Nezriedka sa ukáže, že sa dotazujúci venuje neefektívnym činnostiam. Výrazne precení prínos SEO aktivít, do ktorých investuje. Má od nich očakávania, ktoré nemôžu priniesť.
Najčastejšie sa stretávam s preceňovaním týchto SEO faktorov:
1. Prechod na HTTPS protokol
Používanie HTTPS je dôležité. Pre niektoré typy webov nevyhnutné. A je to hodnotiaci signál pre Google.
Avšak samotný Google uviedol, že sa jedná o veľmi slabý faktor. Keď zvažujete prechod na HTTPS, k výhodám prechodu si môžete poznamenať aj pár “SEO bodov” navyše. Nič viac. Viditeľné výsledky si od toho nesľubujte.
Naopak, prechod so sebou prináša niekoľko rizík. Zmena z HTTP na HTTPS znamená mimo iné aj zmenu všetkých URL, väčšinou aj vrátane obrázkov. Taktiež musíte všetky pôvodné URL presmerovať. Každá chyba v tomto procese môže zapríčiniť prepad pozícií vo výsledkoch vyhľadávania. Náklady prechodu na HTTPS, sa vám prostredníctvom SEO nevrátia.
2. Rýchlosť načítania
Tento SEO faktor vzbudzuje predstavu, že rýchlejší web znamená lepšie pozície.
Lenže Google vo svojom oficiálnom vyhlásení tvrdí, že tzv. Speed update ovplyvňuje len stránky, ktoré sú najpomalšie. A zasahuje len nízke percento vyhľadávaní.
Google teda neuprednostňuje rýchle weby, ale klepe po prstoch tým pomalým.
Zrýchlenie načítania kvôli SEO má zmysel riešiť v momente, ak máte výrazne pomalší web ako konkurencia. Aj keby to priamo neovplyvnilo pozície.
Časť užívateľov nemusí mať trpezlivosť čakať, než sa im vaša stránka načíta. Radšej sa vrátia do vyhľadávania a vyberú si alternatívny web. Alebo ak už niektorí užívatelia vedia, že máte pomalý web, pre istotu naň vo výsledkoch vyhľadávania nekliknú.
V prípade rozsiahlych webov s miliónmi URL, ako napr. porovnávač Pricemania, zohráva rolu aj čas, ktorý potrebuje vyhľadávací robot na stiahnutie stránky. Ak je odozva serveru, resp. metrika TTFB (Time to first byte) príliš dlhá, vyhľadávač nemusí stíhať prechádzať všetky aktuálne stránky na webe. Alebo nemusí mať trpezlivosť s ich prechádzaním.
Keď nemáte výrazne pomalší web ako konkurencia a zároveň váš web nemá nespočetne URL, jeho zrýchlenie vám v SEO nepomôže.
3. Kľúčové slová v URL a dĺžka URL
Autor knihy SEO Secrets, Danny Dover, veľmi trefne vystihol pravidlá pre URL adresy:
“URL by mali byť ako Danny DeVito. Krátke a ľahko zapamätateľné.”
Snaha o to, aby v URL zostali len kľúčové slová a všetko ostatné odtiaľ zmizlo, má niečo do seba. Avšak stojí to za námahu? Nemá to aj nevýhody?
Z hľadiska SEO je dĺžka URL irelevantná. Nerobí si s ňou starosti Amazon (viď napr. https://www.amazon.com/Search-Engine-Optimization-SEO-Secrets/dp/0470554185) ani Stratégie.sk, ktoré vygenerovali môjmu predchádzajúcemu článku URL https://strategie.hnonline.sk/blogy/2057407-co-by-ste-nemali-opomenut-v-seo-strategii-pre-rok-2020.
A to je úplne v poriadku, SEO to neublíži. Naopak, ich skrátenie by mohlo narobiť problémy. Všimnite si, že oba príklady URL obsahujú rôzne identifikátory.
V prípade Stratégií je tam označenie typu obsahu “/blogy/” a ID článku “2057407”, podľa ktorého je možné rozpoznať staršie a novšie články.
Obe tieto informácie majú svoj prínos vo vyhodnocovaní SEO. Umožňujú porovnávať výkon článkov na blogu s inými článkami. Alebo poslúžia počas vyhodnocovania výkonu staršieho obsahu.
Použitie kľúčových slov v URL tiež nebude terno. Prisudzuje sa im podobný prínos, ako keby sa nachádzali v obsahu stránky. Analytik Googlu, John Mueller, v roku 2017 na Twitteri napísal, že prínos URL je v SEO preceňovaný.
Avšak kľúčové slová v URL by sme nemali posudzovať len ako hodnotiaci signál, ktorý vplýva na pozície vo vyhľadávaní. URL sa tiež môže zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, kde môže vplývať na mieru prekliku.
URL je často aj súčasťou textu odkazov. A tie patria medzi veľmi silným hodnotiacim signálom pre Google.
Napríklad 21% domén odkazujúcich na Strategie.hnonline.sk má v texte odkazu URL:
Než sa nové URL objavia v textoch odkazov, potrvá dlhé mesiace, skôr roky, než sa to v SEO znateľne prejaví.
Ak nemáte adresy vôbec optimalizované, najvhodnejším časom na zmenu bude obdobie, ak budete nútení URL zmeniť. To sa stáva napríklad vtedy, ak sa mení systém, na ktorom je web postavený.
Tlačiť do rozsiahlych zmien URL len kvôli SEO, väčšinou nemá opodstatnenie. Rovnako ako v prípade zmeny protokolu z HTTP na HTTPS, aj v tomto prípade budete musieť pôvodné URL presmerovať. To prinesie riziko poklesu vo výsledkoch vyhľadávania.
4. Používanie sitemap
Sitemap.xml nie je hodnotiaci signál. Nijako nepomôže zlepšiť pozície stránok, ktoré sa už na Google zobrazujú.
Sitemap má prínos pre SEO z troch dôvodov:
- Google sa rýchlejšie dozvie o nových stránkach na webe. Vďaka tomu ich môže skôr zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania.
- Vyhľadávač sa dozvie aj o stránkach, ktoré nedokáže objaviť počas prechádzania webu.
- V kombinácii s nástrojom Google Search Console môžete zistiť, aký počet URL zo sitemapy má Google vo svojej databáze.
Aj keď Google v sitemape objaví nové stránky, ale nevedú na ne žiadne odkazy, nebudú mať takmer žiadnu hodnotu. Také stránky Google zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania len výnimočne. Časom stránku bez odkazov vyhľadávač pravdepodobne odstráni z vyhľadávania aj napriek tomu, že sa nachádza v sitemape.
Ak nemáte web s tisícmi URL alebo nepublikujete obsah, ktorý je aktuálny len veľmi krátko po zverejnení, sitemap je pre vás zbytočná.
5. Jeden hlavný nadpis a hierarchia nadpisov
Dôležitosť správnej hierarchie nadpisov je veľmi rozšírený SEO mýtus. K tomu patrí aj údajná nevyhnutnosť používať len jeden hlavný nadpis, tzv. <h1> tag. Google potvrdil, že máme používať toľko hlavných nadpisov, koľko uznáme za vhodné.
Označovanie nadpisov pre stroje je dôležité predovšetkým kvôli prístupnosti pre hendikepovaných. Vďaka nim sa dokážu lepšie zorientovať v obsahu. S pomocou asistívnych technológií, ktoré čítajú obsah na webe, sa môžu nevidiaci navigovať podľa nadpisov v rámci webu alebo konkrétneho článku.
Ako rozpoznávať ďalšie preceňované SEO faktory?
Vždy keď budete uvažovať nad vylepšeniami v optimalizácii pre vyhľadávače, neriaďte sa len strohými tipmi, poučkami a best practices. Pýtajte sa “čo konkrétne mi to prinesie, čo ma to bude stáť”? “Stojí to za to”? Ak si budete pokladať tieto otázky, pomôže vám to robiť SEO efektívnejšie.