Potenciálni podnikatelia sa musia naučiť, ako vzbudiť dôveru u investorov a zákazníkov. Zároveň sa musia naučiť dôverovať zamestnancom, ktorí u nich pracujú. Začína sa to pri prvom prijatom človeku. V nasledujúcich rokoch bude vašu značku tvarovať výber ľudí, ktorí pomôžu vybudovať vaše podnikanie, a deľba zodpovedností. O našich zamestnancoch hovoríme, že majú DNA Virgin. Nakoniec, firmu tvoria práve ľudia.
V spoločnosti Virgin sme vždy kládli veľký dôraz na nábor tých správnych ľudí. Dnes máme vynikajúcich, šikovných a odovzdaných pracovníkov, ktorí úplne rozumejú našej značke. Dostali sme sa na úroveň, kde možno robiť väčšinu rozhodnutí bezo mňa. Stupeň dôvery ma ubezpečuje, že ľudia robiaci tieto rozhodnutia majú naše kľúčové hodnoty v srdci.
Keď začínate alebo rozširujete firmu, pohľadajte ľudí, ktorí vašej značke a cieľom rozumejú. Musia byť vybavení schopnosťami, ktoré sú výrazne odlišné od vašich. Ak vám ide stratégia a nie čísla, musíte získať aspoň jedného človeka s hlavou pre účtovníctvo. A potom nastane čas na delegovanie právomocí. To môže byť zložitý krok, keďže sa v rámci neho budete musieť zbaviť zodpovedností, ktoré ste mali roky. Sami však všetko robiť nemôžete.
Neznamená to, že by ste mali nováčika hneď ponoriť do práce. Väčšina miest si vyžaduje zorientovanie sa a školenie. Môžete zamestnanca požiadať, aby vás „tieňoval“ niekoľko hodín alebo dní. Ak je pracovné zaradenie náročné, zvážte rozdelenie preberania právomocí do viacerých stupňov. Môžete potom zistiť, ako proces na každej úrovni funguje a dohliadať naň. Keď budete predstavovať nového zamestnanca dôležitým partnerom, zvýraznite jeho silné stránky.
Úlohy odovzdajte čo najskôr. Ak zbadáte, že novému manažérovi to trvá dlhšie ako vám, alebo že robí veci odlišne, nepribehnite hneď s radami. Vaším zamestnaním je teraz viesť spoločnosť. Čo sa udeje potom? Zistil som, že uvoľnením sa pre úlohy, ktoré vám a zamestnancom idú najlepšie, získate motivovanejší a tvorivejší tím.
Keď sa odstrihnete od dennodennej prevádzky, vzťahy s klientmi a personálom sa prerušia, ak sa z nich nebudete učiť a zavádzať myšlienky do praxe. V spoločnosti Virgin máme veľa talentovaných a usilovných zamestnancov, že by som nám robil medvediu službu, ak by som sa s nimi nerozprával o zákazníkoch, možných zlepšeniach a inováciách výrobkov a služieb.
Vedenie firmy sa týka dôvery. Keď vy budete veriť zamestnancom, že zvládnu svoju prácu, oni budú veriť, že budete počúvať ich obavy a pomôžete im pri zmenách alebo uplatňovaní myšlienok, ktoré vašu firmu povedú dopredu.
