Firma XY bola vďaka inovatívnej technológii líder na trhu v segmente jachtárskych hodiniek. Pred 10 rokmi neprežila nástup digitálnej technológie. Startup ABC vymyslel plazmovú technológiu, vďaka ktorej rastie o 400 percent ročne. Do dvoch rokov bude ABC líder trhu. V prípade, keď sa ABC stane lídrom, tiež neprežije technologickú zmenu trhu? – Brrr, tak takáto úloha mi zasvietila na obrazovke počítača, keď som absolvoval jeden zo štandardných testov pre vstup na americkú biznis školu. No super, ale ako mám nájsť správnu odpoveď? Veď možných kombinácií príčin a následkov je veľa. Je to celé nejaké čudné... Taká bola moja prvá reakcia, keď som okúsil iný spôsob testovania vedomosti ako náš slovenský, na ktorom som odchovaný zo školských lavíc. Nuž, nejaký čas si vyžadovala mentálna aklimatizácia na hľadenie odpovede tam, kde dostanete vstupy, ale cestu alebo argumentáciu si musíte hľadať sami.
Trochu zjednodušene sa dá povedať že prevažná časť nášho spôsobu vzdelávania je položená na dvoch hlavných pilieroch. Jeden je získavanie encyklopedických a pamäťových vedomostí a spomienok a druhý pilier je riešenie úloh, pri ktorých sa učíte správnu cestu alebo postup, ako sa dostať k cieľu. A do tej správnej cesty, alebo matematického postupu, môžete meniť hodnoty premenných, ale keďže máte naučený postup, výsledok vždy bude O. K.
Alebo keď vo firme máte pocit, že produkt by mohol byt lepší a váš zákazník viac happy. Tak ideme hľadať cestu k riešeniu. Avšak väčšinou čítate v široko otvorených očiach svojich ľudí veľký otáznik a prekvapenie. Čo to znamená? My chceme jasnú úlohu, čo a ako máme urobiť. Tak sme naučení pracovať a rozmýšľať. Avšak biznis dnes smeruje tam, kde bude ešte viac kľúčové hľadanie správnej cesty, ako opakovane dosadzovať zmenené hodnoty do naučeného postupu. Myslím, že veľký podiel na tomto prístupe má aj spôsob výučby a vzdelávania u nás doma.
Pred niekoľkými dňami som sa vrátil z ročníkového stretnutia na americkej biznis škole. A aby sme sa tam nenudili, tak sme museli riešiť aj nejaké prípadové štúdie. Hľadáte riešenie, akoby ste boli v drese nejakej firmy. Potom argumentujete a môžete sa aj veselo pohádať pri presadzovaní svojej pravdy. Ale vyprodukuje to veľa kreatívnych nápadov a núti to aktívne hľadať riešenia a diskutovať. Školské lavice u nás doma by mali oceňovať a hodnotiť aj schopnosť hľadať cestu a vedieť si ju aj argumentačne obhájiť. Hlavne keď sa chceme posunúť do ekonomického sveta s tvorbou vyššej pridanej hodnoty.