Nedávno som v mojom dome v Oxfordshire hostil výročné podujatie novín Sunday Times s názvom Fast Track 100. Združuje zástupcov prvej stovky najrýchlejšie rastúcich súkromných spoločností v Británii, niekoľko ďalších popredných podnikateľov a pár začínajúcich podnikateľov z Bransonovho centra pre podnikanie v Johannesburgu a z programu britskej vlády Start-Up Loans, ktorý spravuje skupina Virgin.
Celý deň sme sa rozprávali a delili sa o príbehy o úspechoch a inováciách. Užili sme si veľa zábavy a zopár skvelých debát. Pri pohľade na ľudí, ktorí sa zhromaždili okolo nášho stola, som mal skvelú príležitosť zamyslieť sa nad tým, čo tvorí úspešného podnikateľa. Zistil som, že sa vraciam k základom: trom kľúčovým atribútom, ktoré môžu byť skutočne zásadné pre kariéru. Aj keď som sa týchto bodov v minulosti už dotkol, niektoré príbehy týchto podnikateľov ich dostali do iného svetla. Ak budete stavať na týchto základoch, môžete realizovať riskantný nápad s vierou, že ste pripravení vydržať aj ťažšie časy.
V jednoduchosti je krása
Najlepšie a najúspešnejšie nápady sú tie, ktoré zlepšia životy ľudí. Často sa stáva, že ich tvorcovia majú jednoduchý plán, sústredený na jediný produkt alebo službu – ktorý vznikol z frustrácie.
Paul Lindley, zakladateľ spoločnosti Ella's Kitchen, založil svoj podnik preto, že nedokázal svoju dcéru prinútiť jesť. Chcel vytvoriť užitočný produkt, ktorý by z jedla urobil zábavu pre bábätká, malé deti a ich rodičov. Paul prišiel s nápadom vyrábať farebné vrecká naplnené organickými jedlami, ktoré sa vyprázdňujú dotykom. Inovatívne recepty ohúrili rodičov aj batoľatá, a zaskočili firmy s vedúcim postavením na trhu, ako napríklad Heinz či britský Hipp Organic, keďže ich zastarané ponuky sa spoliehali na sklené fľaše a klasické chute. Spoločnosť Ella's Kitchen ovládla 19 percent trhu v Spojenom kráľovstve a imitátori začali baliť svoje produkty do vreciek.
Keď nám to Paul rozprával, bolo jasné, že svoju prácu naozaj miluje. Zmenil svoju chvíľkovú frustráciu s ťažkosťami pri kŕmení svojej dcéry na niečo, čo robí jedlá pre rodiny zábavnejšími.
Ak sa to nepodarí na prvýkrát
Len málo prvých podnikov prežije. To, ako sa začínajúci podnikateľ vyrovnáva s neúspechom, ho oddeľuje od ostatných. Faktom je, že zlyhanie je jedným z tajomstiev úspechu, keďže niektoré z tých najlepších nápadov vznikajú z trosiek zničeného podniku.
Ak ste podnikateľ a váš prvý podnik nebol úspešný, vitajte v klube! Každý úspešný biznismen zažil pár neúspechov. V Spojených štátoch sa väčšina investorov pred rozhodovaním pozrie na minulé neúspechy podnikateľa nie preto, že by z nich mali obavy, ale preto, lebo chcú vidieť, či sa ten človek dokáže vyrovnať s občasným pádom. Odolnosť je jedným z charakteristických znakov podnikateľa, ktorý sa podnikaniu venuje dlhodobo.
Keď som sa rozprával s tímom, ktorý riadi Bransonovo centrum v Johannesburgu, potešil ma príbeh Dylana Johnsona, ktorý ukazuje, že naši podnikatelia sa učia na vlastných chybách a budujú nové firmy. Dylan je profesionálny šéfkuchár. Otvoril reštauráciu, ktorá však po čase skrachovala v dôsledku zlého plánovania. Odvtedy však založil novú spoločnosť s názvom A Thyme to Dine, cateringovú firmu, ktorá tiež predáva štyri druhy čokoládovej balsamikovej redukcie, ktorú vyvinul pri prevádzkovaní reštaurácie.
Schopnosť identifikovať víťazný vzorec napriek zúfalstvu zo zatvorenia reštaurácie robí z Dylana človeka, na ktorého si treba dávať pozor. Niektoré z jeho omáčok a práškových nápojov sa predávajú v dvoch štátnych sieťach v Južnej Afrike a čoskoro sa začne aj medzinárodný predaj.
Zabávate sa?
Ak sa vám nepáči, že ste podnikateľ, tak niečo robíte zle. Keď sa ráno neviete dočkať, kým sa dostanete do práce a celkovo si to užívate, máte oveľa väčšiu šancu, že vytvoríte pozitívnu a inovatívnu atmosféru, a že váš podnik bude prekvitať.
Keith Bete, podnikateľ z Bransonovho centra, dokonale zosobňuje tento prístup. Založil Ubuntuism, odevný podnik založený na Ubuntu, africkej humanistickej filozofii, ktorá sa sústreďuje na budovanie mierumilovnej, prosperujúcej komunity, v ktorej sa o bohatstvo delí a s ľuďmi sa zaobchádza s úctou. Jeho vášeň a nadšenie sú nákazlivé: Každý, s kým sa na konferencii stretol, si chcel kúpiť tričko a dozvedieť sa o jeho spoločnosti viac.
Richard Branson je zakladateľ Virgin Group
