StoryEditor

Zmluva na R1 je úspechom Slovenska

08.09.2009, 00:00

Keď zhrniem obdobie od roku 2007 (vláda schválila koncepciu rozvoja diaľničnej a cestnej siete prostredníctvom PPP projektov) do 28. augusta 2009, keď došlo k finančnému uzatvoreniu projektu R1 (nahradí známu "cestu smrti"), prichádza mi na um iba jedno prirovnanie -- vyčerpávajúci maratón.

V poradí dôležitosti je určite na prvom mieste fakt, že R1 sa začína naplno stavať. To je alfa a omega všetkého -- to bol náš hlavný cieľ. Pre desiatky a stovky tisíc motoristov, ktorí sa denne pretĺkajú z Nitry smerom na Banskú Bystricu smutne známou "cestou smrti", je najdôležitejšou správa, že do konca roka 2011 by to malo už byť inak. A neskôr, asi do polovice roka 2012, sa R1 dokončením obchvatu Banskej Bystrice dokončí definitívne.

Dôležité sú však aj podmienky, ktoré ministerstvo dopravy v závere tvrdých rokovaní o zmluve a jej finančnom uzatvorení dohodlo. A keďže je R1 vôbec prvý PPP projekt v slovenskej histórii, je to ešte dôležitejšie.

1. Nepristúpili sme na takzvaný underpinning. Po slovensky, odmietli sme štátnu záruku na pokrytie dlhu koncesionára, keby sa ten dostal vo vzťahu k bankám do platobných problémov. Rád by som zdôraznil, že tento výsledok sme uhrali v čase, keď porovnateľné PPP projekty vo Veľkej Británii, v Poľsku a vo Francúzsku skončili štátnym súhlasom so 60-, 100- a 80-percentným underpinningom.

2. Dosiahli sme jedinečný výsledok v prípade takzvaného "zdieľania budúceho výnosu z refinancovania". Po slovensky, v budúcnosti, keď sa bankárske marže vrátia z dnešných vysokých hodnôt do normálu, budeme dnes nastavené úroky prostredníctvom refinancovania upravovať. Výnosy z tohto refinancovania pôjdu z 90 percent do štátnej kasy (10 percent koncesionár), a to až do momentu, keď sa v celkovej cene diela priblížime k pôvodnej cene z pôvodnej súťažnej ponuky, ktorá bola skonštruovaná ešte pred krízou. V ďalšom období si výnosy z refinancovania podelíme v pomere 75 : 25 v prospech štátu. Európsky priemer je pritom 50 : 50.

3. V úplnom závere rokovaní o finančnom uzatvorení sme dosiahli zníženie sumy za dostupnosť, teda sumy, ktorú bude štát za používanie diaľnice koncesionárovi platiť.

Dosiahli sme teda najlepšiu možnú zmluvu a finančné podmienky, ktoré sa v tomto ťažkom období dosiahnuť dali. Také sú ohlasy aj z odborných kruhov v zahraničí -- a tu a tam aj niektorých slovenských médií.

Ísť cestou PPP bolo odvážne. Keď však prepukla kríza a takmer všetko prestalo platiť, dotiahnuť akceptovateľné finančné mechanizmy tohto projektu sa niekedy zdalo takmer nemožné.

Fakt, že sa nám to podarilo, je dobrým základom pre ďalší rozvoj PPP projektov na Slovensku. Možno to bol veľký risk, ale oplatil sa. V ťažkých podmienkach sa nám totiž podaril dobrý projekt, pri vzniku ktorého sme sa naučili veci, ktoré by sme sa v "mierových" (nekrízových) obdobiach jednoducho nemali kde a ako naučiť.

Ľubomír Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
08. december 2025 05:05