StoryEditor

Chcete s firmou do vlastného? Kedy kupovať priestor a kedy ostať v prenajatom?

28.09.2018, 00:00
Pozrite sa, kedy má zmysel uvažovať o kúpe vlastných komerčných priestorov a kedy tento zámer radšej prehodnotiť.

Stabilná klientela, overení dodávatelia, zabehnuté procesy a vytrénovaný personál. Kto toto všetko má, môže sa zamýšľať, ako posunúť firmu na ďalší level. Jedným z takýchto krokov je aj kúpa vlastných priestorov pre firmu, stavia však majiteľov firiem pred nejednu dilemu. V tomto článku sa pozrieme na to, kedy sa oplatí uvažovať o kúpe nehnuteľnosti na komerčné účely a kedy je zase lepšie nebrať na seba priveľké záväzky a naplno využívať flexibilitu prenájmu. 

Kedy kupovať

Lokalita

Ak by ste sa realitných maklérov opýtali, ktoré atribúty najviac ovplyvňujú úspešnosť prevádzky, na prvých troch miestach by odpovedali: “Lokalita, lokalita a ešte lokalita,  potom až to ostatné.” Je pravda, že dobrej polohe veľa prevádzok vďačí za priazeň zákazníkov, a to najmä tie, ktoré obsluhujú koncového spotrebiteľa. Vychytené miesto zapôsobí aj na potenciálnych zamestnancov, a pokiaľ je odtiaľ aj dobrý prístup k dodávateľom, máte vyhraté. Ak ste niečo také našli, s čistým svedomím uvažujte o kúpe.

Náklady pod kontrolou

Vo vlastnom nie ste odkázaní na výkyvy realitného trhu ani na svojvôľu majiteľa. Ani splátka hypotéky určite nebude vyššia, než by ste platili za prenájom priestoru v rovnakom štandarde, no aspoň si budujete svoje, nie cudzie. Navyše, s fixným úrokom budú vaše náklady na dlhšie obdobie predvídateľné.

Špeciálne požiadavky

Nie každý prenajímateľ je nadšený z neustále sa meniacich požiadaviek svojich podnájomníkov, ktoré sa môžu ľahko odraziť v cene nájmu. Tí striktnejší si vo svojom objekte neželajú žiadne zmeny, na čo majú, samozrejme, nárok. Takže, ak je toto limitujúcim faktorom v podnikaní, oplatí sa investovať do nehnuteľnosti, kde budete môcť stavať, búrať, prerábať, ako sa vám zapáči.

Kedy kúpu prehodnotiť

Úrokové sadzby

Nízke úroky pri úveroch v posledných rokoch mohli v mnohých prípadoch nakloniť misky váh v prospech kúpy. Človek ľahko pustí z hlavy skutočnosť, že tento stav nepretrvá navždy. Ak si na kúpu nehnuteľnosti plánujete požičať, rast úrokovej miery môže časom značne ukrojiť z vášho zisku.

Cash flow

Kúpa priestoru masívne ovplyvní cash flow spoločnosti. Ak ste v tejto oblasti “na tesno”, stále je čas si to rozmyslieť, pretože touto investíciou citeľne ovplyvníte chod firmy na niekoľko rokov dopredu. Ak vaše podnikanie stojí na jednej či dvoch veľkých zákazkách, v prípade ich straty si zarobíte na veľký problém.

Nedostatok znalostí

Samozrejme, je tu ešte technická stránka veci. Zarobiť na dobrú nehnuteľnosť je niekedy ľahšie, než ju nájsť. Aj navonok bezchybná stavba v sebe môže ukrývať veľa defektov, ktoré si laik nemá šancu všimnúť. Do hry môžu vstupovať aj nedoriešené vlastnícke vzťahy, ťarchy či zmluvy, na ktoré si treba určite posvietiť v spolupráci so znalcom a právnikom.

Rýchly rast alebo pokles odvetvia

Či už ide o jeden, alebo druhý scenár, peniaze sú určite užitočnejšie než menej likvidné aktíva. Hotovosť sa zíde tak v kríze, ako aj v čase “boomu”. Nie je totiž žiadny zázrak, ak sa firma zväčší za rok aj o niekoľko desiatok ľudí. Takže to, čo by ste vrazili do nehnuteľnosti, by sa určite viac hodilo na výplaty pre posádku.

Na čo dávať pozor pri prenájme

Predĺženie zmluvy

Áno, prenájom je o flexibilite. Nezabúdajte ale, že tá funguje obojstranne. Ak si do zmluvy nezakomponujete prednostné právo rokovať o ďalšom pokračovaní nájomnej zmluvy, môže sa stať, že sa budete musieť náhle sťahovať a všetko to patrične zaplatiť.

Úpravy

Posvietiť si treba aj na možnosť práce s priestorom, jeho úpravou či rozširovaním. Určite si vopred dohodnite, čo môžete upravovať na vlastnú päsť a na čo budete musieť mať súhlas majiteľa. Bude vyžadovať pri vašom odchode navrátenie do pôvodného stavu alebo bude vaše úpravy vnímať ako investíciu do svojho majetku? Aby ste na konci neboli nemilo prekvapení.

Poplatky

Na pretras by rozhodne mala prísť aj otázka, kto bude platiť za poistenie, energie, parkovisko či bezpečnosť a kto bude zodpovedný za údržbu spoločných priestorov, odpratávanie snehu a ďalšie úkony. Na prvý pohľad banality, na ktoré sa ľahko zabudne, avšak v súčte to môžu byť desiatky hodín, ktoré by ste inak mohli venovať svojej práci.

Nedá sa povedať, ktorý spôsob fungovania je správnejší. Zatiaľ čo pre jedného je flexibilita absolútnou prioritou prežitia, pre iného je stabilné sídlo vecou reputácie. Koniec koncov, záleží na tom, čo požadujú vaši zákazníci. Ak sa predsa len rozhodnete urobiť kľúčové rozhodnutie a investovať do vlastnej komerčnej nehnuteľnosti, presvedčte sa, že máte po svojom boku dobrého právnika, realiťáka a hypotekárneho špecialistu.

Napredovať v podnikaní s biznis úvermi od Tatra banky? Je to úveriteľné!

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
23. november 2024 12:38