Milan Belica. FOTO: TASR/H. Mišovič.
StoryEditor

Belica: Menej rozvinuté kraje na juhu sú diskriminované

05.10.2022, 00:00

O kompetenciách krajov a ich financovaní píše kandidát na nitrianskeho župana Milan Belica.

Z hľadiska kompetencií samosprávnym krajom najviac chýba väčší vplyv na rozhodovanie o základných princípoch, na ktorých stojí regionálna samospráva a ktoré dôrazne presadzujú aj inštitúcie zjednotenej Európy. Teda princíp subsidiarity (podriadenosti) a princíp sociálno-ekonomickej kohézie (vyrovnávania regionálnych  rozdielov).

Aby boli tieto princípy uplatniteľné v praxi, som za zásadné posilnenie profilu finančnej decentralizácie, prehodnotenie a úpravu modelu tvorby rozpočtov samosprávnych krajov s dôrazom na mix priamych a nepriamych daní.

To znamená, že za absolútne najdôležitejšiu zmenu považujem nevyhnutnú úpravu vzorca (modelu), podľa ktorého sa prerozdeľujú podiely z priamej dane fyzických osôb jednotlivým vyšším územným celkom (VÚC). Tento vzorec nebol dlhodobo upravovaný, pričom podmieňujúce faktory určujúce dane pre jednotlivé VÚC sa za ten čas výrazne zmenili. A to najmä:

V dosahoch na financovanie nadradenej cestnej infraštruktúry.

Ako príklad môže poslúžiť časť tohto vzorca, ktorým sa určujú prostriedky pre jednotlivé VÚC. Totiž v čase, keď bol tento vzorec koncipovaný s určením príslušných parametrov, bola úplne iná situácia. Za toto obdobie až po súčasnosť sa v oblasti nadradenej infraštruktúry (diaľnic a rýchlostných ciest) udiali významné pohyby v tom zmysle, že väčšina krajov (okrem južne situovaných) získala benefity z hľadiska výstavby spomínaných komunikácií, ale aj v obnove železničných tratí. Tento fakt má obrovský pozitívny dosah pre kraje lokalizované v oblasti Považia  a na severe (D1) a, naopak, – výrazne diskriminuje menej rozvinuté kraje na juhu. Najhoršia situácia v tomto smere je v Košickom a našom Nitrianskom samosprávnom kraji.

V dôsledku omnoho dlhších úsekov rýchlostných ciest a diaľnic sú v severných krajoch cesty druhej a tretej triedy oveľa viac chránené pred tranzitnou a ťažkou nákladnou dopravou. VÚC majú teda aj nižšiu potrebu opráv a údržby týchto ciest, ktoré nie sú určené, respektíve parametrované na ťažkú nákladnú dopravu.

Považujem preto za nevyhnutné vykonať expertnú analýzu tohto javu a modifikovať tento vzorec vzhľadom na mohutný substitučný efekt na strane krajov s rozsiahlou sieťou rýchlostných ciest a diaľnic a deštruktívny efekt v tých krajoch, ktoré majú málo komunikácií tohto typu.

V spravodlivom prerozdeľovaní verejných financií medzi štát a samosprávne kraje, aby sa vytvoril diapazón daní (mix priamych a nepriamych daní).

V súčasnosti sú VÚC financované 30-percentným podielom (objemom) priamych daní a 70 percent priamych daní ide obecnej samospráve, ktorá má možnosť ovplyvňovať, respektíve modifikovať svoj rozpočet aj z iného podielu (napríklad daňou z nehnuteľností či daňou z pôdy). Samosprávne kraje sú však v tomto smere v nevýhode, pretože stratili možnosť mať takú daň, o ktorej rozhodujú samy na vlastnej úrovni, teda subsidiárne (strata cestnej dane), a sú vyslovene odkázané na spomínaný 30-percentný podiel priamych daní.

Daňové sadzby dane z príjmov fyzických osôb určuje štát prostredníctvom NR SR, čo môže byť v neprospech VÚC. V prípade daňového mixu by sa tento hendikep regionálnej samosprávy mohol odstrániť, pretože by sa pri tvorbe rozpočtov týkal rozhodovania tak centrálnej štátnej moci, ako aj regionálnej a obecnej. Zároveň treba povedať, že ak by súčasťou tohto modelu boli aj nepriame dane (napríklad DPH), dal by sa očakávať ich lepší výber, pretože by k nemu boli VÚC na svojom území motivované.

V rámci rozšírenia kompetencií regionálnych samospráv je ešte potrebné posilniť kompetencie VÚC v oblasti školstva, aby kraje mohli určovať počet žiakov prvého ročníka pre gymnáziá s osemročným vzdelávacím programom. Rovnako chýbajú väčšie právomoci regiónov  v spravovaní, teda v rozhodovaní, riadení a implementácii finančných prostriedkov Európskej únie.

Autor je súčasný predseda a zároveň nezávislý kandidát na predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja.                                                                                 

01 - Modified: 2022-08-06 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Porovnajte svoj plat a zistite, aké bývanie si môžete dovoliť v regiónoch (veľká analýza)
01 - Modified: 2023-01-19 16:30:38 - Feat.: - Title: Referendum v Sliači bolo v súlade so zákonom, nenamieta to ani prokuratúra, tvrdí primátorka mesta 02 - Modified: 2022-11-16 13:15:01 - Feat.: - Title: Viskupič a poslanci Trnavskej župy zložili sľub. Odhlasovali nových zástupcov župana 03 - Modified: 2022-11-03 10:22:59 - Feat.: - Title: Polícia rieši 36 podozrení z volebnej korupcie 04 - Modified: 2022-11-02 17:30:00 - Feat.: - Title: Anomália komunálnych volieb. Dve obce s rovnakým problémom, v jednej odobrali odtlačky prstov členom komisie 05 - Modified: 2022-11-03 23:00:00 - Feat.: - Title: Smerák Choma má ako jeden z mála straníkov transparentný účet. Aj tak prehnal peniaze cez agentúru
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
27. apríl 2024 00:03