Medzi najnovšie prírastky v slovenskej ponuke Toyoty sa radí aj kompaktný crossover C-HR so štýlovým dizajnom.Toyota
StoryEditor

Emisné normy nezvládne žiadna značka. Zaplatia miliardy eur a zákazníci s nimi. Toyota však nemusí mať žiadne obavy.

06.02.2020, 23:00
Už v budúcom roku budú, podľa odhadov agentúry AP Consulting, automobilky čeliť často až extrémne vysokým pokutám za nadlimitné gramy oxidu uhličitého.

Výrobcovia automobilov prechádzajú aktuálne ťažkými časmi a bude ešte horšie. Rastúce znepokojenie verejnosti v súvislosti so zmenou klímy zvyšuje regulačné opatrenia a jedným z najjasnejších znakov tejto zmeny sú cieľové hodnoty emisií CO2 v Európskej únii. Od roku 2021 začnú platiť nové regule naplno a za každý nadlimitný gram a za každé auto zaplatí výrobca vozidiel do pokladne EÚ sumu 95 eur. Podľa najnovších výskumov agentúry AP Consulting budú teda v budúcom roku uložené 13 najväčším výrobcom áut pokuty v celkovej výške až približne 14,5 miliardy eur, čo je číslo kvantifikované na základe predpokladu flotilových emisií najväčších automobiliek pôsobiacich v Európe a predpokladu počtu predaných áut. Agentúra pritom už niekoľko rokov hodnotí pokrok smerom k dosiahnutiu cieľov a po pozitívnych výsledkoch v posledných rokoch urobili mnohí výrobcovia nelogický krok späť, čo im podstatne sťaží dosiahnutie emisných limitov už v budúcom roku. Lepšie povedané, podľa terajších odhadov nebude v podstate žiadny výrobca áut schopný tieto normy splniť a tak každého čaká čoskoro poriadne mastná pokuta. Zatiaľ čo niekoľko špičkových výrobcov mohlo odvrátiť príliv a vyhnúť sa pokutám uprednostnením vozidiel s nízkymi emisiami, väčšina z nich teraz musí podniknúť agresívne rázne kroky, aby sa pripravili na ciele EÚ v oblasti emisií CO2 do roku 2025 a 2030. Buď budú nútiť zákazníkov kupovať elektromobily, alebo obmedzovať ponuku vozidiel s vysokými emisiami. Alebo je tu ďalšia možnosť, pokuty platiť a tým pádom nové vozidlá zdražovať.

A práve tu je výnimkou Toyota. Nielenže nebude musieť autá kvôli vysokým pokutám zdražovať, ale nebude musieť ani obmedzovať ponuku modelov o tie, ktoré vypúšťajú väčšie množstvo emisií.  A to aj napriek faktu, že tento rok neplánuje  uvádzať na slovenský trh žiadne elektromobily.

Toyota

Pri bežných hybridných vozidlách sa nemusí človek zaoberať hľadaním nabíjacích staníc či samotným nabíjaním.

Móda SUV veľmi nepomáha

Nie je nič nové, že momentálne panuje na trhu móda športovo-úžitkových vozidiel. Pred časom by výrobcovia ako kráľovský Rolls-Royce či športové Lamborghini určite nerozmýšľali nad vývojom a výrobou vozidiel tohto segmentu, no dopyt zákazníkov ich prinútil siahnuť aj do doteraz nepoznaných riek a priniesť na svetlo sveta ich v tomto smere vôbec prvé počiny v histórii. A zdá sa, že sa im tento krok vyplatil - britský výrobca superluxusných vozidiel Rolls-Royce totiž dosiahol v minulom roku rekordné predajné čísla a to najmä vďaka modelu Cullinan patriacemu do segmentu SUV. Tento trend však rozhodne nepomáha výrobcom v približovaní sa emisným cieľom EÚ. V posledných štyroch rokoch totiž spotreba nových áut v Európe a s ňou úmerne teda aj emisie CO2 nielenže neklesli, ale práve naopak, stúpli. V roku 2018 to bolo napríklad o 2,4 gramu na konečných 120,5 na kilometer, za čo môže nielen príchod obľúbených, no ťažších, väčších a smädnejších športovo-úžitkových vozidiel, ktoré sa už nachádzajú v portfóliu takmer každej známej značky, ale aj pokles predajov naftových áut v súvislosti s emisnou kauzou Dieselgate. Tú odštartoval v roku 2015 Volkswagen, kedy sa zistilo používanie podvodného softvéru, ktorý rozpoznával, že motor pracuje v režime zodpovedajúcom požiadavkám laboratórnych testov výfukových plynov a zmenou nastavenia motora dočasne znižoval množstvo vznikajúcich oxidov dusíka, aby vozidlá splnili zákonný limit. Avšak problémy sa časom týkali aj množstva iných výrobcov, ktorí tiež manipulovali s vozidlami a ich nastavením pre dosiahnutie lepších výsledkov pri emisných testoch a tým zaistili, aby stanovený limit splnili.

Najlepšie je na tom Toyota

Odhadovanú sumu 14,5 miliardy eur na sakciách si však automobilky rozhodne nerozdelia rovným dielom. Podľa údajov agentúry AP Consulting môžu byť možné pokuty v budúcom roku pre niektorých výrobcov doslova likvidačné a hoci žiadny výrobca zrejme stanovenú hranicu emisií nepodlezie, niektorí sa k nej aspoň viac či menej priblížia. Podľa informácií má na tom byť najlepšie práve japonská Toyota, ktorú mnohí v minulosti pri zavádzaní množstva hybridných vozidiel nechápali, no dnes sa môže ostatným značkám pomyselne smiať. V slovenskej ponuke sa momentálne nachádza celkom deväť rôznych hybridných či plug-in hybridných vozidiel od mestkého modelu Yaris, cez rodinnú Corollu Touring Sports kombi či manažérsky sedan Camry, až po crossover C-HR a plnohodnotné SUV RAV4. Práve vďaka postupnému skorému nazadzovaniu elektrifikovaných vozidiel, ich kvalite, obľúbenosti a stále väčšej ponuke nebude príchod prísnejšie stanovených emisných noriem v budúcom roku pre Toyotu žiadny výrazný problém. Aj keď do kasy prispeje predpokladanou sumou 18 miliónov eur, z pomedzi ostatných značiek je to najmenšia čiastka a pri prepočítaní na predané vozidlá to vychádza pár eur navyše na jedno auto.

Naďalej teda môže pokračovať na svojej ceste bez zbytočných výdavkov a zmätkovania, za čo môže aj jej dômyselná stratégia, ktorou si sama stanovila už v roku 2009 záväzok znížiť medzi rokmi 2010 a 2050 priemerné emisie CO2 svojich áut až o 90 percent. Požadovaných 95 gramov CO2 na kilometer teda od roku 2020 do roku 2025 zvládne výrobca v podstate bez toho, aby musel uviesť na európsky trh jeden jediný elektromobil. Prípadné "skromné" pokuty Toyotu teda na ceste za ambicióznym cieľom nijak výrazne nezasiahnu.

Na rozdiel od Toyoty, väčšina ďalších automobiliek bude mať s dosahovaním cieľov problém a čaká ich platenie poriadne vysokých pokút, ktoré v niektorých prípadoch dokonca prevyšujú ich prevádzkový zisk v roku 2018 o niekoľko desiatok či stovák percent. Koncern Volkswagen bude musieť podľa odhadov zaplatiť v budúcom roku až 4,504 miliardy eur, čo však vzhľadom na slušné predaje značky robí 32,4 percent z prevádzkového zisku za rok 2018. BMW, Honda či Daimler budú musieť zaplatiť od zhruba 320 miliónov do miliardy eur, čo je však vo všetkých troch prípadoch maximálne 9 percent ich prevádzkového zisku z roku 2018. Koncern FCA by mal zaplatiť 2, 461 miliardy eur, čo je takmer polovica ich prevádzkového zisku. O poznanie horšie je na tom Mazda, ktorá zaplatí 877 miliónov eur, čo je však 115 percent ich prevádzkového zisku a na čele problémov stojí potom britský Jaguar Land Rover, ktorý síce zaplatí "iba" 93 miliónov eur do kasy Bruselu, no ide zhruba 400 percent ich prevádzkového zisku vygenerovaného v roku 2018.

Toyota

Vďaka neustále vylepšovanej hybridnej technike patrí najväčší japonský výrobca v tomto smere medzi lídrov.

Koniec "smädných" áut a zvyšovanie cien?

Automobilky nebudú mať príliš na výber - buď budú nútiť zákazníkov kupovať elektromobily, alebo budú musieť pristúpiť k obmedzeniu ponuky áut s vysokými emisiami, prípadne platiť ohromné sankcie, na ktoré im prispejú samotní zákazníci. „Dobrou správou je, že automobilky majú ešte možnosti, ako splniť svoje emisné ciele a minimalizovať dopady finančných postihov,“ hovorí expert na automobilový priemysel Michael Schweikl z agentúry AP Consulting. „Musia však konať rýchlo. Čas sa kráti a musia zároveň naštartovať marketingové, predajné a cenové stratégie, ktoré zvýšia predaj áut s nízkymi emisiami,“ konštatuje odborník. Výrobcovia by teda mali dôkladne preskúmať, ako môžu už v roku 2020 stimulovať predaj vozidiel s nízkymi emisiami, pretože elektrické vozidlá a hybridné plug-iny sa teraz kvalifikujú na superúvery, ktoré by mohli výrazne znížiť sankcie za nadlimitné emisie. To znamená, že treba prehodnotiť ceny a propagáciu, no taktiež nájsť vozidlám s nízkymi emisiami významnejšie miesto v showroomoch. Podľa Schweikla by výrobcovia mali zvážiť aj partnerstvá s ostatnými výrobcami automobilov a dodávateľským reťazcom s cieľom riadiť náklady a vyvíjať otvorené platformy, ktoré sprístupňujú elektrickú technológiu. Týmto smerom sa uberá koncern PSA a FCA, prípadne Volkswagen, ktorý ponúkol platformu MEB automobilke Ford. Podľa agentúry by bolo nevyhnutné, aby výrobcovia už v roku 2020 predali na európskom trhu aspoň 2,5 milióna elektrifikovaných áut - teda hybridov i čisto elektrických áut, čo však predstavuje nárast o nereálnych 1 280 percenta. Nepodarilo by sa to ani z hľadiska produkčných kapacít, keďže napríklad z výrobnej linky Volkswagenu má zíjsť tento rok stotisíc kusov čisto elektrického Volkswagenu ID.3, ktorý je označovaný za "ľudový" elektromobil, no ani to nebude stačiť.

Na záver tak stačí dodať, že smer, ktorý si vybrala Toyota už pred viac ako 20 rokmi a ktorý bol často krát spochybňovaný, sa teraz javí ako naozaj správna cesta. 

Citát: Automobilky majú ešte možnosti, ako splniť emisné ciele a minimalizovať dopady finančných postihov - Michael Schweikl, expert na automobilový priemysel z agentúry AP Consulting

Predpokladané emisie CO2 a pokuty pre automobilky v Európe: (emisie v gramoch CO2/km, pokuty v miliónoch eur) AP Consulting

​(natívna informácia)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. apríl 2024 10:23