E-shopStockExpert
StoryEditor

Keď je nízka cena pascou pre zákazníka

03.06.2016, 00:00
Niektorí internetoví predajcovia ukážu finálne ceny až tesne pred kúpou.

Napriek existencii množstva e-shopov, ktorým záleží na povesti a katalógová cena predstavuje aj finálnu cenu, existujú subjekty, ktoré používajú aj iné praktiky. V ich verzii sa zákazník preklikávaním dostane až do etapy, keď si e-shop vyžiada jeho dodacie a fakturačné údaje. Stanovenie finálnej ceny však ešte nie je známe, pretože objednávkový proces pokračuje sekciou prepravných a platobných podmienok. Tu, spravidla na konci objednávkového procesu, zvyčajne nastáva pre zákazníka prekvapenie. Dostáva sa k výraznej modifikácii podmienok, ktoré sú zvyčajne v katalógu výrobkov prezentované ako veľmi výhodné – napríklad doprava zadarmo, výrobok na sklade, poplatky za spôsob platby a podobne.

V tejto sekcii, ku ktorej sa zákazník dostane až po zadaní osobných údajov, tak býva špecifikované, že poštovné síce nebude platiť, ale tovar nedostane nasledujúci deň, ak si nezaplatí expresné dodanie, ale až o týždeň, prípadne ho čaká poplatok za výber tovaru na pobočke a ďalšie spoplatnené „drobnosti“, ktoré podstatne pozmenia výhodnú cenu prezentovanú na začiatku objednávkového procesu.

Včlenenie etapy prepravy a dodania za sekciu vyžiadania osobných fakturačných údajov tak znevýhodňuje bežného zákazníka, ktorý poskytnutím osobných údajov nevie odhadnúť mieru záväznosti objednávkového procesu. A tak často dokončí objednávku v značne nevýhodných podmienkach akceptujúc množstvo ďalších nákladov, s ktorými nebol oboznámený vopred. Na webovej stránke e-shopu totiž nie je jasne opísané, v akom termíne mu bude zásielka doručená, koľko za službu zaplatí, čo môže od kuriéra očakávať, či mu kuriér doručí zásielku priamo domov, prípadne či má možnosť sledovať stav doručovanej zásielky.

Z marketingového hľadiska práve v tomto bode sa zákazník dostáva do nevýhodnej pozície, keď je tlačený do uzavretia kúpnej zmluvy za podmienok, ktoré predtým boli len všeobecne naznačené. Až v tomto bode sa dozvie finálnu cenu, ktorá je často značne odlišná od katalógovej ceny, prípadne ceny prezentovanej na porovnávacích portáloch.

Ak teda zákon na ochranu spotrebiteľa chce skutočne chrániť spotrebiteľa, tak by mal zabezpečiť, aby v objednávkovom procese zákazník zadával svoje identifikačné údaje až po zobrazení finálnej ceny. Toto jednoduché opatrenie zabezpečí väčšiu flexibilitu zákazníka v definitívnom rozhodnutí o kúpe. Bez toho, aby musel zvažovať, či jeho rozhodnutie je alebo nie je zaväzujúce už pri zadaní osobných údajov. Kúpu totiž skôr zamietne anonymný nakupujúci ako ten, ktorý sa predtým identifikoval. Uvedené opatrenie by napomohlo aj k väčšej validite cien udávaných na porovnávacích portáloch a transparentnejšej konkurencii medzi obchodníkmi. Profitovali by obchodníci, ktorí predávajú za jasných obchodných podmienok, čo by prispelo aj k zvýšeniu úrovne ochrany spotrebiteľov.

01 - Modified: 2024-11-19 17:00:00 - Feat.: - Title: Nový odkaz Ameriky Rusku: Ak sa nahneváme, budeme zlí. Alebo aj nie 02 - Modified: 2024-11-19 11:18:52 - Feat.: - Title: Smiete strieľať tam, kam už strieľať môžete. Alebo čo vlastne Spojené štáty povolili Ukrajine 03 - Modified: 2024-11-06 15:15:31 - Feat.: - Title: Američania si zvolili „diabla, ktorého poznajú“. Voľby priniesli striedanie moci aj pokračovanie trumpizmu 04 - Modified: 2024-10-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Keď Rusko a krajiny BRICS hlasujú vplyvom. Západ by sa mal zamyslieť, prečo ich iní počúvajú 05 - Modified: 2024-10-12 08:24:54 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Výročie streľby v Teplárni by malo byť aj pripomienkou nádeje
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
24. november 2024 16:30