StoryEditor

Neuhradené pohľadávky nemusia byť pre firmu strašiakom

26.09.2018, 00:00
Cieľom každej firmy je viesť úspešné obchodovanie s tovarom alebo službami, ktoré prináša úžitok nielen samotnému klientovi, ale najmä firme.

Vo všeobecnosti ide o pomerne jednoduchý vzorec – firma dodá službu, klient za ňu zaplatí. V niektorých prípadoch je však realita úplne iná a po zrealizovaní služby zostáva odmena pre firmu v nedohľadne.

Problém s neuhradenou faktúrou po dobe splatnosti riešia firmy často interne. Podľa prieskumu agentúry Dicio, ktorý skúmal finančné správanie v súvislosti s faktúrami po splatnosti, až 80 % spoločností poverí riešením tohto problému zamestnancov z vlastných radov. Pritom máloktorý z nich absolvoval akékoľvek zaškolenie v súvislosti s vysporiadavaním pohľadávok. Nedostatočné skúsenosti či nedostatok potrebného času však môžu spôsobiť, že k úhrade faktúry napokon nedôjde a firma je tak stratová. Aby sa však takejto situácii vyhla, je vhodné spolupracovať so špecializovanou spoločnosťou, ktorá sa takzvaným manažmentom pohľadávok denne zaoberá.

Čo manažment pohľadávok zahŕňa a ako ho možno definovať?

Dôležitú úlohu zohráva práve pohľadávka, ktorú je potrebné zaplatiť. „Vo všeobecnosti by sme mohli za pohľadávku označiť akúkoľvek neuhradenú faktúru od prvého dňa ukončenia jej splatnosti,“  hovorí Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia, ktorá sa manažmentom pohľadávok na Slovensku zaoberá už 16 rokov a pobočky jej švédskej materskej firmy fungujú v ďalších 24 krajinách Európy. Podľa slov Martina Musila sa stal manažment pohľadávok štandardnou finančnou službou, vďaka ktorej je možné minimalizovať finančné straty spôsobené omeškanými platbami klientov.

Vzniknutú pohľadávku či dožadovanie sa úrokov z omeškania riešia spoločnosti často prostredníctvom interných zamestnancov, ktorí sa tak okrem svojich povinností zaoberajú aj zložitým procesom vymáhania financií z nevyplatenej faktúry. To sa môže predĺžiť na neurčitý čas a zamestnanec sa tak nemôže prioritne venovať svojej náplni práce.

Prečo je vhodné ponechať správu vašej pohľadávky na profesionálov?

Jednou z hlavných výhod inkasných spoločností je práve úspora času pre firmy, ktoré sa tak môžu venovať svojmu core biznisu. Samotný manažment pohľadávky nechajú na špecializovanú spoločnosť, s ktorou môže mať veriteľ často vyššiu šancu na úspešné vymoženie financií. Do procesu tak vstupuje „tretia osoba“, ktorá vie pohľadávku efektívne vyžiadať v prospech veriteľa.

Intrum

Spravovanie pohľadávky prostredníctvom špecializovanej spoločnosti môže byť pre spoločnosť efektívne z viacerých hľadísk:

  • Úspora času, respektíve odbremenenie pracovníkov danej spoločnosti, ktorí sa tak môžu venovať svojej práci.
  • Dosiahnutie úhrady pohľadávky je prenechané na školených profesionálov so skúsenosťami, ktoré vedia aplikovať na rôzne typy dlžníkov.
  • Službu je možné orientovať i na zahraničných klientov spoločnosti, pohľadávku je teda možné riešiť v rámci celého sveta.
  • Služba sa prispôsobuje spoločnosti špecificky v rámci poskytnutého komplexného servisu.
  • Snahou spoločnosti je nielen riešiť samotné splatenie pohľadávok, ale aj predchádzať situáciám, pri ktorých môže dôjsť k vzniku novej pohľadávky.

Zdroje: Intrum Slovakia; prieskum Dicio, december 2017 – marec 2018; Európsky platobný report 2018

V budúcom článku sa budeme venovať:

Pre koho je externé spravovanie pohľadávky určené?

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
20. apríl 2024 09:42