Tisíce online pokladníc stále nie sú v prevádzke

Divoký západ v obchodovaní na Slovensku sa pomaly končí. Finančnej správe pomáha bojovať proti daňovým podvodom polovica podnikateľov. Druhá zatiaľ iba dostáva upozornenia, aby už nečakala a naštartovala eKasu.

Tisíce online pokladníc stále nie sú v prevádzke

V systéme eKasa do polovice októbra pracuje a vydáva doklady s QR kódmi viac ako 132-tisíc elektronických registračných pokladníc. Takmer polovica podnikateľov s online pokladnicami tak nerobí.

Pokladnicou proti daňovým podvodom

Finančná správa, ktorá stojí za online napojením registračných pokladníc na jej portál, od roku 2012 zaviedla do praxe aj iné opatrenia z akčného plánu boja proti daňovým podvodom. Napríklad daňovú kobru, kontrolný výkaz DPH, obmedzovanie platieb v hotovosti. „Znížili sme daňovú medzeru zo 41 na 26 percent a do štátnej pokladnice priniesli 3,7 miliardy eur,“ vyčíslila Ivana Skokanová, hovorkyňa Finančnej správy.

Peniaze napriek tomu unikajú. Daňová medzera v odvetviach Horeca – hotely, reštaurácie, bary; maloobchod a služby, je vysoká. V roku 2014 bola 491 miliónov eur. „Potrebujeme opatrenia, ktoré budú podvody eliminovať. Od eKasy si sľubujeme, že zníži daňovú medzeru práve v týchto odvetviach,“ vysvetľuje.

Najprv dobrovoľne, teraz povinne

Do apríla 2019 si podnikatelia mohli dobrovoľne vybrať, či sa napoja na online systém Finančnej správy. Od apríla sa museli povinne k systému pripojiť všetky novovzniknuté prevádzky a nové pokladnice (tí, ktorí začali evidovať tržbu). Všetky ostatné subjekty sa mali pripojiť postupne do 30. júna. Od 1. júla musia byť na systém eKasa celoplošne napojení všetci podnikatelia. Doteraz to tak nie je.

„eKasa je moderné riešenie s benefitmi pre podnikateľov,“ informuje Ivana Skokanová. Z elektronických registračných pokladníc sú online registračné pokladnice. Pokladnicou môže byť klasická elektronická registračná pokladnica, ale aj tablet, mobil, počítač či virtuálna registračná pokladnica.

Pokuty až v januári 2020, nie všetci sa im vyhnú

Finančná správa nebude pokutovať za nepoužívanie eKasy do konca roka. Parlament schválil prechodné obdobie na pokuty do 31. decembra 2019. Odklad pokút neznamená, že termín zapojenia sa do systému elektronických registračnýc pokladníc sa posúva. Pokutám od Finančnej správy sa vyhnú iba tí podnikatelia, ktorí do 30. júna 2019 požiadali o pridelenie kódu eKasa klient pre každú pokladnicu. O kód požiadalo viac ako 220 z 240-tisíc podnikateľov.

„Prechodné obdobie bolo upravené zákonom iba preto, aby podnikatelia mali čas si eKasu zabezpečiť. Neznamená to, že ju používať nemusia,“ vysvetľuje Ivana Skokanová.

Tržby v eKase musia podnikatelia evidovať online okamžite po dodaní eKasy od svojho výrobcu, dovozcu či distribútora.

Predtým, ako podnikatelia požiadali o kód, museli si overiť, či sa ich stará pokladnica hodí pre eKasu. Na to slúži zoznam na webe Finančnej správy, na ktorom sú všetci výrobcovia certifikovaných pokladníc. Od iného ako Finančnou správou certifikovaného výrobcu pokladnicu nie je možné používať. Menší podnikatelia – živnostníci môžu využívať virtuálnu registračnú pokladnicu.

Pokuty, ktoré hrozia podnikateľom za porušenie zákona, sú vysoké. Za nevydávanie pokladničných dokladov alebo používanie starej pokladnice bez prideleného nového kódu pre systém eKasa sa pohybujú od 330 eur. „Pri opakovanom porušení sú pokuty niekoľkonásobne vyššie, až do 20-tisíc eur. Hrozí aj odňatie živnostenského oprávnenia,“ vysvetľuje Ivana Skokanová.

Upozornenie pre nepripojených

Podnikatelia, ktorí ešte neevidujú tržby v systéme eKasa, dostali v týchto dňoch od Finančnej správy do svojich elektronických schránok softwarningové upozornenie. „Ide o opatrenie v snahe pomôcť podnikateľom vyhnúť sa koncoročnému náporu a stresu. Dlhodobo ich upozorňujeme, že v závere roka môžu byť personálne aj technické kapacity výrobcov, dodávateľov, distribútorov online registračných pokladníc výrazne obmedzené,“ vysvetľuje Ivana Skokanová.

„Pri približne 65-tisíc daňových subjektoch neevidujeme ani jednu pripojenú virtuálnu či online registračnú pokladnicu, a to napriek tomu, že podali žiadosť o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient. Kód majú pridelený, avšak ich pokladnica doklady nevydáva,“ upozorňuje.

„Finančná správa dokáže identifikovať, ktorí podnikatelia eKasu využívajú, sleduje ich používanie, ale aj to, ktorí podnikatelia jej využívanie cielene odkladajú,“ dodáva.

Ak si subjekt zaviedol virtuálnu registračnú pokladnicu ako dočasné náhradné riešenie a nepožiadal o kód, musí ju od účinnosti zákona, to je od 1. júla 2019, používať. Žiadosti o pridelenie kódu sú dostupné na portáli Finančnej správy v osobnej zóne daňovníka.

Stavte na spoľahlivé riešenia

Výrobcovia pri tvorbe pokladničných systémov vychádzajú z potrieb podnikateľov. Skúsenosť potvrdzuje aj česko-slovenský IT Holding Solitea, ktorý prevádzkuje pokladničný systém pre EET – elektronickú evidenciu tržieb, obdobu eKasy. Podnikatelia najčastejšie žiadajú jednoduchú obsluhu systému, kvalitu, nízku cenu a dostatočne dlhú záruku,“ spresnil Martin Cígler.

Holding nedávno odkúpil dodávateľa EET pokladníc Markeeta, českú spoločnosť Smart software. Markeeta je partnerom Asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov Českej republiky. Mesačne cez ich pokladnice pretečie v Česku miliarda korún a vytlačia viac ako desať miliónov bločkov.

„Dotykačku aj Markeetu napájame na iDoklad, ktorý je jednotkou na česko-slovenskom trhu cloudových fakturačných a účtovných systémov, aj na účtovné programy Money,“ spresnil Martin Cígler. V septembri prišla na trh aj bezplatná EET aplikácia Profi Účtenka.

Vďaka svojim skúsenostiam s certifikovanými riešeniami aj pre slovenský trh ich pokladnice spĺňajú oficiálne všetky požiadavky Finančnej správy. Jednotlivé produkty pritom cielia na rozdielne spektrum zákazníkov, čomu prispôsobujú aj balíčky služieb. Samozrejmosťou je telefonický a e-mailový servis pre klienta 24 hodín denne sedem dní v týždni. Jednopoložkový predaj, prehľad, zálohovanie dát, exporty, skladové hospodárstvo. Okrem toho zabezpečuje legislatívnu a funkčnú aktualizáciu pokladníc, garantuje dvojročnú záruku. Navyše, k pokladnici je možné pripojiť váhu či čítačku. Podnikatelia môžu svoj predaj sledovať a spravovať jednoducho cez aplikáciu odkiaľkoľvek, aj z pohodlia domova.

Koloman Búcsai,

vedúci odboru podpory a komunikácie s partnermi zo spoločnosti Bowa

Dôležité termíny a povinnosti podnikateľov – na čo nezabudnúť?

Povinnosť používať pokladnicu eKasa klient je od 1. júla 2019. Ak podnikateľ požiadal o vydanie kódu najneskôr do 30. júna 2019, dôležitým je 1. január 2020, odkedy už neplatí prechodné obdobie pre neudeľovanie sankcií za nepoužívanie online registračnej pokladnice. Ďalšou povinnosťou je zabezpečiť, aby sa dátová správa dostala do 48 hodín do systému Finančnej správy. Dôležitá je evidencia každého vkladu hotovosti okrem tržby a výberu hotovosti.

Ako vybrať spoľahlivého dodávateľa eKasy?

Výber je mimoriadne dôležitý. Zodpovednosť za pokladnicu je celá na podnikateľovi. Predajcovia systémov, ktorí sú na trhu dlhodobo, sú skúsení. Podnikatelia by mali byť opatrní, pretože krátke obdobie prechodu z elektronických registračných pokladníc na eKasu dáva priestor aj predajcom, ktorí so sortimentom nemajú skúsenosti a je otázne, či vedia promptne pomôcť pri poruche, kvalita poradenstva môže byť nízka a nemusia správne rozumieť legislatíve. Servis ohrozuje napríklad aj dovolenka či zdravotné problémy predajcu.

Čo garantuje dodávateľ?

Zákon pre dodávateľa (výrobca, dovozca alebo distribútor) ustanovuje jedinú povinnosť, a to dodať podnikateľovi zariadenie, na ktoré Finančné riaditeľstvo vydalo rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska.

Strední a veľkí podnikatelia zveria prechod na eKasu odborníkom. Malí podnikatelia a živnostníci sa snažia získať aký - taký prehľad o eKase a často sa rozhodnú na základe ceny. A to je zradné.

Rozsah servisu sa líši. Štandard si určuje odberateľ, sám si stanovuje, čo je ochotný akceptovať. Dôležitý je obsah zmluvy: legislatívne poradenstvo; poradenstvo pred inštaláciou; zaškolenie obsluhy; podpora pri nábehu; súčinnosť pri vypracovaní interných smerníc podnikateľa; telefonická podpora a poradenstvo; prevzatie plnej zodpovednosti za zabezpečeniefunkčnosti v prípade poruchy.

Na aké výdavky a administratívu sa pripraviť?

Výška nákladov sa odvíja od toho, či sa dá používaná pokladnica prestavať na pokladnicu eKasa klient, alebo nie. Keď sa nedá, je nutné zaobstarať novú. Keď sa dá, treba zvážiť jej vek a náklady na udržanie zariadenia v prevádzkyschopnom stave.

Náklady majú dve zložky. Prvá súvisí s prechodom na eKasu (nákup technických prostriedkov, služby a inštalácia); druhá súvisí so záručným a s pozáručným servisom, predovšetkým so zabezpečením prevádzkyschopnosti v 48-hodinovej zákonnej lehote.

Čo sa týka administratívnych úkonov, podnikateľ, ak tak ešte neurobil, musí si vyžiadať kód pokladnice. Pri spustení online pokladnice sa zvyčajne ukončení prevádzka elektronickej registračnej pokladnice. To musí oznámiť daňovému úradu.

Podnikateľ si z portálu z eKasa stiahne dva súbory, identifikačný a autentifikačný. Platnosť súboru s autentifikačnými údajmi je dva roky, pred uplynutím lehoty musí znova vyžiadať súbor a zabezpečiť nainštalovanie.

Dôležité je nezabudnúť na výmenu vyobrazenia pokladničného dokladu na každom predajnom mieste (nahradiť pokladničný doklad z elektronickej registračnej pokladnice pokladničným dokladom z pokladnice e-kasa klient).

(natívna informácia)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.