StoryEditor

Slovenské firmy dobiehajú svetový trh

18.06.2020, 00:00
Spoločnostiam na Slovensku sa pomerne rýchlo podarilo naskočiť na vlnu nových výziev. Nesú so sebou viacero výhod.

Ešte začiatkom marca si väčšina slovenských firiem alebo firiem sídliacich na Slovensku nevedela predstaviť, že by jej zamestnanci mohli plnohodnotne pracovať z domu. Tento takzvaný home office je v mnohých krajinách samozrejmosťou alebo bežnou súčasťou pracovného pomeru. „Nechuť“ k prechodu na tento model v našich končinách však mala viacero príčin. Nejde len o priamu nedôveru zamestnávateľa, či bude jeho zamestnanec doma naozaj produktívny. Išlo z veľkej miery o fakt, že firmy na to jednoducho neboli prakticky prichystané. Chýbali im tiež základné technologické nástroje.

Podľa záznamov z európskeho štatistického úradu Eurostat tak využívalo home office pravidelne len 3,6 percenta Slovákov. Z celkového hľadiska síce nie sme na chvoste krajín Európy, no napríklad vo vedúcom Holandsku je až 14-percentný podiel pracujúcich formou home office. Naopak, najhoršie sú na tom Rumunsko (0,4 percenta) a Bulharsko (0,3 percenta).

V marci tohto roka však nastala situácia, ktorá množstvo pracovných aktivít a reforiem doslova prekopala od základov. Koronavírus sa nepýtal, či sú firmy na urýchlenú digitalizáciu pripravené. Na Slovensko tak dorazila reforma o niekoľko rokov skôr, ako by sa prirodzene vyvinula. Ak chceli firmy fungovať ďalej, museli sa situácii prispôsobiť. To všetko predstavovalo množstvo výziev.

Spoľahlivé pripojenie

Ľudia pracujúci v kanceláriách či úradoch si tak doslova museli preniesť pracovňu do svojich domovov. V tej chvíli nastali nové požiadavky na dostupnosť potrebných programov, dokumentov, úložísk, ktoré k práci potrebovali. Mimoriadne dôležitým sa stalo internetové pripojenie. „Dnes sa naň spoliehame viac ako kedykoľvek predtým. Stala sa z neho komodita. Vďaka tomu mali operátori výnimku od vlády a naše predajne zostali otvorené,“ vysvetľuje význam prístupu k internetu Štefan Rak, manažér pre B2B segment spoločnosti Orange Slovensko. Mnohí zamestnávatelia nechali zodpovednosť za internetové pripojenie na zamestnancov. A aj to je jedna z úloh kvalitného operátora – zabezpečiť pokrytie, či už pracujete z veľkomesta alebo z chalupy, mimo fixného pokrytia. „S kvalitným pripojením potom môžete využívať aplikácie pre online komunikáciu, spoluprácu tímov, bezpečné zdieľanie dát a dokumentov. Mimoriadna situácia nám ukázala, že práca na diaľku okrem výziev prináša aj množstvo príležitostí. Ak ich správne uchopíme, môžeme zvýšiť efektivitu a finančné úspory,“ vysvetľuje Rak. 

Úložisko s ďalšími možnosťami

Aby však mohli zamestnanci efektívne pracovať z domu, potrebujú mať plne pokrytý celý rozsah služieb, ktoré využívajú pri svojej práci. Riešením nie sú len pracovné porady cez Whats­App. Podniky potrebujú komplexné a bezpečné riešenia pod jednou strechou. Odpoveďou môžu byť úložiská, ktoré poskytujú i širokú paletu služieb, nástrojov, ukladanie dát do cloudu. Vďaka tomu majú klienti stále poruke nástroje, pomocou ktorých sú zamestnanci „v práci“, aj keď sú kdekoľvek na svete. Ich výhodou je, že môžu pracovať tak, ako by boli v bežnej prevádzke – realizovať videohovory, vytvárať a synchronizovať svoje kontakty a kalendáre. Spolupráca je vtedy jednoduchšia a všetky dáta a dokumenty sú bezpečne uložené s kontrolovaným prístupom. Zabezpečené SSL sa postará o šif­rovaný prenos dát medzi počítačom a serverom či webovým portálom, na ktorý sa cez internet pripájate. Koniec koncov tak vďaka šikovnému úložisku s množstvom funkcií dosiahnete vyššiu efektívnosť. „Sme malé rodinné klenotníctvo. Berieme to tak, že sa chceme neustále približovať zákazníkom, či už tým, ako im dávame vedieť o našich novinkách, ale aj tým, aby mali vysoký komfort pri nákupe – online aj off­line. Cítime, že ľudia majú po pandémii mierny odstup a chcú veľa vecí riešiť na diaľku. Toto sa snažíme vyriešiť a hľadáme správne nástroje. Okrem LTE internetu a tradičných mobilných služieb preto skúšame aj služby externého Orange úložiska v cloude či rezervačnú aplikáciu, ktorú máme od operátora ako súčasť služby Microsoft 365,“ hovorí Miroslav Šlesár z eZlatnictvo z Dubnice nad Váhom. „Páči sa nám to množstvo služieb, ktorými vieme zastrešovať IT, marketing a rovnako aj bezpečnosť.“

Kolaboračné nástroje

Už ste iste počuli o viacerých riešeniach a službách na spoluprácu na diaľku. Oplatí sa však myslieť na kvalitu a profesionalitu. Je frustrujúce, ak uprostred videohovoru prídete na to, že potrebujete ďalšie služby na posielanie príloh, alebo že nemôžete uskutočniť online míting pre väčší počet účastníkov. O pohodlnú realizáciu všetkých vašich požiadaviek sa dokážu postarať len profesionálne kolaboračné nástroje. V nich sa spája úprava dokumentov, ale napríklad aj profesionálny skupinový videohovor, synchronizovaný kalendár, prístup k dátam a službám prostredníctvom aplikácií či webového rozhrania. Dôkazom o narastajúcom záujme i kvalite týchto riešení je aj nárast využitia riešení Microsoft 365, ktorý štatisticky v malých a stredných podnikoch vzrástol medziročne asi o päťdesiat percent. U zákazníkov spoločnosti Orange Slovensko išlo až o stopercentný nárast v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019. „Firmy, ktoré si predtým vraveli, že musia mať zamestnancov v kanceláriách, nevedia im sprostredkovať dáta a tak ďalej – tak tieto firmy narazili. Zistili, že na zabezpečenie biz­nis kontinuity potrebujú komunikačné riešenia. Potrebujú bezpečie, nemôžu využívať Viber. Práve na to slúžia nástroje v balíku Microsoft 365, ako je napríklad Teams. Pomocou neho môžu chatovať, vykonávať videohovory, ale aj posielať dokumenty. O úspechu hovorí i to, že tieto nástroje zaznamenali obrovský svetový nárast,“ vysvetľuje situáciu Lukáš Okál, cloudový špecialista Microsoft 365 z Microsoftu. Zaujímavosťou je, že vďaka online mítingom sa aj šetrí čas, keď­že odpadá čas na cestovanie.

Bezpečnosť

Všetko navyše korunuje bezpečnosť. Darmo budete mať k všetkému prístup, ak nebude riadne zabezpečený. Na zamestnancov okrem toho v domácich podmienkach číhajú rôzne nástrahy napríklad v podobe phishingových aktivít kyberútočníkov. Je tak dobré mať silného hráča v pozadí a byť tiež trochu ostražitejší pri komunikácii či otváraní príloh. „Na pripojenie zamestnancov pracujúcich na diaľku k internej sieti odporúčame používať virtuálnu súkromnú sieť (VPN). Vďaka tomu zabránite útokom typu man-in-the-middle (MITM) zo vzdialených lokalít. Pamätajte, že pri práci z domu prebieha dátová komunikácia cez verejné siete, upozorňujú bezpečnostní experti z firmy ESET. Tiež je rozumné popremýšľať nad používaním externých zariadení, ako sú úložné zariadenia USB a periférne zariadenia. „Obmedzte ukladanie, sťahovanie a kopírovanie dát. K úniku dát môže dôjsť na akomkoľvek zariadení, ktoré obsahuje citlivé firemné dáta.“

Treba si uvedomiť, že všetky spomínané nástroje či služby pritom nie sú len krízovými možnosťami, ktoré stratia svoj význam po uzavretí koronavírusového  obdobia. Sú plnohodnotnými pomocníkmi aj v čase dovoleniek a home office. Koniec koncov, investícia do informačnej infraštruktúry, hardvéru, zaistenia bezpečnosti servera, prostredia časom vedie k úspore nákladov.

  

TIP NA RIEŠENIE

ORANGE ÚLOŽISKO

Jednoduchá aktivácia

Nie je nutná konfigurácia serverov ani softvéru. Službu po prijatí prístupového mena a hesla môžete ihneď používať.

Ľahký prístup

Prístup k dátam prostredníctvom webového prehliadača alebo desktopovej (mobilnej) aplikácie pre Android a iOS.

Umiestnenie riešenia

Dáta sú vždy uložené na území SR a sú obsluhované spoločnosťou Orange.

Jednoduché zdieľanie dát

Úložisko umožňuje nastaviť prístupové práva k vašim adresárom a zdieľať tak dáta s inými používateľmi či jednoducho poslať link na stiahnutie konkrétneho súboru.

Zabezpečenie služby

K Orange úložisku sa pripájate rovnakým spôsobom ako do internet bankingu – medzi zariadeniami (PC, mobil, tablet) a úložiskom dát je komunikácia zabezpečená.

Všetko na jednom mieste

K vášmu úložisku je tiež možné pripojiť a používať externé dátové úložiská ako Google drive, Dropbox, Amazon S3, FTP servery.

Homeoffice Homeoffice Dreamstime

ANKETA:

Čo bolo najdôležitejšie pri prechode na home office?

Stabilné pripojenie – bez výpadkov a funkčná VPN. Pracoval som niekoľko mesiacov na optike vo veľkom meste a rovnako aj na iných pripojeniach väčšinou na vidieku a musím povedať, že komfort práce z kvalitného pripojenia je nenahraditeľný.

Juraj, manažér, 34 rokov

Najdôležitejšia vec bola pre mňa určite technická stránka – kompatibilita domáceho internetového pripojenia a pracovnej VPN. Prvé dni boli náročnejšie. Nie všetky programy fungovali plnohodnotne. To sa však vyriešilo celkom promptne. Tiež som musela popracovať na spôsobe on­line mentoringu – komunikácia s kolegami sa zmenila na konferenčný hovor.

Veronika, teamleader, 32 rokov

Keďže väčšinu informácií a úloh sme doteraz dostávali na osobných stretnutiach, bolo pre mňa zo začiatku zvláštne prejsť na virtuálne stretnutia iba cez firemný videohovor. Našťastie som nemala problémy ani s pripojením, ani s kvalitou videohovorov, takže to bolo len o vnútornom nastavení na iný druh fungovania.

Jana, advertising coordinator, 39 rokov

Home office si v prvom rade vyžadoval zabezpečenie prístupu ku všetkým dátam, ktoré som mal k dispozícii na pracovisku – kontakty, poznámky, reporty. To najdôležitejšie však bol netechnický aspekt – udržanie pocitu normálnosti, nájdenie spôsobu, ako zostať v medziľudskom kontakte.

Štefan, manažér, 32 rokov

Doma mám vynikajúce podmienky, najmä kvalitné optické pripojenie. Je to základ všetkého, čo potrebujete na prácu z domu – predovšetkým kvalitu videohovorov. Súčasná situácia nás totiž prinútila pracovať a komunikovať prioritne vo virtuálnom prostredí.

Lukáš, B2B manažér, 25 rokov

 

Profesionalita riešení sa oplatí. Firme pokrýva tiež bezpečnosť

Nejednu firmu zaskočila situácia s prácou z domu. Kým predvídavejší a pokrokovejší mali tento scenár podchytený už dávnejšie vo forme šikovných nástrojov na spoluprácu, iní museli skúšať všetky možné, voľne dostupné alternatívy na internete.

Výsledkom toho bol napríklad nárast platformy Zoom, cez ktorú mnohí vykonávali firemné videohovory. Aj vďaka nenáročnému používateľskému prostrediu sa stala hitom a zo dňa na deň jej pribúdalo používateľov. Platforma však nebola na nápor klientov či bezpečnostné riešenia až tak veľmi prichystaná a neraz sme sa v uplynulých mesiacoch stretli s  jej problémami. Neznámy človek vo vašom pracovnom skupinovom videohovore – to nie je presne to, čo očakávate od zabezpečenej služby. Práve preto sa oplatí myslieť na kvalitné riešenia od spoľahlivých partnerov ešte v časoch, ktoré nie sú kritické.

Lídri na trhu reagujú na aktuálnu situáciu.

Štefan Rak,  manažér pre B2B, Orange Slovensko

Polovičné riešenia

Poloprofesionálne riešenia sa tiež môžu „vyfarbiť“ v tých najzákladnejších veciach, ako je zálohovanie a prístup k dátam. Ak na projektoch pracujete v práci, tam možno ešte máte zabezpečené zálohy, no skutočne inteligentné riešenia zálohovania vám aj pri práci na diaľku vedia zabezpečiť až pokročilejšie služby. Vďaka nim o dáta pri prvom výpadku prúdu neprídete. Verte, že v takomto prípade by ste si situáciu radi vymenili za cudzieho človeka vo vašom pracovnom videohovore. K svojim dátam budete mať v kvalitnej službe prístup aj prostredníctvom webového prehliadača alebo pomocou desktopovej či mobilnej aplikácie. Či už na ňu pristupujete z operačného systému Android alebo iOS. „Mnohé firmy umožňujú prístup k firemným dátam, iba ak sú zamestnanci fyzicky na pracovisku. V situácii, s akou sa dnes stretávame, narážajú na to, že dokumenty a interné nástroje potrebujú sprístupniť na diaľku a zároveň manažovať, kto k nim má prístup,“ približuje rozdiely v poskytovaní služieb Štefan Rak, manažér pre B2B segment spoločnosti Orange Slovensko. „Lídri na trhu komunikačných nástrojov navyše reagovali na aktuálnu situáciu a dočasne umožnili využívanie ich riešení zadarmo. Dali tak možnosť každému, aby si nezáväzne vyskúšal ich prínos.“

Prv než začnete...

Vstupnou bránou do internetu z domácej siete je router. Práve ten, paradoxne, býva najzanedbávanejším zariadením v domácnosti. Kávovar či chladničku čistíme omnoho častejšie ako vec, cez ktorú prúdi všetka naša súkromná komunikácia. Skontrolujte si preto nastavenia svojho domáceho routera a zmeňte predvolené nastavenia či heslá od výrobcu.

 

Alžbeta H. Gavendová

 

01 - Modified: 2024-03-21 11:40:24 - Feat.: - Title: Orange vypol po 18 rokoch prevádzky 3G sieť. Nahradí ju 4G sieťou a rozšírením 5G 02 - Modified: 2023-09-29 13:37:18 - Feat.: - Title: Chceme prinavrátiť starý dobrý Orange 03 - Modified: 2023-06-26 13:49:21 - Feat.: - Title: Orange ukázal nový festivalový módny kúsok, a to čelenku z recyklovaných mobilov 04 - Modified: 2023-06-23 08:50:57 - Feat.: - Title: Orange v letnej kampani odkazuje, že každý občas potrebuje pridať 05 - Modified: 2023-03-16 15:03:35 - Feat.: - Title: Otvorenosť, efektivita a rýchlosť: Tieto témy dominujú internej komunikácii (anketa)
menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
23. apríl 2024 12:50