Za posledné dva roky vláda podnikla v oblasti sociálnej politiky kroky, ktoré nezmenili podstatu sociálneho štátu vytvoreného v minulom vládnom období. V rámci prevládajúcej kontinuity sociálnej politiky sa sústredila na prerozdeľovanie príspevkov konkrétnym cieľovým skupinám.
Konkrétne: 18,5 tisíc prvorodičiek dostalo zvýšený príspevok pri narodení dieťaťa a 20 tisíc dôchodcov má namiesto daňového bonusu dostať príplatok k prídavku na dieťa. V rámci rodinnej politiky vláda pokračovala vo valorizovaní daňového bonusu podľa pravidiel nastavených minulou vládou, nerozhodla sa však valorizovať prídavky na deti. Výška valorizácie prídavkov, na rozdiel od daňového bonusu, nie je daná zákonom a je plne v kompetencii vlády.
Chudobu vláda naďalej riešila zabehnutým systémom pomoci v hmotnej núdzi a valorizovaním dávok podľa pravidiel nastavených minulou vládou. Rast dôchodkov naďalej zabezpečuje každoročná valorizácia podľa pravidiel nastavených bývalou vládou, ktorá bola doplnená o tzv. vianočné dôchodky, ktorých výška je odstupňovaná podľa výšky dôchodku do maximálnej výšky dôchodku 11 257 Sk.
V oblasti zamestnanosti a trhu práce platí nový zákon o tripartite s rozšírenou pôsobnosťou kolektívnych zmlúv, rozšíril sa počet nástrojov služieb zamestnanosti, ktorých efekty bude možné zhodnotiť najskôr o rok. Zákonom roka 2007 podľa vlády bol Zákonník práce, ktorého jedným z hlavných cieľov bolo znížiť počet "nedobrovoľných" živnostníkov. Pretrvávajúci rast počtu živnostníkov je však dôkazom, že problém nebol v Zákonníku práce, ale zostáva v nastavení odvodov. Za 2 roky sa zvýšila minimálna mzda o 17% a vďaka ostatnému zvýšeniu životného minima bude jeho celkové zvýšenie 16%, čím sa zachová pomer zavedený bývalou vládou.
Prevládajúcou témou oboch rokov bol dôchodkový systém. Nesúhlasné názory na predkladané zmeny boli natoľko vážne, že prvý krát spôsobili zablokovanie rokovania parlamentu koalíciou. Pôvodná deklarácia vlády, že pri prijímaní zmien v dôchodkovom systéme je potrebný konsenzus, sa nielenže nenaplnila, ale rozpory sa vyostrili. Pozornosť je sústredená na II. pilier, pričom zásadné zmeny treba urobiť v priebežnom systéme - a v tom je plná zhoda.
Osobitnou výzvou v sociálnej politike je potreba zabezpečiť, aby zavedenie eura bolo prínosom pre všetkých obyvateľov Slovenska, vrátane nízkopríjmových rodín, dôchodcov a nezamestnaných. Tu som však naďalej presvedčená, že najlepším riešením by bolo presunutie valorizácie dôchodkov a všetkých sociálnych dávok na 1. január, ktoré by vytvorilo dostatočnú rezervu pre tieto skupiny.
