Keď som sa v 80. a 90. rokoch zúčastňoval na pokusoch prekonať rýchlostný rekord pri prelete oceánu v horúcovzdušnom balóne, dostal som sa do kritických situácií. Slovo „brainstorm“ preto vo mne vyvoláva spomienky na let v v balóne vo výške 30-tisíc stôp nad zemou smerom k centru úplne odlišného „stormu“ (búrky). V týchto hrôzostrašných a vypätých okamihoch náš tím zúfalo zaťažoval svoje mozgy v snahe prísť na to, ako prežiť. Našťastie, vždy sme dokázali prísť s nápadmi a dostať sa z nepríjemností von.
Nie každý brainstorming sa týka životných volieb, avšak princíp je rovnaký. Ak čelíte problému a tápate v odpovediach, brainstorming je výborným spôsobom na ovládnutie kolektívneho vedomia zamestnancov a nájdenie riešenia. Ponúkam niekoľko tipov, ako vyťažiť z brainstormingu čo najviac.
1. Myslite nekonvenčne – mnoho poradcov manažmentu navrhuje pravidelné brainstormingové stretnutia, takže tím dokáže myslieť „mimo rámca“ alebo „v oblakoch“. Nenávidím tieto termíny. Byť kreatívny sa nedá načasovať. Vy a vaši zamestnanci sa musia snažiť byť inovatívni v každom ohľade a každý deň. Brainstorming je vynikajúci vtedy, ak sa zaseknete a neviete nájsť riešenie.
2. Vyberte si tvorivé prostredie – zisťujem, že často mi na um prídu najlepšie myšlienky, keď sa hýbem. Buď cestujem, cvičím alebo sa len tak prechádzam. Ak narazíte na problém a rozhodnete sa pre brainstorming, vyveďte všetkých z preplnenej, tesnej kancelárie, ktorá tvorivému mysleniu neprospieva. Vychutnajte si zmenu scenérie najmenej polhodinu pred schôdzou a nezabudnite na prestávky. Hranie hry, cvičenie alebo počúvanie hudby môže pomôcť každému pri oddychu, aby sa potom mohol čerstvý vrátiť do práce.
3. Určite problém, nie riešenie – počas brainstormingu má každý príležitosť myslieť kreatívne. Musí však existovať praktický účel stretnutia, inak môžete skončiť v slepej uličke. Keď sa konverzácia začína odchyľovať, pripomeňte problém, ktorý sa rieši, a pokračujte k cieľu.
4. Myšlienky musia byť čerstvé – na každom stretnutí sa neobklopujte rovnakými ľuďmi. Pozvite aj zamestnancov z iných oddelení. Môžete zistiť, že aj oni majú výborné myšlienky. Niekto z účtovníkov môže mať nápady, ktoré budú viesť k nezvyčajnej a tvorivej marketingovej stratégii. Alebo správcovia môžu poukázať na nedávnu zmenu, ktorá pomohla tímu prísť s novým predajným impulzom.
5. Vypočujte každého – tichý chlapík v kúte môže mať vynikajúce návrhy. Ak však nedáte každému príležitosť hovoriť, nebude ho počuť cez iného hučiaceho človeka. Podporujte počúvanie rovnako ako rozprávanie.
6. Všetko si zapisujte – myšlienky prameniace z porady by sa mali zaznamenať. Veľké nápady nebudú nápomocné, ak sa na ne zabudne. Ja mám so sebou poznámkový blok, kde si môžem zapísať nápady bez ohľadu na kontext, a neskôr sa k nim vrátim.
7. Najlepšie idey pretavte na skutočnosť – potenciálne dobrým myšlienkam povedzte „áno“. Určite sa môžete náhodne pomýliť, avšak ak beriete riziko, pravdepodobnejšie dosiahnete úspech. Predtým, ako sa porada rozpustí, načrtnite, ako sa budú nápady realizovať.
8. Počúvajte, nasledujte a veďte – v románe Jeden musí z kola von od Johna Le Carra hrdina George Smiley vysvetľuje, ako sú skupinové rozhodnutia zdržované nedohodou a diskusiami: „výbor je zviera so štyrmi zadnými nohami“. V podnikaní je však nutné robiť včasné rozhodnutia.
Hoci som opísal dôležitosť brainstormingu, načúvania a učenia sa od iných, často konám na základe impulzu. Niekoľko takýchto rozhodnutí sa ukázalo ako najlepšie rozhodnutia pre spoločnosť Virgin. Niekedy musíte dôverovať svojej schopnosti viesť firmu s cieľom dosiahnuť veci, o ktorých si druhí myslia, že sú nedosiahnuteľné.
