Aminokyselina L-Arginín je dôležitá pre športovcov, aj pre tých, čo chcú zlepšiť svoju imunitu. Ako ju využiť vo svoj prospech?

Príroda sama ponúka dostatok možností pre udržiavanie sa v dobrej kondícii a v zdraví, stačí ich len využiť. Jednou z nich je aminokyselina zvaná L-Arginín.

Aminokyselina L-Arginín je dôležitá pre športovcov, aj pre tých, čo chcú zlepšiť svoju imunitu. Ako ju využiť vo svoj prospech?
Zdroj: Shutterstock.com

L-Arginín patrí medzi tzv. semi-esenciálne aminokyseliny. Znamená to, že telo si ju nedokáže vyrobiť samo a ak áno, tak len za určitých špecifických podmienok. Z toho vyplýva, že ju treba do organizmu dodať zvonka.

Prečo by sme sa mali vlastne o L-Arginín zaujímať? Aminokyselina je dôležitá najmä v troch prípadoch:

  1. Je dôležitá pre správny fyzický vývoj detí
  2. Zlepšuje stav srdcovocievneho systému a pohybovej sústavy
  3. Podporuje imunitu, potenciu a ďalšie dôležité funkcie

L-Arginín sa prirodzene nachádza napríklad v slnečnicových semenách, sezamových semenách, pšeničnom chlebe, ovsenej kaši alebo v ďalších potravinách. Aby ste ho mali v tele dostatok, museli by ste uvedené potraviny konzumovať pravidelne a vo väčšom množstve. Položte si otázku, či to tak robíte a z odpovede hneď zistíte, či ho máte dostatok...

L-Arginín vo forme výživového doplnku

Možno to bude znieť príliš jednoducho, ale najpohodlnejšounajviac efektívnou cestou, ako zabezpečiť dostatočnú prítomnosť tejto aminokyseliny v našom tele, sú výživové doplnky. Ak vás to „vyplašilo“, počkajte ešte, nerobte predčasné závery.

Je to totiž naozaj tak a toto tvrdenie platí najmä v prípade tých látok, ktoré sa nenachádzajú v dostatočnej koncentrácii v tých potravinách, ktoré človek konzumuje pravidelne a v dostatočnom množstve. L-Arginín je ideálnym príkladom takejto látky.

Samozrejme, nie všetky výživové doplnky sú dobrým riešením. Predpokladom, aby šlo o kvalitný produkt, sú aj tieto podmienky:

  • ide o jednozložkový prípravok, takže sa v ňom nenachádzajú žiadne prímesi či prísady, ktoré by mohli znížiť účinnosť primárnej látky
  • samozrejmosťou by malo byť, že produkt je registrovaný ako výživový doplnok na Úrade verejného zdravotníctva SR
  • dôležité je aj hodnotenie čo najväčšieho počtu ľudí, nielen to, čo o svojom prípravku tvrdí priamo jeho výrobca
  • L-Arginín pochádza z kvalitných zdrojov a výrobca je už overenou značkou, takže nejde o žiaden neznámy prípravok za pofidérne nízku cenu

5 najdôležitejších dôvodov, prečo        L-Arginín užívať

Poďme sa bez zdĺhavých rečí pozrieť detailnejšie na pozitívne účinky užívania L-Arginínu na naše telo. Je to zároveň 5 dôvodov, prečo by ste naň nemali zabúdať ani vy:

Zlepšenie stavu kardiovaskulárneho systému a zvýšenie prekrvenia tela: L-Arginín pomáha prostredníctvom svojho pôsobenia na oxid dusnatý uvoľňovať cievy, čo priaznivo vplýva na normalizáciu krvného tlaku a zároveň na zlepšenie prietoku krvi. Zároveň je to dôležitá látka v rámci prevencie proti niektorým kardiovaskulárnym ochoreniam.

Podpora imunity a stimulácia imunitného systému: Aminokyselina je tiež dôležitou súčasťou podpory zlepšenia imunitného systému a to najmä prostredníctvom stimulácie tvorby leukocytov, čo sú dôležité biele krvinky.

Zlepšenie fyzickej kondície a podpora svalstva: Ak chcú športovci zlepšiť svoju aktuálnu fyzickú kondíciu a zlepšiť svoju výkonnosť pred fyzickou záťažou, je pre nich L-Arginín veľmi dôležitý. Vplýva totiž na rast svalov, rast kostí, podporuje metabolizmus tukov a prispieva k tvorbe kolagénu, ktorý je dôležitou súčasťou väzivových tkanív. Taktiež odďaľuje nástup svalovej horúčky, takže výkon počas záťaže stúpa a trvá dlhšie.

Podpora pečene a obličiek: L-Arginín priaznivo vplýva na detoxikáciu pečene od rôznych škodlivých látok a funguje aj ako antioxidant v boji proti voľným radikálom. Rovnako tak podporuje správnu funkciu obličiek, čo sa podpisuje pod správne vylučovanie toxických látok z tela.

Zlepšenie potencie: Zaujímavým pozitívnym účinkom týkajúcim sa mužov je zlepšenie stavu u pacientov trpiacich erektilnou dysfunkciou. Podľa niektorých štúdií vykonaných v Nemecku sa totiž zlepšila erekcia niektorým pacientom, ktorým bol L-Arginín opakovane podávaný. U žien sa zas spozorovali pozitívne účinky na vyššiu sexuálnu vzrušivosť, takže aminokyselina evidentne pôsobí aj na libido.

Tráviaci trakt a infekcie: Ak máte problémy s trávením, v určitej forme môže byť L-Arginín dobrým prostriedkom na riešenie niektorých porúch. To platí aj pre bakteriálne a kvasinkové infekcie, kde sa aminokyselina ukazuje ako podporný faktor pre ich potlačenie.

Ďalšie pozitívne vplyvy sú popísané napríklad v tejto odbornej publikácii.

Správne užívanie a dávkovanie je základ úspechu

Jedna vec sú vplyvy a pozitívne účinky, ktoré sa látke pripisujú, ďalšia však to, ako tieto účinky dosiahnuť. Najdôležitejšou podmienkou je správne užívanie a dávkovanie.

Ak by ste chceli prijímať aminokyselinu v prirodzenej strave, museli by ste skonzumovať naozaj veľké množstvá pšeničného chleba, slnečnicových semien alebo ovsenej kaše. Ako vidíte, výživové doplnky sú  v tomto prípade naozaj najefektívnejšou cestou k doplneniu L-Arginínu do nášho tela.

Užívanie a dávkovanie by malo spĺňať tieto podmienky:

  • pôjde o pravidelné užívanie
  • dávkovanie bude viacnásobné za deň, 2 až 3 tri krát denne podľa odporúčania konkrétneho výrobcu
  • tabletky zapijete čistou vodou
  • optimálne je užívanie pred jedlom
  • ak užívate tabletky pred fyzickým tréningom alebo inou namáhavou činnosťou, je tam dostatočný časový odstup, obvykle 40 až 60 minút pred záťažou

Kde získať referencie ohľadom konkrétnej značky?

Teraz prichádza na rad otázka, ktoré výživové doplnky sú najlepšie na trhu a aké sú ich reálne účinky či hodnotenie. S týmto vám pomôže internet, kde môžete nájsť dostatok informácií. Odporúčame pozrieť si najmä internetové diskusie na fórach zameraných na problematiku výživových doplnkov, napríklad pre športovcov.

Skúsiť môžete aj diskusie a komentáre pod konkrétnymi produktmi v internetových lekárňach. Dobrým zdrojom nezávislého zhodnotenia môžu byť aj blogy konkrétnych užívateľov, napíklad táto recenzia na L-Arginín špecializovaného blogu so zameraním na imunitu.

Na záver ešte jedna dôležitá rada: výživové doplnky sú primárne určené na dlhodobejšie užívanie. To isté platí aj v prípade L-Arginínu, ktorý musíte do tela dodávať dlhšiu dobu a pravidelne, aby sa mohli jeho účinky prejaviť. Nejde teda o žiaden šprint, ale skôr o maratón :-)

(pr)

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.