22.05.2019, 00:00

Šampionát nás vyjde na vyše 700-tisíc eur, hovorí primátor Košíc pre HN

Čo prináša hokejový šampionát metropole východu a o čo všetko sa mesto musí postarať? Aj to nám prezradil primátor Košíc Jaroslav Polaček.

Čo pre mesto Košice znamená, že je dejiskom jednej zo skupín majstrovstiev sveta v hokeji?
Je to pre nás veľká príležitosť, za ktorou je aj množstvo práce a úsilia. Nielen SZĽH či IIHF, ale mesto Košice ako partner muselo zabezpečiť bezpečnosť, dopravu, čistotu, poriadok. Skrýva sa za tým veľa našej práce vrátane pomoci dobrovoľníkov, ale aj množstvo peňazí, ktoré sme pre zdarný priebeh MS v Košiciach vyčlenili.

Koľko teda stojí organizácia MS mestskú pokladnicu?
Keby sme si rozpočet mesta rozmenili na drobné, môžeme hovoriť o sume na úrovni 700-tisíc až 800-tisíc eur, ktoré mesto reálne zaplatilo. Aby sme zvládali nápor dopravy, mesto vyčlenilo 200-tisíc eur pre Dopravný podnik na bezplatné cestovné a posilnenie autobusových a električkových spojov. Mestská polícia dostala štvrť milióna, aby sme dostali mestských policajtov tam, kde potrebujeme. A s tým súvisí bezpečnostný projekt, dopravný projekt a ďalšie veci.

A tá vynaložená suma sa vám vďaka zahraničným turistom a ich míňaniu v hoteloch či reštauráciách vráti?
Bohužiaľ, financovanie slovenských samospráv nefunguje tak, že je naviazané priamo na úspech mesta. Sme naviazaní na úspech štátu – dostávame podielové dane. V iných krajinách Európy mesto spolupracuje s podnikateľmi a má reálny príjem z aktivít, ktoré sa v meste konajú. U nás to tak nefunguje.


Keď nie priamo v príjmoch mesta, v čom je teda pre Košice šampionát užitočný?
Samozrejme, že to počas dvoch týždňov pomôže zvýšiť tržby mnohých podnikateľov v meste. Vplyv na ekonomiku mesta to síce z hľadiska celého roka nebude až taký významný, ale... Košice sú vďaka MS v centre diania a pozornosti nielen u hokejových fanúšikov, ale aj desiatok médií na Slovensku a v zahraničí, čo isto pomôže zlepšiť dobré meno Košíc v celosvetovom meradle. Košice ako druhé najväčšie mesto na Slovensku môžu ukázať, že aj takéto veľké podujatie zvládneme pripraviť na výbornú, že sa tu turisti môžu cítiť dobre a bezpečne a možno ich to presvedčí aj na to, aby metropolu východu v budúcnosti navštívili. To, čo si od organizácie MS v Košiciach a určite aj naši kolegovia v Bratislave sľubujú, je hlavne to, aby sa k nám návštevníci vracali, aby spolu nabudúce zobrali svojich hostí a priateľov a odporúčali nás svojim známym a obchodným partnerom. Ide o to, aby sa zvýšil turizmus, a ten prináša mestu ďalšie pozitívne efekty, ktoré sú dôležité.

Cez aké kanály s turistami komunikujete?
Tých aktivít je niekoľko. Napríklad organizácia Visit Košice je najmä na komunikáciu zo zahraničnými návštevníkmi. Ale mesto Košice robí aj vlastný program nielen na Hlavnej ulici alebo v jej okolí. Investovali sme tiež veľké prostriedky do opráv ciest a chodníkov, respektíve skrášlenie okolia na trasách medzi centrom mesta a Steel Arénou.

Mesto zriadilo tiež vlastnú fanzónu v Amfiteátri napriek tomu, že tá oficiálne je v blízkosti Steel Arény. Prečo ste to robili?
Košičania sú hrdí na svoje mesto. Pre nás bolo prvoradé, aby sme urobili maximum pre našich obyvateľov. Takzvané hokej

Dočítajte článok teraz len za 1 cent

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.