StoryEditor

Exkluzívne v HN: Úsmev nás odlišuje

05.12.2012, 23:00

Ak stretnete niekoho nového, je prirodzené, že sa usmejete. Ak počujete dobré správy, tak pravdepodobná reakcia bude smiech. Ak sa vám stalo nešťastie, viete, že ste na ceste k lepšiemu, ak sa už dokážete usmiať.

Je jasné, že úsmev nedokáže vyriešiť každý problém, ale aspoň môže zlepšiť takmer každú situáciu. Keď nám uprostred noci vyhorel dom na ostrove Necker, spali sme s manželkou v neďalekej chatke. Keď som sa ponáhľal k požiaru, narazil som do kaktusu. Vtedy to nebolo smiešne. Keď sme sa spamätali z nešťastia, prvým krokom bolo naplánovanie si nového a ešte zvláštnejšieho domova na troskách starého.

V podnikaní dokáže úsmev odbremeniť zložitú situáciu. Ak rokujete s tvrdým investorom alebo preberáte problém so zákazníkom, úsmev ukáže vôľu počúvať a zanietenie pomôcť. Smiech je nákazlivý, takže dokáže rozjasniť deň aj iným ľuďom.
Niektorí podnikatelia berú svoju prácu až príliš vážne. Myslia si, že musia byť tvrdí, aby veci fungovali. Tak sa môže vytvoriť kultúra ovládania a strachu, ktorá sa šíri zhora nadol po celej firme. Ak je šéf hrôzostrašný, potom je aj širšie vedenie a tak ďalej. V takomto vážnom prostredí sa ľudia boja zlyhania a neskúšajú nové veci – hrajú to na bezpečie. Ak sa budete usmievať, podporíte zamestnancov v tom, že budú otvorenejší, zhovorčivejší a inovatívni.

Ak podnikateľ vytvára kultúru otvorenosti v novej spoločnosti, môže sa to odraziť na nadšení zamestnancov aj klientov. To sa výnimočne ukáže najmä v prostredí, kde je bežný chlad a rezervovanosť. Keď som bol nedávno v Rusku, zasiahla ma strohá atmosféra, ktorá vládne tamojšiemu podnikaniu. Časy sa však menia. Podnikateľ Oleg Tinkov zarobil na predaji prémiového piva a teraz založil biznis s úverovými kartami. V jeho spoločnosti, ale aj ďalších nových, môže personál a zákazníci očakávať úsmevy, priateľské privítanie a uvoľnené vystupovanie. Ak sa takýto trend ujme, v tejto časti sveta ešte uvidíme veľa inovatívneho podnikania.

Keď vstúpite do obchodu a predavačka sa usmeje a spýta sa, ako sa vám darí, pravdepodobne sa budete okolo seba viac obzerať, pýtať sa a kupovať. V spoločnosti Virgin vieme, že úsmev nás odlišuje. Ak nastúpite na naše lietadlo, úsmevy personálu vyvolajú pocit pohody. Keď firma Virgin Trains túto jeseň prišla o licenciu, viac ako 170-tisíc ľudí podpísalo elektronickú petíciu pre britskú vládu s výzvou, aby nám ju vrátila. Dostali sme mnoho správ od ľudí, ktorí chceli podporiť našu spoločnosť a jej veselý a nápomocný personál.

Ako som nedávno písal, v 60. rokoch nám priateľský prístup pomohol získať zmluvu so skupinou Rolling Stones pre Virgin Records. Často sme pri práci žartovali, a tak nás Mick Jagger a zvyšok zoskupenia považovali za blízkych, a nie za zatuchnutých pokladníkov v kravatách a oblekoch.
Keď sme raz večerali pri príležitosti uzavretia nahrávacej zmluvy, s Mickom Jaggerom sme si zo seba uťahovali. Zrazu Bill Wyman povedal: „Pozrite na tých dvoch. Nechcel by som byť jablkom medzi ich ozubenými čeľusťami.“ Kto by uveril, že aj po 50 rokoch stále spolupracujeme? Teraz na ich jubilejnej šou. Má to niečo spoločné so spomenutým smiechom?
Veľa času trávim na cestách medzi rôznymi krajinami sveta, stretávam sa s ľuďmi v mene našej neziskovej nadácie Virgin Unite. Komunikácia niekedy býva problematická, avšak je jasné, že každý sa smeje tým istým jazykom.

© Richard Branson 2012, Distributed by New York Times Syndicate

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
05. december 2025 16:17