Uplynulo pol roka od rozbehu projektu Hodnota za peniaze. Urobil sa obrovský kus práce, a preto je dobré pozrieť sa, čo sa podarilo a čo nás ešte čaká. V prvej etape prešli revíziou výdavky v objeme 8,6 percenta HDP, v druhom kole to má byť ešte väčší balík výdavkov, a to až 15 percent HDP. Hovoríme o sume približne 11 miliárd eur.
V budúcom roku sa analyticky pozrieme na trh práce. Cieľom bude dosahovať s danými zdrojmi čo najvyššiu mieru zamestnanosti a na druhej strane znižovať počet ľudí ohrozených chudobou. Zameriame sa aj na to, ako zvýšiť efektivitu a adresnosť sociálnych politík a dávok. Posúdime aj výdavky na regionálne a vysoké školstvo, pričom hľadať budeme aj odpovede na aktuálne otázky súvisiace s postavením učiteľov. Treťou oblasťou pre revíziu bude životné prostredie, kde chceme hľadať možnosti zlepšovania environmentálnych cieľov.
Zároveň sa v sektoroch zahrnutých do Hodnoty za peniaze budú vyhodnocovať aj veľké projekty, aby sme vedeli, ktoré vedia priniesť najvyšší úžitok. Vo všetkých prípadoch sa vieme opierať o skúsenosti, ktoré sme s Hodnotou za peniaze nazbierali od jej vzniku. Svetlo sveta už uzreli prvé záverečné správy revízií výdavkov z oblastí zdravotníctva, dopravy a informatizácie. Tieto správy sa stali súčasťou rozpočtu.
V oblasti zdravotníctva sa podarilo nájsť opatrenia v objeme 360 miliónov eur. Vieme jasne deklarovať, že máme nadspotrebu liekov či priestor na zníženie prevádzkových nákladov nemocníc. Preto časť opatrení v objeme 170 miliónov eur sme už mohli zakomponovať aj do návrhu budúcoročného rozpočtu verejnej správy. Cieľom však v žiadnom prípade nie je okresávanie zdravotnej starostlivosti. Veď celkový objem zdrojov na zdravotníctvo bude rásť. Snahou je čo najlepšie využiť dostupné zdroje. Výsledky v zdravotníctve preto nemeriame výškou úspor, ale cez ukazovateľ úmrtnosti odvrátiteľnej systémom zdravotnej starostlivosti.
Aj v sektoroch dopravy a informatizácie boli identifikované oblasti, kde možno zvyšovať efektivitu. Doprava pritom predstavuje oblasť, ktorá si vyžaduje obzvlášť vysoké investície. Len aktuálne projekty na výstavbu ciest a diaľnic dosahujú 8 miliárd eur. Ak by sa podarilo dokončiť prioritný balík projektov rezortu dopravy, v dĺžke diaľnic v pomere k rozlohe krajiny by sme sa priblížili úrovni najvyspelejších krajín EÚ.
Projekt Hodnota za peniaze sa za krátky čas svojej existencie osvedčil. Máme nový dôležitý nástroj, ktorým vieme tlačiť na zlepšovanie služieb štátu a zvyšovať efektivitu verejných výdavkov.
Radko KurucMarek Kmeť
StoryEditor