Keď sa budete pripravovať na oznámenie vášho podnikateľského zámeru investorom, ľudia vám budú hovoriť aby ste si nacvičili „výťahovú prezentáciu“ – štandardné zhrnutie, ktoré spropaguje váš nápad za čas cesty výťahom, teda za minútu a menej.
Výťah alebo bicykel
Lenže existuje oveľa viac miest a situácií, kde sa dá naraziť na potenciálneho investora. Môže to byť každý, od významného podnikateľa až po člena rodiny, a vy musíte vedieť takúto osobu presvedčiť, že váš podnik bude prelomový. Prečo by ste sa mali obmedzovať na výťahy? Rozmýšľajte o nej ako o prezentácii, ktorú môžete použiť kdekoľvek.
Za posledných pár mesiacov mi podnikatelia predložili svoje nápady na dvoch oveľa zaujímavejších miestach, ako sú výťahy. Jedno z nich bolo pri jazde na bicykli v Južnej Afrike. S niekoľkými ľuďmi z tímu Virgin sme sa v marci zúčastnili na cyklistických pretekoch Cape Argus Pick n Pay Cycle Ride s dĺžkou 109 kilometrov. Na bicykli som nesedel, odkedy som bol malý chlapec, a tak sme sa rozhodli, že využijeme moju tréningovú jazdu na získanie financií pre Bransonovo centrum pre podnikanie v Južnej Afrike, neziskovú organizáciu, ktorá poskytuje pomoc a školenia začínajúcim podnikateľom, a nadáciu JAG, ktorá rieši problémy v komunite prostredníctvom športu. Súhlasili sme s tým, že si počas Jazdy s Richardom vypočujeme rýchle návrhy účastníkov.
Prihlásilo sa šesťdesiat ľudí, ktorí chceli ísť s nami a predstaviť svoje nápady mne, Joshovi Baylissovi, generálnemu riaditeľovi Virgin Group, a Tracey Websterovej, novej riaditeľke Bransonovho centra v Južnej Afrike. Podnikatelia museli rozmýšľať na nohách (a to doslova, popri šliapaní) a snažiť sa, aby ich nápady vynikli medzi ostatnými jazdcami pelotónu. Nezvyklosť tohto nápadu každého rozosmiala. Vďaka tomu, že boli ľudia zadýchaní, nápady boli krátke a výstižné a rozcvička naštartovala všetky mozgy na plné obrátky.
Vypočuli sme si pár dobrých prvotných nápadov a spoločne sme ich rozpracovali. A na ďalší deň sme všetci dokončili preteky, takže tento tréning nám veľmi pomohol.
Muž letuška, žena s bradou
V máji som si potom vypočul pár nadšených nápadov počas letu spoločnosti AirAsia, na ktorom som pracoval ako letuška. (Plnil som svoju časť priateľskej stávky s riaditeľom AirAsia Tonym Fernandesom, ktorú som prehral dva roky predtým. Išlo o to, koho tím Grand Prix sa umiestni na vyššej priečke.) Niektorí pasažieri mi predstavili svoje návrhy.
Tých, ktorí mi dali tie najzaujímavejšie, som pozval, aby mi o nich porozprávali. Jedna žena si dokonca nasadila bradu, aby sa uistila, že zaujme moju pozornosť. A čo sa mňa týka, bol som oblečený ako letuška, kompletne aj s rúžom, pančucháčmi a červenými topánkami. Bol to dosť neskutočný zážitok, ale viacero ľudí malo skvelé nápady a niekoľko z nich som dokázal posunúť tým správnym smerom.
Je jasné, že nie každý stretne potenciálneho investora na bicykli alebo v lietadle. V súčasnosti dostávam veľa výrazných a originálnych nápadov cez sociálne médiá. Ako dosiahnuť, aby váš návrh vynikol? Ak je váš nápad naozaj prelomový, snažte sa, aby bola aj jeho prezentácia inovatívna. Dobré nápady má veľa ľudí a niekedy je rozhodujúce práve unikátne podanie.
Trikom k úspechu
Jeden z najneobvyklejších obchodných návrhov, ktoré som kedy dal, obsahoval kúzelnícky trik. V čase, keď sme pracovali na rozbehnutí Virgin Atlantic, som sa stretol so spoločnosťou Airbus a dúfal som, že od nich kúpim lietadlo. Keďže sme boli začínajúci podnik, potrebovali sme veľkú zľavu. Povedal som im, že ak mi lietadlo predajú a naša letecká spoločnosť bude úspešná, čo určite bude, získajú v dlhodobom horizonte oveľa viac zákaziek. Airbus však s cenou, ktorú sme si mohli dovoliť, nesúhlasil.
Vedel som, že ich manažéri už počuli veľa takých návrhov, ako bol ten môj, a tak som sa rozhodol, že urobím niečo výnimočné. Keď sme si sadli k obedu, opýtal som sa ich: „Myslíte si, že existuje nejaká šanca, že by váš generálny riaditeľ mohol byť zhypnotizovaný?“ „Absolútne žiadna,“ odpovedali. Generálnemu riaditeľovi Jeanovi Piersonovi som povedal: „Ak vás za päť minút zhypnotizujem, dáte nám zľavu dva milióny dolárov?“ On a všetci ostatní súhlasili a potriasli sme si rukami.
Asi o tri minúty som sa spýtal, koľko je hodín. Pierson sa pozrel na zápästie a zistil, že jeho hodinky sú preč. Pôsobil znepokojene. Nato som sa pozrel na svoje zápästie, kde zrazu bolo dvoje hodiniek. Manažéri verili, že som Piersona zhypnotizoval a on mi svoje hodinky dal, nenapadlo im, že som bol proste natoľko šikovný, že som mu ich vzal, keď sme si podali ruky.
Airbus nám dal sľúbenú zľavu, čo bolo pre rozbehnutie Virgin Atlantic veľmi dôležité. Aj keď bol môj prístup neortodoxný, fungoval.
Nech je váš nápad akýkoľvek, držte sa týchto jednoduchých pravidiel: Vysvetlite, čo nový podnik zmení, ale urobte to zábavne. Preukážte vaše znalosti osobným spôsobom, zdôraznite vaše skúsenosti a silné stránky vášho tímu, a založte váš nápad na jednoduchých, realistických vyhláseniach. Nepoužívajte žargón. A čo je najdôležitejšie, prezentujte rýchlo. Nikdy neviete, či sa človek, ktorému predkladáte svoj návrh, náhodou neponáhľa, aby mu neušiel výťah.
© Richard Branson 2013, Distributed by New York Times Syndicate
