Súčasťou kvalitného podnikateľského prostredia je nesporne aj funkčný a transparentný legislatívny proces. Privítali by sme vytvorenie takého modelu tvorby legislatívy, ktorý by eliminoval predkladanie návrhov právnych predpisov bez prerokovania v odborných komisiách, poradných orgánoch a pripomienkovania odbornou i laickou verejnosťou. Dobré nie sú skúsenosti s kvalitou právnych predpisov ušitých horúcou ihlou. Aj stanovisko tripartity, ako poradného orgánu vlády, by malo byť povinnou prílohou všetkých materiálov s hospodárskou a sociálnou problematikou, rokovaných vo vláde a v Národnej rade.
Nová vláda sa okrem množstva iných problémov bude na začiatku svojho pôsobenia zaoberať aj otázkou nastavenia parametrov fungovania sociálneho dialógu počas svojho funkčného obdobia.
V predchádzajúcom období bola tejto otázke venovaná pomerne široká pozornosť. Na začiatku funkčného obdobia Ficovej vlády bol prijatý zákon o tripartite, ktorý vymedzil pôsobnosť tripartitnému orgánu, Hospodárskej a sociálnej rade, ktorá sa stala platformou pre rokovania reprezentantov vlády, zamestnancov a zamestnávateľov o kľúčových aspektoch vplývajúcich na podnikateľské prostredie, zamestnanosť a sociálne systémy spoločnosti. Dnes končiaca vláda vytvorila podmienky na fungovanie tripartity v zákonnom rámci umožňujúcom výmenu názorov na zodpovedajúcej úrovni, naštartovala a štandardizovala tento proces. Máme teda k dispozícii zákonné zakotvenie inštitútov a procesov rokovania a dohadovania sociálnych partnerov, ktoré sú uvedené do života.
Prax však priniesla aj to, že síce mnohé vážne veci ako Zákonník práce, daňové a sociálne zákony, pravidelné ekonomické, sociálne a štatistické materiály a protikrízové balíčky sa na pôde tripartity prerokovali, no vyskytli sa aj prípady, že niektoré zákony s vážnym dosahom na hospodárstvo, ako je zákon o strategických podnikoch, neboli podrobené pripomienkovaniu a obišli tripartitu.
Sme presvedčení, že nová vláda sa podobným situáciám vyhne, dokáže vyvážene a nestranne vyhodnocovať často logicky odlišné postoje zamestnávateľov a zamestnancov a rozvinie kvalitu sociálneho dialógu z obsahovej stránky. Ponúka sa využitie možností sociálneho dialógu a pravidelnej komunikácie so sociálnymi partnermi na skvalitnenie právnych predpisov predkladaných do vlády a parlamentu.
Tomáš Malatinský, prezident AZZZ SR