Bratia Velitsovci mieria opäť do čela pelotónu

Bicykle pred rokmi vymenili za šliapanie do pedálov biznisu.Cyklistické odevy a doplnky Isadore Apparel predstavili na piatich kontinentoch. S pomocou investorov majú na dosah ďalšie triumfy.

Bratia Velitsovci mieria opäť do čela pelotónu

Obchodný model v podobe globálneho e-shopu bratia Martin a Peter Velitsovci budujú šesť rokov. S myšlienkou sa pohrávali už počas aktívnej cyklistickej kariéry. Peniaze na odštartovania podnikania im problém nerobili. Po desiatich rokoch profesionálnej cyklistiky presedlali na vysoko funkčné a štýlové cyklistické oblečenie a doplnky prémiovej kvality.

Čerpajú z reálnych skúseností. „Vieme presne, čo cyklista chce mať na sebe. Čo ocení, a čo nie,“ spresňujú. Ich značka odpovedá na potreby a nároky profesionálov aj rekreačných športovcov.

Z cyklistov podnikatelia

Po štyroch rokoch od založenia firmy, počas ktorých rástla, dospeli do momentu, v ktorom sa museli rozhodnúť. Budovať rodinnú firmu s pomalším rastom či hľadať investora, ktorý ich posunie na úplne inú cestu? „Kapitál zvonku znamenal príchod nového investora, ktorý urýchli rast firmy aj to, že tu bude niekto ďalší ako jej súčasť,“ vysvetľujú. Napokon stavili na crowdinvesting. „Všetko malo svoj čas. Spočiatku sme uvažovali nad inými formami investície. Na rozhodnutie sme potrebovali dozrieť,“ spresňujú Velitsovci.

Starostlivo zvážili všetky možnosti. Za aj proti. Banky, fondy či investorov. „Rokovali sme s potenciálnymi investormi z USA, Švajčiarska, z Česka aj zo Slovenska,“ vysvetľujú. „Ani banka nemôže financovať všetko. Získať peniaze na marketing či zveľadenie firmy sa podarí len ťažko,“ tvrdia.

Hľadali kontakty, študovali materiály. Tak pochopili, že crowdinvesting nie je obyčajný crowdfunding a že môžu získať oveľa viac. „Páčila sa nám idea profesionálnej investičnej platformy. Vstupná investícia je síce vyššia ako pri štandardných crowdfundingoch, ale spoločnosť môže mať bližší vzťah s viacerými investormi, čo sa s tisíckami investorov pri crowdfunfingu nedá,“ vysvetľujú.

 S Isadore Apparel, ktorá má ročný obrat asi dva milióny eur, stavili na súkromných investorov z platformy Crowdberry. Za tri týždne od vypísania výzvy vyzbierali z požadovaných 1,2 milióna eur viac ako 900-tisíc. Investorov oslovili obchodným modelom, úspechom na medzinárodnom trhu a potenciálom rastu firmy.

Marketing sezónnosti

Investičná kampaň sa niesla v duchu sezónnosti cyklistiky. „Bolo dôležité s marketingovými aktivitami zachytiť začiatok sezóny,“ vysvetľujú. Dohodu a otvorenie kampane zrealizovali na profesionálnej úrovni. „Trvalo to asi dva mesiace. Kampaň sme spustili vo vianočnom období. Čakali sme, že záujem bude nižší. Výsledok nás prekvapil,“ konštatujú.

„Potvrdzuje to, že o našu značku je záujem aj to, že v náš potenciál investori veria“. Peniaze, ktoré získali, smerovali do online a offline marketingových aktivít a rozšírenia distribučnej siete. „Predtým sme sa sústreďovali na online, investovali do PPC, no nestačí to.

Rozhodli sme sa pokryť viacero komunikačných kanálov. Kompletný marketingový mix,“ vysvetľujú. Na začiatku sa zamerali na Nemecko, kde je viac ako 11 miliónov cyklistov a cyklopredajne samozrejmosťou. „Potenciál máme aj v Rakúsku a vo Švajčiarsku. A tu aj rýchlo rastieme,“ hovoria.

Poznajú ich aj v USA, Japonsku, Kórei či v Austrálii. Dostať sa na tieto trhy je jedným z cieľov investičnej injekcie.

Európu zásobujú z Púchova

Vďaka peniazom rozširujú sieť retailových partnerov, ktorí jej produkty ponúkajú vo svojich prevádzkach. „Vlastnú nemáme v pláne. K online predaju pristúpili veľké e-commerce obchody, ktoré združujú viac značiek. Gro je stále náš online portál, a to si chceme zachovať,“ vysvetľujú.

Okrem kvality je pre nich dôležitý ekologický prístup a trvalá udržateľnosť výroby. „Európu a svet zásobujeme z Púchova, kde oblečenie šijeme. Dávame prácu Makyte. Jediný rozdiel sú USA. Tam máme sklad, s ktorým spolupracujeme a oni pre nás zabezpečujú distribúciu,“ spresňujú.

„Je dôležité počúvať zákazníkov. Potom vieme identifikovať, čo chcú a nakoniec im to aj priniesť,“ tvrdia Velitsovci. Mnohí z investorov, ktorých získali z Crowdberry, majú skúsenosti s podnikaním a riadením firiem. Vďaka tomu rozširujú podnikateľské know-how. „Ich dlhoročné skúsenosti sa s našimi nedajú porovnať. Aj s ich pomocou budeme vedieť posúvať Isadore na úroveň medzinárodne uznávanej značky a dostať sa na čelo pelotónu,“ avizujú odhodlaní na úspech.

Zaujímavé čísla o spoločnosti Isadore Apparel

2012 – vznik spoločnosti; o rok neskôr vstup do online biznisu

28-tisíc objednávok celkovo vybavili

15-tisíc eur spolu zaplatil ich top zákazník za 61 objednávok

 

Spoluvlastníctvo je jednou z ciest rozvoja firmy

V životnom cykle každej firmy existujú štádiá, ktoré si vyžadujú financovanie. Peniaze si pýta aj rast spoločnosti. Kde ich zohnať? Sú dve základné možnosti. Financovanie bankovým úverom alebo vlastným kapitálom. Ten môže zohnať z externých zdrojov, od súkromných investorov alebo špecializovaných investičných fondov.

Získanie úveru závisí od viacerých faktorov. Napríklad od štádia rozvoja firmy, obchodného modelu či účelu využitia prostriedkov, respektíve schopnosti firmy splácať ho alebo ručiť majetkom. Postoj banky k refinancovaniu nákupu výrobnej linky bude určite iný ako k poskytnutiu prostriedkov na marketing e-commerce platforme.

Ďalšou možnosťou sú externé kapitálové zdroje – o investičné fondy, prípadne fondy rizikového kapitálu. Investorom je inštitúcia, ktorá poskytuje kapitál prioritne za majoritný podiel vo firme a bez toho, aby sa na jej chode osobne angažovala. Očakáva zhodnotenie do troch až piatich rokov formou predaja firmy alebo dividend.

Biznis anjelov je málo

Firma sa môže dostať aj do situácie, keď sú pre ňu bankové pôžičky nedosiahnuteľné a pre investičné fondy je primalá, pomaly rastúca či príliš komplexná. Vtedy sa môže obrátiť na biznis anjelov – na investorov s voľným kapitálom, ktorí sú ochotní zhodnotiť ho investovaním do podnikov v ranom štádiu rozvoja. U nás sa objavujú zriedkavo.

Mentormi sú profesionáli

Alternatívou sú investičné platformy, ktoré otvárajú podnikateľom cestu k zdrojom súkromných investorov. Dôležité je odlišovať crowdfunding od crowdinvestingu. Crowdfundingové platformy sú zbierkami, napríklad na vývoj produktu. Crowdinvesting je vhodný na financovanie rozvoja, pri expanzii na nové trhy, zvýšení výrobných kapacít, rozšírení tímu či previazanie s vernými zákazníkmi.

Mediátorom v investičnom svete je profesionálna equity crowdinvestingová alebo investičná platforma. Stojí medzi crowdfundingom a investičnými fondmi. Investícia jedného investora je výrazne vyššia, čím sa celkový počet investorov znižuje zo stoviek, tisícok na desiatky. Podnikateľ získa financie, voľnosť a podporu. Pre väčšinu investorov je požiadavka výnosu spojená so znalosťou odvetvia, v ktorom firma pôsobí, alebo s presvedčením o jej spoločenskom prínose.

Príkladom je Crowdberry. Vzťah firmy a investora nie je anonymný. Investori môžu osobne spoznať zakladateľov spoločnosti a prediskutovať vízie a plány. Platforma zohráva úlohu odborného poradcu pre obe strany.

ČO JE CROWDBERRY

Prvá crowdinvestingová platforma v Slovenskej a Českej republike. Od roku 2015 prepája inovatívne spoločnosti s funkčným obchodným modelom a súkromných investorov.

Predstavuje moderný a efektívny doplnok k tradičnému bankovému financovaniu a príležitosť pre firmy, ktoré k peniazom z bánk prístup nemajú.

Podnikateľom dáva šancu rozvíjať obchodnú myšlienku a zveľaďovať sa, investorom zhodnotiť vklady, získať majetkový podiel v inovatívnych spoločnostiach a aktívne sa podieľať na ich úspechu.

Cieľom Crowdberry je vytvoriť alternatívny segment lokálneho investovania, pomáhať firmám a dlhodobému rastu ekonomiky.

 

NÁZOR ODBORNÍKA

Daniel Gašpar

managing partner v investičnej platforme Crowdberry

Prečo bola spoločnosť Isadore Apparel pre investorov zaujímavou príležitosťou? Čím ich oslovila najviac?

Isadore Apparel je slovenská rodinná firma. Založili ju bývalí profesionálni cyklisti, ktorí prešli úspešne na podnikateľskú kariéru. Ich spoločné podnikanie s celosvetovým dosahom je rovnako zaujímavou výzvou ako Tour de France či Giro d´Italia. Nadšenie, profesionalita, zásadovosť a disciplína pri riadení firmy sú pre úspešnú investíciu rovnako dôležité ako zaujímavé produktové portfólio a zákaznícka báza vo vyše 20 krajinách. Navyše, záujem o cyklistiku a zdravý životný štýl aj zodpovednosť voči životnému prostrediu hrajú v dnešnej dobe prím. Isadore má dlhodobo stabilné tržby, zisk a potenciál ďalej rásť. V takomto prípade dáva zmysel prepojiť firmu s kapitálom a so skúsenosťami domácich investorov. Peniaze aj hodnota tak ostávajú doma.

Čo môže znamenať vstup „crowdinvestorov“ do biznisu firiem, akou je aj Isadore Apparel?

Získavajú potrebný kapitál pre novú fázu životného cyklu aj angažovaných investorov, ktorí promujú firmu navonok. Taktiež ambasádorov a zároveň profesionálov z rôznych oblastí (manažment, obchod či marketing). Spoluprácou s investičnou platformou, ako je Crowdberry, získava firma prístup do celého ekosystému. Vrátane odbornej a administratívnej podpory, mentoringu, prístupu k dátam, vieme jednotlivé firmy unikátne prepájať aj navzájom.

Isadore Apparel je plne fungujúcou úspešnou firmou s víziou a potenciálom budúceho rastu. Stoja však pred ňou z hľadiska budúceho vývoja nové výzvy. Ktoré budú tie najväčšie?

Prinášať kvalitné a zákaznícky atraktívne produkty, vytvorenie pevnej pozície na trhoch v nemecky hovoriacich krajinách a v neposlednom rade dlhodobé budovanie a udržiavanie značky Isadore ako pojmu na trhu cyklistického oblečenia. Významným míľnikom bude aj vstup na americký trh.

(PR)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.