Nedávno sa teda oficiálne potvrdilo, že štát bude už čoskoro opäť podporovať kúpu automobilov výhradne na elektrický pohon či plug-in hybridné vozidlá.
V závere tohto roka teda Ministerstvo hospodárstva spustí dotácie, pričom na elektromobil v cene do 50-tisíc eur prispeje sumou osem tisíc eur a na nákup plug-in hybridu sumou päť tisíc eur. Uvoľnených päť miliónov eur by následne znamenalo podporu minimálne 625 nových elektromobilov.
Naskytá sa však otázka, či sa aj napriek podpore oplatí siahnuť práve po elektrických alebo plug-in hybridných vozidlách.
Nedostatočná infraštruktúra
Elektrické vozidlo dáva v súčasnosti význam najmä ľuďom, ktorí bývajú v rodinných domoch a jazdia prevažne krátke trasy - hlavne v mestskej premávke. Nemusia totiž riešiť dojazd vozidla, keďže sú schopní ho nabíjať pohodlne doma počas noci. Bežným vozidlám so spaľovacím motorom sa však elektromobily zatiaľ stále nevedia plnohodnotne vyrovnať a to tak cenou, ako aj napríklad dojazdom.
Človek je momentálne stále nútený svoju cestu vopred patrične plánovať, aby ju bol schopný vzhľadom na kapacitu batérií komfortne absolvovať a nezostal visieť niekde v jej polovici. Nabíjanie je zdĺhavé (niekoľko hodín) a pre ľudí, ktorí nebývajú v rodinných domoch (nemôžu nabíjať cez noc) je nabíjanie pomerne komplikované. Treba totiž v blízkosti nájsť nabíjaciu stanicu a dúfať, že bude voľná. Rýchlosť dobitia tiež ovplyvňuje, či ste na stanici sám alebo je vás "napojených" viac.
Hoci technológie a vývoj rýchlo napredujú, stále dávajú pri plánovaní kúpy ekologickejšie zameraného vozidla väčší význam plug-in hybridy (nutné nabíjať) a najviac potom vozidlá s výhradne hybridnou technológiou (bez nutnosti nabíjania).
Nemajú podporu, no dávajú význam
Hybridné automobily (nie plug-in hybridy) však štát nijakým spôsobom nepodporuje, hoci práve oni sú aktuálne najvhodnejšie z pohľadu komfortu majiteľa. Nemusíte totiž riešiť žiadne zdĺhavé dobíjanie batérií, dojazd je v podstate na úrovni konvenčných vozidiel (alebo lepší), cena nie je prehnane vysoká a spotreba je vďaka technológii nižšia než pri aute výhradne so spaľovacím motorom.
Celkový manažment dobíjania a spolupráce elektromotora so spaľovacím motorom rieši hybridné vozidlo samostatne a automaticky. Pri niektorých modeloch je možné zvoliť si "zelenú jazdu", kedy môžete počas niekoľkých kilometrov využívať aj čisto elektrický motor. V tomto smere má najviac skúseností najmä automobilka Toyota, ktorá začala využívať takéto riešenia už pred niekoľkými rokmi a je spolu so značkou Lexus lídrom na trhu.
Zákazník si pritom môže vybrať hneď z niekoľkých modelov a to od malého mestského vozidla Yaris, cez rodinne zameranú Corollu, až po plnohodnotné SUV s označením RAV4. Vybrať si teda môže skutočne ktokoľvek, kto chce prispieť a jazdiť "zelenšie".
Ekologickosť nemusí byť drahá
Na rozdiel od elektrických automobilov, hoci aj s podporou štátu, hybridy od Toyoty vás nemusia finančne zvalcovať. Práve naopak, už za slušnú sumu si môžete zaobstarať hybridný model Toyota Yaris s cenou od 14 790 eur, Corollu hybrid od 19 590 eur, kompaktný populárny crossover C-HR hybrid s cenou od 21 990 eur či priestrannú "RAVku" opäť s hybridným pohonom od 30 590 eur. Lexus využíva hybridnú technológiu prakticky v každom svojom modeli.
Už v základe dostanete pri modeloch Toyota solídne nabitú výbavu, kedy je samozrejmosťou nielen automatická bezstupňová prevodovka, ale aj mnohé moderné asistenčné a bezpečnostné systémy, ktoré vodičovi i posádke spríjemňujú jazdu. Dynamika je pri každom z vozidiel dostatočná, takže nemusíte robiť žiadne kompromisy, no jazdíte lacnejšie a s ohľaduplnosťou k životnému prostrediu.
(natívna informácia)