Autodopravcovia sa vracajú do ulíc. Povzbudení pravdepodobne aj januárovým úspechom svojich protestov sa rozhodli vydupať si od vlády ešte viac ústupkov, v prvom rade zrušenie platenia mýta na väčšine ciest prvej triedy. Otázkou je, či uspejú, alebo nie. To závisí od jediného človeka na Slovensku - Roberta Fica, a od toho, ako vyhodnotí vplyv štrajku na svoje preferencie. Ostatní možno budú radiť a počítať, koľko peňazí by ten-ktorý variant prípadných ústupkov stál štátnu pokladnicu. Blížia sa však voľby a tak viac než peniaze bude rozhodovať politika.
Finančným faktom totiž je, že pri súčasnom stave slovenskej cestnej siete by odpustenie mýta na väčšine teraz spoplatnených ciest prvej triedy znamenalo škrtnúť viac ako polovicu mýtnych úsekov. Kto chce totiž prejsť kamiónom napríklad z Bratislavy do Košíc, ten sa cestám prvej triedy asi nevyhne. Ibaže by sa ich rozhodol obísť ešte po užších cestách, alebo naučil svoj nákladiak lietať. Rentabilita mýtneho systému na Slovensku je tak postavená práve na tom, že sa neplatí len za diaľnice a rýchlostné cesty, pretože tých je napriek množstvu sľubov politikov žalostne málo.
Ak by bolo diaľnic na Slovensku viac, kamionisti a ich štrajk by mali oveľa väčšiu šancu na úspech. Prepchávaniu ciest prvej triedy nákladiakmi by sa dalo zabrániť nie ich spoplatňovaním, ale napríklad zákazmi vjazdu. Teraz je však v hre priveľa. Aspoň z pohľadu peňazí.
Priveľa je však v hre aj z politického hľadiska. Protestujúci kamionisti v uliciach nie sú ničím, na čo by sa socialisti pozerali radi. Ide totiž o "obyčajných" ľudí, do ktorých sa z ich pozície kope oveľa ťažšie než do bánk, energetických monopolov alebo DSS-iek. Práve tento fakt môže misku váh nakloniť na stranu protestujúcich.
Práve pre to sa na štrajkujúcich snaží vytĺcť politický kapitál aj opozícia, ktorej podobné protesty prichádzajú vhod. To ale nemusí opačne platiť aj pre protestujúcich. Čím menej ľudí z opozície sa totiž bude okolo kamionistov točiť, tým väčšiu šancu budú mať na úspech. Pretože Fico možno ustúpi im, ale ustupovať Dzurindovi či ľuďom z reinkarnovanej SDĽ už preň môže byť priveľké "sústo". A to by z hľadiska kamionistov bolo na škodu ich veci.
Lukáš Pardubský