Udržanie zanietenia zamestnancov je zložité, najmä ak je už spoločnosť zastabilizovaná. Ťažšie je to u ľudí, ktorých pri nástupe lákalo vzrušenie z výziev sprevádzajúcich spustenie novej spoločnosti. Väčšina zamestnancov bude pokračovať v rozvoji schopností, avšak niektorí budú hľadať nové projekty. Práca na hľadaní riešenia tohto stavu je povinnosťou každého tímového manažéra.
Milujem zdolávanie nových výziev, rovnako ako tím v spoločnosti Virgin. Pri rozširovaní sa do nových oblastí sme vždy nachádzali príležitosti a prirodzene sme rozvíjali svoje schopnosti. Náš prvý podnik Virgin Records sme zakladali v roku 1972. Dnes v skupine Virgin je krásne to, že jej spoločnosti sú rôznorodé a sú roztrúsené po svete. Jeden deň môžete byť členom tímu, ktorý pracuje na spustení mobilnej telefónnej siete v Latinskej Amerike a ďalší týždeň sa môžete ocitnúť pri spolupráci na rozvoji Bransonových stredísk pre mladých podnikateľov.
V posledných rokoch zopár spoločností Virgin vyvolalo viac reakcií verejnosti a zamestnancov, ako iné firmy. Voláme ich „infúzia“. Ukazujú zákazníkom a zamestnancom, čo naše podnikanie symbolizuje a často inšpiruje naše tímy v iných firmách na riešenie nových výziev.
Najočividnejším príkladom je spoločnosť Virgin Galactic. Mnoho ľudí, vrátane mňa, sníva o tom, že jedného dňa sa vydá do kozmu. Nebolo nič vzrušujúcejšie, ako spustiť podnikanie, ktoré tieto sny zmení na skutočnosť. Galactic dala impulz celej skupine Vrigin, vytvorila rozruch medzi zamestnancami, ktorí boli pyšní na prácu pre spoločnosť. Virgin Galactic bola čiastočne aj inšpiráciou pre spoločnosť Virign Oceanic, ktorá sa zameriava na podmorskú turistiku a výskum. Táto firma si vyžadovala to najväčšie úsilie, keďže prieskum oceánu je v mnohých oblastiach zložitejší ako cestovanie do vesmíru.
Aby bol biznis „infúzia“ naozaj príkladný, musí obsahovať základné hodnoty celej spoločnosti. Nezisková iniciatíva Galactic Unite, ktorú sme spustili na začiatku roka, je dobrým vzorom. Spolu s Virgin Galactic a filantropickou časťou Virgin Group svetové spoločenstvo budúcich astronautov Virgin Unite spolupracuje na propagácii inovácií na tomto poli. Galactic Unite poskytuje školenia pre vybratých vysokoškolských študentov vedy, techniky, strojárstva a matematiky.
Ďalším spôsobom, ako udržiavať nadšenie kolegov, je ich pozývanie na firemné udalosti. Hudobný festival Virgin Mobile Live Freefest organizujeme každoročne s cieľom vyzbierať peniaze (vďaka príspevkom) pre mladých ľudí bez domova. Popri tom, ako dávame zamestnancom príležitosť vrátiť niečo komunite, festival tiež umožňuje poďakovať zákazníkom a personálu tým, že im ponúkame zábavu.
Takéto projekty sú jednoduchšie vo veľkej organizácii. Ale s trochou vynaliezavosti a dômyselnosti aj majiteľ malej firmy môže prísť s vlastnou schémou „infúzia“. Keď som skončil školu a vydal som sa na cestu prvého podnikateľského dobrodružstva s časopisom Student, bolo niekedy naozaj ťažké udržať malú skupinu motivovanú a dosiahnuť ciele. Chceli sme ľuďom ponúknuť niečo vzrušujúce, po čom by radi siahli. Ale vyzeralo to ako nemožné, keďže sme prespávali na matracoch v prízemnom byte rodičov môjho priateľa.
Akosi sa mi podarilo presvedčiť Micka Jaggera, aby poskytol rozhovor. To nám otvorilo dvere. Jean-Paul Sartre, David Hockney a John Lennon nám tiež pomohli s príspevkami. Náš povzbudený tím vytvoril fantastický časopis.
Keď budete zvažovať, ako aktivizovať svojich zamestnancov, nezabúdajte, že veci majú byť podnecujúce. Zanietenie zamestnancov sa vyplatí z dlhodobého hľadiska. Budú zveľaďovať svoje schopnosti, prinášať nápady a zaujímať sa o firmu.
