V roku 2017 začal Juraj Fehervari podnikať s ergonomickými nosičmi na nosenie detí. O rok neskôr pridal do svojho portfólia barefootovú obuv, ktorá pripomína chodenie naboso. Dnes jeho firma Be Lenka vyrába najlepšie hodnotené barefootové značky na svete. V roku 2022 už predala viac ako 200 000 produktov do viac ako 70 krajín sveta. Je tržby dosiahli 13,3 milióna eur.
Jurajovou víziou je nadviazať na baťovskú tradíciu a vrátiť Slovensko na mapu veľmocí v oblasti výroby topánok. Na Slovensku momentálne sústreďuje najmä intenzívny vývoj a výskum. Výrobu si organizuje s firmami na Slovensku, v Českej republike, v Portugalsku, ale aj v Taliansku.
Miestni výrobcovia sa musia zlepšiť v rýchlosti, vo flexibilite i v kvalite. Práve inovátori ako Juraj im v tom môžu pomôcť. Za svoj úspešný príbeh získal v roku 2022 ocenenie v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ, ktorú organizuje Junior Chamber International Slovakia v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska. V tom istom roku získal aj ocenenie EY Podnikateľ roka. Zaslúžene.
Jeho úspech môže - a verme že aj bude - inšpirovať ďalších mladých ľudí, aby si plnili sny v oblastiach ich záujmu. Význam jeho podnikania pre slovenskú ekonomiku je však v skutočnosti ešte oveľa väčší. Juraj dáva nádej v odvetví, ktoré vyzeralo, že má najlepšie časy dávno za sebou. A práve výroba má kľúčový význam pre budúcnosť Slovenska. Vyšší ekonomický rast totiž dosahujú krajiny, ktoré majú viac priemyselnej výroby.
Na túto skutočnosť nedávno poukázala Federácia rakúskeho priemyslu. Ak sa obzrieme na predchádzajúcich 25 rokov, v období rokov 1996 až 2021 narástol HDP krajín s nižším podielom priemyselnej výroby kumulatívne o 80,4 percenta HDP. Krajiny EÚ s nadpriemerným podielom priemyselnej výroby vrátane nás však narástli v rovnakom období až o 118,6 percenta.
Dosahovanie vyššieho ekonomického rastu je teda možné tým, že opatrenia hospodárskej politiky sa sústredia po prvé na udržanie priemyselnej výroby, predchádzanie jej presunu do iných krajín a naopak, prilákanie nových priemyselných kapacít, po druhé na zvyšovanie pridanej hodnoty generovanej priemyselnou výrobou.
V tejto súvislosti sú dôležité najmä štyri faktory: podnikateľské prostredie, ceny energií, dostupnosť a kvalita pracovnej sily a inovačná dynamika.
Ich zlepšovanie je najlepšou stratégiou ako predchádzať poklesu podielu priemyslu na HDP, tzv. deindustrializácii. Napríklad nemeckí priemyselníci bijú na poplach, že ich z Nemecka vyháňa neúmerná regulácia a byrokracia plus nezvládnutá energetická transformácia.
Pre dosahovanie vysokého ekonomického rastu je teda mimoriadne dôležitá správna politika ekonomického rastu. A na jeho zabezpečenie treba mať dobrý program, kvalitných odborníkov a politickú podporu na jeho realizáciu. Aj a najmä o tom budú rozhodovať voliči v septembrových parlamentných voľbách.