Sedemdesiate roky sa niesli v duchu diskusie o nudnej budúcnosti. Vlna science-fiction vypukla v tridsiatych rokoch a v päťdesiatych a začiatkom šesťdesiatych rokov sa svet začínal podobať na futuristický komiks. Čokoľvek od motorestov po karavany bolo nemysliteľné bez aerodynamického dizajnu a nalešteného chrómu.
Stanley Kubrick v roku 1968 natočil film 2001: Vesmírna odysea, ktorý vykreslil vesmír ako bohovsky úžasné a zároveň bežne prístupné miesto. Cestujete na vesmírnu stanicu? Kúpite si letenku v Pan Am, tak ako vždy. Keď chcete synovi zaželať všetko najlepšie k narodeninám, skočíte si do najbližšej videotelefónnej búdky – samozrejme, prevádzkuje ju AT & T.
Niečo nové
V polovici sedemdesiatych rokov sa však ťah dopredu vyparil. Budúcnosť ľudstva vo vesmíre? Koho by to zaujímalo? Cesta na Mesiac, ktorú Američania dokázali v roku 1969, bola pekná. Nikto si však nebol celkom istý, načo bola vlastne dobrá. Jasné, suchý zips bol úžasný, ale ťarbavému trhu so stagnujúcim rastom a raketovo rastúcou infláciou ktovieako nepomohol. Nezastavil vlny kriminality, chudobu ani rasové nepokoje.
Čo teda mala veda v talóne, aby zahojila americkú mizériu? Digitálne hodinky.
Pätnásť minút slávy
Paráda! Niektoré mali štýlové náramky, jasnočervené číslice a často ste zobrazenie času vyvolali stlačením cvočka, pretože batéria inak dlho nevydržala. Pripomína vám to trochu 18-hodinovú výdrž hodiniek od Applu?
Digitálky nestáli za nič, ale ľudia ich kupovali na vagóny – chvíľu. O niekoľko rokov na všetkých svietili displeje z tekutých kryštálov, čierne na sivom, s tlačidielkom, ktorým ste zapli nočné podsvietenie. A mali stopky! Niektoré mali aj kalkulačky a dokonca i čosi, čo ľudia nazývali „hrami“. Lenže hry majú byť zábavné.
Hodinky Apple, prirodzene, dokážu viac. Ich farebný displej má vysoké rozlíšenie. Dokonca obsahujú aj aplikácie, vďaka ktorým by ste mohli robiť zopár vecí, len keby ste nabrali silu napchať ruku do predného vrecka džínsov alebo sa trochu pohrabať v kabelke, kde máte svoj iPhone. Dodávajú ich v hliníkovom, oceľovom a zlatom vyhotovení v cenách od 349 do 10000 dolárov. Čestné slovo, kedysi sa vyrábali aj zlaté digitálky.
Apple tvorí trh
Keď už sme pri mobilných telefónoch, minulý rok sa ich predali dve miliardy, zväčša smartfónov. V roku 2013(čerstvejšie čísla nemáme) sa vo svete predalo 1,3 miliardy náramkových hodiniek. Najviac sa ich vyrába v Číne,634 miliónov, a zároveň sú tam najlacnejšie: priemerne za tri doláre. Nasleduje Hongkong s 332 miliónmi, za ktoré si tam účtujú po 19 dolárov. Na treťom mieste bolo Švajčiarsko, ktoré vyrobilo len 28 miliónov kusov, ale priemerne za ne pýtalo úctyhodných 791 dolárov.
Z pohľadu na uvedené čísla je jasné, že pre Apple existuje obrovský trhový potenciál, z ktorého si môže kus uchmatnúť – dokonca aj v prípade, že jeho hodinky si kúpia len ľudia, ktorí sú už dnes ochotní zaplatiť za hodinky 300 dolárov.
Lenže zo všetkých predaných hodiniek minulý rok mali len 2 milióny prívlastok „smart“, predovšetkým z dielne Samsungu.
Áno, Apple dokáže zmeniť trhy. Napokon, koľko smartfónov predávali Palm, Research in Motion, Motorola a Nokia pred príchodom prvého iPhonu? Iste, zopár ich bolo, ale pomyslite na to, koľko sa toho zmenilo. Pre predstavu, od uvedenia iPhonu 6 v septembri minulého roka ich len Apple predal 75 miliónov.
Cintorín značiek
Palm, Nokia, Motorola, RIM? Nikto na nich neryžoval. Nokiu dnes vlastní Microsoft a má problémy, Motorolu kúpil Google a potom sa jej rýchlo zbavil. RIM sa dnes volá BlackBerry a na jeho bankrot svet čaká prinajmenšom rovnako dlho, ako sa čakalo na hodinky Apple. Palm? Už nie je.
Dá sa povedať, že trh vytvoril až Apple – zo smartfónu urobil čosi, čo musí mať každý, aj keby to mala byť len kópia applovského ideálu. Telefón prinajmenšom obstojne zvládal, čo sa od neho čakalo, a každá ďalšia generácia bola lepšia ako predchádzajúca. Dnes sú to výkonné počítače s pripojením na internet, čo snímajú krásne fotky. Ak sa vám nechce četovať, dá sa z nich dokonca aj telefonovať.
Tiež sa z nich dozviete, koľko je hodín, čo využíva čoraz väčšia skupina ľudí. Hodinky sú iná káva. Už je to veľmi dávno, odkedy si niekto dobre zabezpečený kúpil hodinky z praktických dôvodov. Všetky tie neuveriteľne drahé mechanické švajčiarske hodinky v porovnaní s konkurenciou poháňanou quartzom v skutočnosti ani len neukazujú presný čas.
Symbol na zápästí
Ak chcete minúť toľko peňazí za hodinky, zrejme je to pre vás symbol statusu – čosi starosvetské a pekné. V roku 2013 v porovnaní s quartzovými hodinkami narástol predaj švajčiarskych mechanických prístrojov o osem percent.
Apple vie, ako vyrábať statusové symboly, lenže tieto nové hodinky nie sú práve pekné. Odmyslite si magickú auru Applu a neunikne vám, že sú nemotorné, štvorcové a akési čudné. Trochu sa ponášajú na digitálnych predchodcov predávaných v trafikách pred 40 rokmi.
A vieme, čo sa s nimi stalo. V osemdesiatych rokoch si ľudia v Amerike aj vo zvyšku sveta odrazu uvedomili, že zisťovanie času po starom – podľa ručičky – nie je až také náročné. Čo sa týka štýlu, digitálne hodinky o vás vraveli len toľko, že nemáte zamak vkusu.
Analógové hodinky slávili návrat, a prinajmenšom v Amerike platí, že digitálne hodinky sa stali okrajovým tovarom, ktorý využívajú predovšetkým športovci, čo naozaj nájdu využitie pre tie presné stopy.
A čo hodinky Apple? To ukáže čas.