Ak sa tvorba štátneho rozpočtu vyvíja štandardne, jeho prvý návrh by mala vláda dostať do 15. augusta daného roku. Predpokladá to aj zákon o rozpočtových pravidlách, ktorý však umožňuje termín posunúť. Ak k tomu dôjde, je zrejmé, že situácia už štandardná nie je. Presne k tomu tento rok aj prišlo, s tým, že návrh by sa mal vo vláde objaviť do konca septembra. Otázkou je, či sa to stihne, a ak áno, v akom stave tento návrh bude.
Rozpočet by sa totiž mal na vláde schvaľovať až po tom, čo bude zrejmá podoba zákonov, ktoré budú mať na jeho podobu bezprostredný vplyv. Takže je potrebné vedieť, ako budú vyzerať dane a odvody. To stále zrejmé nie je a termín sa posúva.
Okrem toho nie je jasné ani to, akým spôsobom plánuje ušetriť štát. Celkovo má ísť o 900 miliónov eur, no tie nie sú rozmenené na drobné. Ministerstvá mali svoje predstavy odovzdať rezortu financií do konca augusta, no aj tu sa mešká. Rozpočet pritom treba najneskôr do 15. októbra predložiť do parlamentu a veľa času už na to neostáva.
Začína sa tak opakovať scenár z obdobia Ficovej vlády, keď zníženie počtu úradníkov o pätinu skončilo de facto iba pri tom, že pomaly každé ministerstvo vysvetľovalo, prečo práve ono šetriť nemôže. To isté, len v bledoružovom, sa zopakovalo keď sa hľadali rezervy na protikrízové opatrenia. Teraz nám to isté hrozí v bledomodrom variante. Pravici sa potom bude ťažko vysvetľovať, ako je možné, že Fico a spol. rozhadzovali, a oni z toho mrhania ušetriť nevedia.