nízka, v zlých vysoká) a vzniká tu riziko pri jeho zmene.
Správa navrhuje aj vznik výboru pre systémové riziko na najvyššej úrovni v rámci ECB. Úlohou tohto výboru je sledovať a vyhodnocovať systémové riziko finančného systému v únii a v prípade potreby zasiahnuť. Tu však vzniká otázka, kto bude zodpovedný za finančnú stabilitu v členských štátoch a najmä, kto bude niesť náklady prípadných zásahov. Na takéto otázky správa nedáva jasnú odpoveď.
Ďalšou významnou zmenou, ktorú správa medzi opatreniami ponúka, je postupný vznik celoeurópskych dohliadacích agentúr. Tie by mali jednak harmonizovať reguláciu finančných inštitúcií (ktorá sa riadi jednotnou legislatívou pripúšťajúcou odchýlky v jednotlivých členských štátoch), licencovať ratingové agentúry a dohliadať národných dohliadačov. A to predovšetkým ich vzájomnú spoluprácu v rámci tzv. kolégií na dohľad jednotlivých medzinárodných finančných skupín. Všetky navrhované zmeny by mali napomôcť ďalšej homogenizácii finančného trhu, čo je záujmom predovšetkým veľkých korporácií. Samotný výkon dohľadu a väčšina licencovania by mala ostať v zodpovednosti členských štátov.
Správa sa podrobne nezaoberala ani potrebou harmonizácie činností spojených s fungovaním jednotného finančného trhu (najmä pre fyzické osoby) ako konkurzné právo, systém záruk či Občiansky a Obchodný zákonník. Na druhej strane európske superorgány by dostali obrovskú moc, no ich zodpovednosť nie je celkom jasná.
EK by mala prerokovať túto správu už dnes. Je to krátky termín, no dúfajme, že na všetky nejasné otázky dostaneme presnú a vyčerpávajúcu odpoveď.
| Martin Barto (1958) viceguvernér NBS. Od bývalého skvelého analytika je pohyb vo veľkej a malej ekonomike prirodzeným procesom. |