Reč je o slovenských firmách SWAN a BENESTRA. A hoci majú aktuálne na pohľad odlišné cieľové skupiny, práve od svojho spojenia si sľubujú veľké veci.
Genéza v kocke
SWAN i BENESTRA vyrástli na pôde alternatívnych operátorov. Po roku 2000 vznikol na slovenskom telekomunikačnom trhu priestor pre vznik desiatok spoločností, ktorých cieľom bolo vyzvať vtedajší monopol Slovak Telekom. „Takýchto spoločností vznikli desiatky, no za dvadsať rokov zostali len tí najlepší,” vysvetľuje situáciu finančný riaditeľ BENESTRY Michal Kemeník, ktorý má zároveň na starosti praktické stránky fúzie. Veľmi dôležitými momentmi boli akvizície, ktoré zabezpečili prežitie jednotlivých firiem. “Zaujímavé na tom je to, že ja mám v podstate stále tú istú pracovnú zmluvu, mne sa len dodatkami menilo pôsobenie a zamestnávateľ,” spomína Kemeník. Korene SWANU i BENESTRY ležia v poskytovaní služieb najmä korporátnej klientele. SWAN bol silnejší na pôde poskytovania služieb vládnym inštitúciami, úradom, subjektom verejnej správy. BENESTRA sa zameriavala skôr sa na korporátneho zákazníka.
SWAN pred zhruba desiatimi rokmi urobil seriózny krok a strategicky si začal budovať pozíciu aj u rezidenčných zákazníkov. BENESTRA má naproti tomu stále ťažisko na korporátnej klientele.
Prečo fúzia?
Dynamika telekomunikačného trhu už stagnuje. Keď chce nejaký operátor rásť, jednoducho musí kradnúť zákazníkov inému operátorovi. Riešením je spájať spoločnosti, ktoré prinášajú rozdielne produkty - pričom sa dosiahne synergia aj na strane nákladov. Akonáhle spojíte firmy, náklady stačí mať len raz nie dvakrát. “Príbeh spojenia BENESTRY a SWANU je príbehom skutočnej konsolidácie trhu. Na Slovensku už len ťažko vznikne ďalší tak veľký hráč ako bude nový SWAN na našom telekomunikačnom trhu. SWAN bude pritom jediný čisto slovenský operátor. Je to “success story” dvoch slovenských firiem,” hovorí Kemeník. “Je zaujímavé, že lokálny hráč takto silne vyrástol voči nadnárodným spoločnostiam, ktoré tu pôsobia. So slovenským kapitálom so slovenským manažmentom.” Obe spoločnosti idú pritom do fúzie ako rovnocenní partneri. Zjednotí ich však názov SWAN, ktoré si firmy strategicky zvolili vzhľadom na to, že je viac v povedomí ľudí.
Výzva? Jasné!
Riadiť fúziu takýchto rozmerov je rozhodne veľké sústo. “Vzal som to s tým, že najskôr to zober, a potom nájdi cestu ako to urobiť. Hľadanie cesty je náročné, no chcel som do toho ísť. Osobne mi to dáva skúsenosti, ktoré si nikto nedokáže kúpiť. Na toto neexistuje žiadny kurz,” uzatvára Kemeník.
(pr)