Digitálny občiansky preukaz v mobile už nie je módny hit. Je to štandard, z ktorého sa postupne stane nevyhnutnosť. Stále je však príležitosťou a nie povinnosťou.
V polovici apríla rezort vnútra oficiálne sprístupnil aplikácie e-Identita a e-Doklady. Je to požiadavka Európskej únie, ktorá začne platiť od roku 2027. Slovensko, Nemecko, Dánsko či susedná Česká republika sa začali na túto povinnosť pripravovať skôr. Dnes môžeme konštatovať, že za štyri mesiace si aplikácie potrebné na vytvorenie digitálnej verzie dokladov stiahlo takmer 280 000 ľudí, pričom služby eGovernmentu boli prostredníctvom nich využité viac ako 700-tisíckrát.
Na konci augusta sme oficiálne spustili novú funkcionalitu, ktorá umožňuje bezpečnú výmenu digitálnych dokladov medzi dvoma fyzickými osobami. Tak posúvame elektronickú identifikáciu a zdieľanie osobných údajov na vyššiu úroveň. Samozrejme, s dôrazom na bezpečnosť, dôveryhodnosť a ochranu súkromia. Táto funkcionalita zahŕňa aj anonymné overovanie osoby a možnosť udeliť súhlas na stiahnutie kópie dokladov po overení. Doklady v mobile už akceptujú policajné hliadky, hotely aj pošta. Rezort vnútra sa však orientuje na technickú podporu a školenia pre ďalšie subjekty, s ktorými sme v kontakte pri rôznych životných situáciách. Táto elektronická služba môže pomôcť napríklad v komunikácii so Sociálnou poisťovňou, s bankami, pri riešení poistných udalostí, kúpe a predaji, pri uzatváraní nájomných zmlúv a podobne. Napríklad aj najbližšiu sobotu počas doplňujúcich komunálnych volieb v bratislavskej Petržalke. Digitálna občianka dokáže pomôcť v reálnych životných situáciách. Úlohou štátu je vytvárať čo najkomfortnejšie podmienky pre používateľov a rozhodnutie o nahradení plastového dokladu elektronickým je stále iba na osobnom rozhodnutí každého z nás.
V každom prípade, takéto služby vytvárajú tlak na vládu, aby digitalizácia bola súčasťou nášho života a novým spôsobom komunikácie, s úradmi aj medzi sebou. Od toho, ako budú ľudia využívať takéto služby, závisí aj rýchlosť transformácie kamenných úradov. Budúcnosť verejnej správy preto závisí od kvality elektronizácie a je limitovaná požiadavkami aj nárokmi občanov. Na ťahu sú všetci. Vláda s ponukou digitálnych služieb a občania s dopytom po ich využívaní.
