Peter Kukučka: Uprednostňujeme výrobcov, ktorí hľadajú alternatívy

Známa sieť predajní zdravých potravín nielen pre alergikov BioDiaCelia sa po šiestich rokoch mení na „špeci veci“ Pána Kukučku. Spolumajiteľ Peter Kukučka nám prezradil, čo ho priviedlo k tejto zmene, a porozprával nám, čo prináša jeho nová značka Pán Kukučka.

Peter Kukučka: Uprednostňujeme výrobcov, ktorí hľadajú alternatívy

Na trhu so zdravými potravinami a potravinami pre alergikov pôsobíte šesť rokov. Čo vás viedlo k rozbehnutiu tohto biznisu?

Prišlo to prirodzene. Moja mama sa zaujíma o zdravú stravu a moja priateľka je celiatička. Mali sme skúsenosti s hľadaním kvalitných bezlepkových potravín. Moja mama má veľký prehľad v zdravej strave. Je to silný základ. Chceli sme pomôcť aj iným ľuďom s celiakiou a záujmom o zdravé potraviny, pretože v tom čase neboli tieto produkty tak dostupné ako dnes. Vnímali sme prichádzajúci trend v zdravom stravovaní. Už vtedy bola moderná napríklad chlorela, jačmeň a podobne. 

Mala vaša priateľka problém bezpečne sa stravovať?

Mala, obrovský. My sme z menšieho mesta, zo Šale, a tam bolo veľmi málo možností. V Bratislave sme registrovali niekoľko špecializovaných predajní, ale bolo to ďaleko a dosť drahé. 

Ako vyzerá jeden deň v stravovaní celiatika? Musí si nosiť so sebou do práce obed v obedári?

Dnes je to už lepšie. Kedysi to bol problém predovšetkým s pečivom a základnými potravinami, ako sú cestoviny alebo knedľa. Navyše chýbali hodnoverné informácie o potravinových alergiách. Všetko sme si museli naštudovať zo zahraničných zdrojov a často aj skúšať. 

Postupom času sme vo veľkej miere vylúčili zo stravy polotovary. Nechutia tak dobre. Na trhu sa objavili bezlepkové potraviny a pečivo, ktoré je chutné. Napríklad menšie pekárne – v predajni ponúkame Karpatskú pekáreň alebo Bezlepkovú pekáreň z Komárna. Je to plnohodnotná náhrada klasického pečiva. 

A čo stravovanie vonku? Lepok je aj tam, kde by ho človek nečakal...

Stravovanie vonku je pre celiatika ešte aj dnes náročné. V Bratislave by som povedal ako-tak, ale v menších mestách je veľmi málo možností bezpečného stravovania. Doma si navaríte z kvalitných potravín, to nie je problém. Pokiaľ sa chcete stravovať v reštauráciách, je potrebné vyberať veľmi starostlivo. Napríklad zohnať chutnú bezlepkovú pizzu je ešte aj dnes výzva. 

Prečo ste sa rozhodli zmeniť BioDiaCeliu na Pána Kukučku?

Cítili sme, že sa mení trend a s ním sme sa zmenili aj my. Postupne pribúdal nový sortiment, pribudli kvalitné a zdravé potraviny, len brand aj naďalej naznačoval spojenie s potravinovými alergiami. Zmenili sme sa aj kvôli tomu, že sú tu možnosti, ktoré predtým neboli. Vznikajú nové manufaktúry, noví výrobcovia – malí, slovenskí, lokálni, ktorí si dajú záležať na zložení, kvalite, pôvode, na všetkom možnom čo tu doteraz nebolo.

Konkrétnu zmenu názvu zariadila náhoda. Cestou z veľtrhu z Nemecka sme s pánom Repíkom zo Slowlandie debatovali a on hovorí, že máme super meno, že on by ho použil. Nejaký čas sme to nechali odležať, ale názov „špeci veci“ Pán Kukučka vnímame ako veľmi výstižný.  

Vychádza to z dopytu? Majú Slováci väčší záujem o poctivé potraviny?

Áno, prišla generácia ľudí, ktorým záleží na tom, čo majú na tanieri. A tak postupne vznikajú malé manufaktúry, ktoré ponúkajú poctivé potraviny. Dopyt je tu tiež. Ľudia sú dnes informovanejší ako kedysi, zaujímajú sa o zloženie a pôvod potravín. Bez nich by lokálni výrobcovia neprežili.

Aj našu značku sme zmenili, pretože to cítime už inak. Nechceme sa odkloniť od toho pôvodného smeru, ale uprednostňujeme výrobcov, ktorí si dávajú pozor na to, aké je zloženie ich výrobkov. Nepoužívajú len tie najlacnejšie suroviny, ktorými je pšenica alebo kravské mlieko. Špekulujú a hľadajú alternatívy, snažia sa použiť iné suroviny, ktoré sú kvalitné a chutné. Dokážu vyrobiť dobrý produkt aj z alternatívy. 

Ideme lokálnym smerom a pozeráme sa na kvalitu,  pôvod produktu, balenie. Potraviny, ktoré ponúkame, sú už prirodzene bezlepkové, sú prirodzene bez laktózy a emulgátorov. Čiže stále vieme a chceme vyhovieť aj zákazníkovi s potravinovou alergiou.

Čo zákazníci s alergiami? Majú sa obávať menšieho výberu produktov? Zmení sa sortiment?

Pôvodný výber potravín pre alergikov ostáva, ale našu ponuku sme rozšírili aj o iné kvalitné potraviny. Myslíme na našich zákazníkov. Vzhľadom na to, že celiakiu máme doma, ani my nechceme chodiť nakupovať inam a čítať zloženia na obaloch produktov. Špeciálne potraviny aj naďalej nakúpite u nás v obchode. Je to jeden z dôvodov, prečo to robíme. Určite si budeme dávať pozor na to, aby  zloženie produktov bolo vhodné, nespôsobovalo intolerancie. Akurát k tomu chceme pridať, aby boli ešte aj lokálne, kvalitné, prémiové a chutné.

Kto u vás viacej nakupuje – muži alebo ženy?

Určite sú to ženy.

Ony rozhodujú o tom, ako sa bude rodina stravovať?

Starajú sa o domácnosť, aj keď už sa to pomaličky mení. Chodia k nám aj muži. To je oproti obdobiu spred 6 rokov veľká zmena. Je ich omnoho viacej – dávajú si pozor na to, čo zjedia alebo vypijú.

Aké je poslanie značky Pán Kukučka?

Za tie roky sme si vybudovali kontakty s mnohými výrobcami, dodávateľmi a partnermi. Máme k dispozícii informácie, ktoré zákazník nemá možnosť vedieť. Jediná možnosť, ako môže človek spoznať výrobcu, je cez plagát, reklamu, alebo ak si kúpi produkt ako taký. Do zákulisia vidí málokto. My tieto informácie máme, s výrobcami sa stretávame osobne, navštevujeme ich výrobne. 

Vieme viac o tom, ako produkt vyrábajú, aké suroviny používajú, odkiaľ ich kupujú. To je u nás rozhodujúce pri výbere dodávateľa. Takže nie je to len o tom, či je produkt pekný a chutný, ale dávame si pozor na to, či sa pri výrobe dodržiavajú bezpečnostné postupy. Toto je najväčšia pridaná hodnota, že na našich pultoch naozaj nájdete len to, čo je najlepšie.

Ak vyberáte nového výrobcu, musí vám chutiť?

Áno, bez ochutnávok nedávame na pulty nič. Sortiment u Pána Kukučku je o potravinách, ktoré chutia, a my sme veľmi radi, že ich môžeme ponúkať aj ostatným ľuďom.

Pred pár rokmi zaznamenali biopotraviny veľký boom. Sú biopotraviny stále také atraktívne?

Je to pravda. Už sa toľko o tom nepíše, nehovorí. Názorovo si tu konkurovali dva tábory.. Jeden tábor bol za, druhý bol vyslovene proti. Teraz to už utíchlo. Bio sa asi u ľudí zautomatizovalo ako bežná vec. Je pravda, že naši výrobcovia menej používajú suroviny v biokvalite, a teda  aj my máme menej týchto produktov. Ale celkovo ten dopyt utíchol, pretože keby bol silný, tak verím tomu, že výrobcovia by siahli po týchto surovinách.

Je podľa vás každá biopotravina aj poctivá?

Určite nie. Myslím si, že tak ako aj v iných produkciách, aj v bioprodukcii sú ľudia, ktorí robia poctivo, ale sú aj ľudia, ktorí poctivo nerobia.

Predsa len certifikácia je asi dosť drahá.

Áno. Myslím si, že to je jeden z dôvodov, prečo sa tie produkty toľko nepredávajú. Ale je fajn, keď sa výrobca aspoň ako-tak odhodlá k tomu, že nepostrekuje, alebo urobí nejaké kroky, ktoré možno nebudú viesť k certifikácii, ale aspoň čiastočne znížia negatívny vplyv na prírodu a zdravie ľudí.

Podľa čoho si vyberáte značky a produkty?

Toto je najlepšia časť práce, ktorú robím, vlastne najzábavnejšia. Vyberáme si na veľtrhoch a na trhoch. V Bratislave je taký známejší Dobrý trh alebo v sobotu Stará tržnica.

Čiže v sobotu prídete do tržnice a poviete si, že tieto produkty sa mi páčia, chcem ich mať u seba v obchodíku, a dohodnete sa s výrobcom?

Áno, my tým žijeme. S výrobcami sa najskôr rozprávame ako zákazníci, aby sme zistili, ako produkty prezentujú ľuďom, a aby sme videli, ako sa potom budú baviť s nami ako s odberateľom. Chodíme, ochutnávame, rozhliadame sa. Sledujeme komunikáciu značiek. Niekedy ich neoslovíme hneď, ale s odstupom času aj podľa toho, ktorý sortiment nám pasuje, aby sme ho zaradili. Plus chodíme na výstavy alebo aj na trhy do zahraničia. Česká republika je super. V Prahe je množstvo veľkých trhov – farmárskych aj obyčajných, kde sú zaujímavé produkty. Do Nemecka chodíme na veľké výstavy a sledujeme nové trendy. 

Aké sú najnovšie trendy?

V zahraničí sa veľmi tlačí bio, ale na Slovensku to nejak neprechádza. Vzniká aj lepší vzťah k produktom ako takým a všimli sme si aj hrdosť ľudí na slovenských výrobcov. Vidíme to aj v predajni. Ľudia sa tešia zo slovenských výrobkov. Okrem toho evidujeme záujem o zero waste, udržateľnosť a mení sa aj prístup výrobcov. Používajú sklo, kompostovateľné obaly. Menší výrobcovia na to zareagovali takmer ihneď. 

Vo vašej predajni v Eurovei sa možno  dobre a zdravo najesť. Pre koho je vaše menu určené?

Menu je vegetariánske. Je určené pre ľudí, ktorí sa chcú trošku lepšie stravovať. Oveľa menej  ponúkame vyprážané veci, ťažké. Často sú to zeleninové jedlá. Toto je naše najpodstatnejšie smerovanie. Keď sa najete a nie ste potom z toho 3 hodiny odpadnutý.

Aj vaša priateľka sa môže najesť u Pána Kukučku?

Áno, môže, ponúkame aj bezlepkové jedlá. Vždy máme minimálne jedno jedlo bezlepkové, ale najčastejšie obidve. Všetky sú vegetariánske a vždy aspoň jedno je vegánske.

Značka Pán Kukučka zastrešuje produkty, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Čo pre vás znamená udržateľnosť a prečo ste sa rozhodli ísť aj týmto smerom?

O prírodu a udržateľnosť dbáme celý život. Je to dané výchovou, aj rodičia nás učili nezahadzovať veci len tak. Recyklovali sme aj pred príchodom zero waste trendu. Ak mám na výber, radšej sa napijem z niečoho skleneného. Mám potom z toho lepší pocit, aj čo sa týka kvality produktu atď. Prírodné materiály u mňa evokujú kvalitu. Mám lepší pocit, keď ich predávam, ale aj keď ich používam. 

V predajni používate recyklovateľný riad a obaly?

Áno, všetky obaly, ktoré používame vo firme, sú recyklovateľné. Aj na koláče máme papierové krabičky a máme recyklovateľné lyžičky. Buď kompostovateľné, alebo recyklovateľné. Máme 100 % recyklovateľné alebo kompostovateľné balíky na e-shope. Na začiatku sme používali bublinkovú fóliu, ale veľmi rýchlo sme od toho upustili. Odkazy zákazníkom píšeme perom, snažíme sa netlačiť zbytočné papiere navyše. My vidíme to množstvo krabíc od výrobcov – je toho veľa. Aj keď vás recyklácia a odpad v bežnom živote netrápia, tak ako značka na to jednoducho musíte prihliadať, lebo v obchode je to obrovské kvantum odpadu. 

Môžeme sa tešiť na nové značky v ponuke Pána Kukučku?

Určite áno. Už máme nejaké na ceste.

Prezradíte?

Najnovšie je to značka Zigmundo. To je nová značka. Robia pukance v slanom karameli. Karamel je z trstinového cukru. Plus robia aj príchute z prášku lyofilizovaných jahôd alebo jablka, či škorice. V zahraničí to je veľký trend. Na Slovensku ešte nie je takýto produkt.  Ja veľmi nejem sladké, ale toto bolo naozaj chutné. Bol som prekvapený. Navštívili sme aj výrobňu. Videli sme, ako sa varí karamel, ako sa pukance obaľujú, ako sa to celé pečie – je to super. Na Vianoce máme v ponuke ručne odlievané a ekologické sójové sviečky od M-Factory.

Je to slovenská značka?

Áno, snažíme sa zaraďovať slovenských výrobcov, ak je to možné. Ešte rozmýšľame nad kúpeľnými oblátkami z Piešťan od značky Guden Guden. Veľmi nám chutia. 

(PR)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.