StoryEditor

Občan nemá robiť poštára. Platí to aj pre úradníkov

21.01.2018, 23:00
Internet dokáže šetriť peniaze a čas občanov, firiem i úradníkov, hovorí Adrián Belánik, výkonný riaditeľ združenia DEUS.

Od novembra 2016 musia obce a mestá na Slovensku poskytovať svoje služby občanom a firmám aj elektronicky. Prikazuje im to zákon o eGovernmente. Ako túto povinnosť zvládli?

Na jednej strane je pripravenosť samosprávy na poskytovanie elektronických služieb, na strane druhej je ochota ľudí ich využívať. Obce a mestá vo väčšine prípadov svoje povinnosti zvládli. Nemôžem hovoriť za iných, no samosprávy, ktoré využívajú služby Dátového centra obcí a miest (DCOM), povinnosti vyplývajúce zo zákona o eGovernmente plnia. Potvrdzujú to aj výsledky kontroly zo strany Najvyššieho kontrolného úradu. Občania a firmy sa však iba učia využívať elektronické služby samospráv. Objem podaní z ich strany nie je veľmi vysoký. Čo je však dôležité, tieto čísla neustále rastú.

Nie sú teda elektronické služby samosprávy zbytočné, ak ich nevyužíva dostatok ľudí?

Zbytočné istotne nie sú. Nemôžete očakávať, že zo dňa na deň začne každý človek a firma na Slovensku komunikovať so samosprávou elektronicky. Ľudia sú desiatky rokov zvyknutí vybavovať svoju agendu na úradoch osobne. Myslieť si, že z hodiny na hodinu zmeníte ich správanie, by bolo naivné. Elektronické služby samospráv môžeme prirovnať napríklad k internetbankingu. Dnes ho využíva veľká masa ľudí, no aj tu bol rozbeh postupný. Banky najprv museli svojim klientom ponúknuť online prístup k ich účtom. Až potom ho mohli ľudia i firmy začať využívať. Podobné je to s elektronickými službami samosprávy. Najprv ich musíte sprístupniť, až potom môžete chcieť, aby ľudia riešili svoju agendu cez internet. Práve to sa dnes deje aj so službami samosprávy. Prvým krokom bolo, aby sme ich dokázali sprístupniť online. To sa nám vďaka projektu DCOM podarilo. Teraz musíme ľuďom a firmám trpezlivo vysvetľovať, že aj so samosprávou môžu komunikovať elektronicky tak, ako sú zvyknutí v prípade banky, poisťovne, či inej komerčnej inštitúcie.

Na využívanie elektronických služieb má vždy zásadný vplyv ich rozsah. Čo už dnes môže občan či firma vybaviť cez internet, ak hovoríme o samospráve?

Nebudem vymenovávať všetky elektronické služby, ktoré DCOM ponúka. Tento zoznam by bol príliš dlhý. Ide o takmer 140 služieb. Ak bývate v obci, ktorá DCOM využíva, prostredníctvom nášho systému môžete vybaviť nielen agendu týkajúcu sa daní z nehnuteľností, ale aj prihlásiť si psa, či oznámiť poruchu verejného osvetlenia. Do DCOM neustále pridávame nové funkcionality, ktoré majú potenciál zjednodušiť nielen život obyvateľov obce, ale aj úradníkov, ktorí v nej pracujú. No už dnes nemusíte ako občan, alebo firma poznať otváracie hodiny obecných úradov, zbytočne strácať čas čakaním a brať si voľno v práci, aby ste si stihli vybaviť potrebné veci. Všetko potrebné vyriešite elektronicky z domu, alebo z kancelárie. A je jedno či ide o podávanie daňového priznania k dani z nehnuteľnosti, alebo o povoľovanie predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste pre podnikateľov. K všetkým službám sa dostanete bez problémov cez internet.

K DCOM sa však nedostanú všetky mestá a obce. Mnohé majú o tento informačný systém záujem, no kapacity sú už naplnené...

To je fakt. Podľa pôvodných predpokladov malo byť do projektu DCOM zapojených 1 057 obcí. Už v prvej fáze však záujem prekonal očakávania. Plnú verziu informačného systému DCOM preto získalo
1 511 obcí a miest. Záujem však bol ešte vyšší a nebolo možné, aby sme ho dokázali okamžite uspokojiť.

Prečo?

Služby DCOM sú totiž veľmi komplexné. Zapojené obce získali v rámci projektu hardvérové a softvérové vybavenie, integrácie na deväť externých databáz, metodickú podporu, call centrum či zapracovanie legislatívnych zmien do samotného informačného systému. To všetko v modernom cloudovom riešení. Nebolo preto možné uspokojiť hneď v prvej fáze všetkých záujemcov. DEUS sa snažil vyjsť samospráve v ústrety, preto sme vyše 600 obciam sprístupnili riešenie miniDCOM+.  Ide o zoštíhlenú verziu projektu DCOM so siedmimi najviac využívanými elektronickými službami.

Sedem služieb je však výrazne menej, než vyše sto, ktoré môžu využiť obce, ktoré sú v DCOM zapojené naplno...

To je pravda a my si tento fakt uvedomujeme. Preto sme sa snažili dosiahnuť rozšírenie projektu, a to tak, aby sme mohli naše služby poskytnúť širšiemu okruhu obcí a miest, než dnes. Sme radi, že sa nám podarilo obhájiť opodstatnenosť a užitočnosť projektu DCOM, ktorý sa vďaka tomu v blízkej dobe rozšíri. K plnohodnotným elektronickým službám samosprávy sa po novom dostane až 2 500 obcí a miest, a cez DCOM bude môcť so samosprávou elektronicky komunikovať približne 2,5 milióna občanov.

Z pohľadu občana alebo firmy však nie je elektronická komunikácia všeliekom. Občan stále musí riešiť veľa zbytočnej agendy, robí medzi rôznymi úradmi poštára, keď musí dodávať údaje, ktoré má štát už k dispozícii. O princípe „jedenkrát a dosť“, keď stačí úradníkovi doniesť jeden dokument iba raz, sa iba hovorí. A roky sa na tom nič nemení.

Je pravda, že roky sa na tom nič nemenilo, ale to už neplatí. DCOM je integrovaný s viacerými verejnými databázami, takže na obec už nemusíte zbytočne nosiť množstvo dokladov. Týchto integrácií je momentálne deväť a pracujeme na tom, aby bol rozsah dát čo najširší aj pre občanov, aj pre úradníkov. Už dnes teda nemusíte nosiť na obec, ktorá DCOM využíva, žiadne potvrdenia z katastra nehnuteľností. Nemusíte riešiť ani papiere s potvrdeniami o nedoplatkoch na daniach, netreba vám výpisy z národnej evidencie vozidiel, či potvrdenia o zamestnaní. Robíme všetko preto, aby výhody princípu jedenkrát a dosť platili nielen pre občana, ale aj pre úradníkov samospráv. DCOM bude ponúkať čoraz viac integrácií na relevantné systémy verejnej správy. Náš zámer je totiž jasný: aby poštára medzi úradmi nerobil nielen občan, ale ani úradník.

Problémom verejných služieb na Slovensku nie sú len zbytočné návštevy úradov. Ide aj o to, že elektronizácia iba kopíruje doteraz zaužívanú papierovú agendu, pričom samotné procesy a postupy sa nemenia. Napríklad, elektronické formuláre musím vypisovať stále rovnako, ako tie papierové. Ak ich dostanem päť, tak najprv musím vyplniť meno, priezvisko, bydlisko... A to všetko päťkrát...

Práve preto DCOM využíva inteligentné formuláre. Vďaka integráciám na iné verejné registre sú predvyplnené v maximálne možnej miere. Všetko sa deje na základe integrácií, ktoré už dnes DCOM ponúka. Ak teda obec či mesto využíva náš informačný systém, obyvateľ danej obce je odbremenený od zbytočných úkonov. DCOM tak občanom šetrí čas a námahu.

Čo to znamená? Ak maximálna možná miera znamená iba meno a priezvisko, veľmi ma to od „papierovania“ neodbremení.

Nie je to iba meno a priezvisko. Naše formuláre predvyplnia rodné číslo, kompletnú adresu, číslo občianskeho preukazu, číslo listu vlastníctva, druh pozemku, číslo parcely, výmeru parcely, informácie o psovi zaevidované na úrade a pod. Ide o všetky údaje, ktoré už má úradník a jeho inštitúcia k dispozícii. Snažíme sa uľahčiť prácu všetkým, ktorí so službami samospráv prichádzajú do styku. Občanom, firmám i úradníkom. Iba tak bude mať elektronizácia služieb samospráv zmysel a bude ju využívať čoraz viac ľudí. Myslím, že sa nám to darí. Inak by sme nemuseli riešiť problém, že kapacita DCOM je nižšia, než záujem obcí a miest o tento systém. Som rád, že aj vďaka DCOM sa úroveň služieb samosprávy posúva vpred. A to nielen v oblasti elektronickej komunikácie s občanmi a firmami, ale aj medzi orgánmi verejnej moci navzájom. Vďaka tomu odpadá mnoho papierovania aj na úradoch samotných, čo ich zamestnancom výrazne uľahčuje každodennú prácu. Dnešný stav nie je pritom konečný. DEUS sa snaží prinášať neustále zlepšenia, novinky, reagujeme na požiadavky klientov a aktuálne trendy v oblasti IT. Hoci už dnes je DCOM plnohodnotným informačným systémom pre samosprávy, nebude stagnovať a postupom času budeme poskytovať stále komplexnejšie a kvalitnejšie služby.

 O združení DEUS

DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska je záujmové združenie právnických osôb, založené Ministerstvom financií Slovenskej republiky a Združením miest a obcí Slovenska. Jeho úlohou je podpora a propagovanie procesov informatizácie a elektronizácie vo verejnej správe. Zodpovedá aj za Dátové centrum obcí a miest (DCOM).

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. apríl 2024 09:41