Umelá inteligencia - technológia, ktorá zmení náš svet
StoryEditor

Umelá inteligencia - technológia, ktorá zmení náš svet

13.08.2020, 00:00
Medzi odborníkmi z oblasti IT sa už dlho vedie diskusia o tom, ako najlepšie nakladať s technológiami novej generácie. Tými sú napríklad 5G, virtuálne úložiska s citlivými informáciami, inteligentné mestské systémy, no predovšetkým umelá inteligencia, skrátene AI. Kým prvé tri sú len nástrojmi, ktoré ľuďom, firmám a inštitúciám uľahčia každodenné úkony, umelá inteligencia je iná. Bude totiž schopná robiť svoje vlastné rozhodnutia, učiť sa, a v istých smeroch úplne nahradiť ľudí. Dobrou správou je, že technologické spoločnosti na túto tému vedú aktívnu debatu, prijímajú konkrétne opatrenia a uvedomujú si svoju zodpovednosť.

Mnohí si určite spomenú na úsmevnú situáciu, keď prvý inteligentný robot Sophia vyhlásil, že zničí ľudstvo. Vývoj umelej inteligencia so sebou neprináša len samotné vytvorenie takýchto samostatne mysliacich robotov, ale aj nové pravidlá a  zvýšenie nárokov na vývojárov, inštitúcie a štáty. Pre pokrok v oblasti vývoja AI predovšetkým musia byť vytvorené dostatočné legislatívne podmienky, infraštruktúra, hardvérové platformy a tiež práva a pravidlá pre spotrebiteľov. Tento proces bude trvať roky a možno až desaťročia, pričom si vyžiada úzku spoluprácu verejného a súkromného sektora.

Čo je umelá inteligencia? Umelá inteligencia stojí v súčasnosti na štarte. Dalo by sa použiť prirovnanie, že samotný vývoj  predbehol prípravy. Neexistuje ani jednotná definícia toho, čo umelá inteligencia vlastne je. Základná charakteristika tejto technológie zahŕňa schopnosť riešiť komplexné problémy, zbierať a kombinovať veľké množstvo rôznorodých informácií, samostatne sa učiť a následne robiť rozhodnutia. Podľa štúdie od spoločnosti Huawei, zameriavajúcej sa na kľúčové aspekty tejto technológie, môžeme definovať 4 hlavné oblasti. Tými sú služby pre zákazníkov a spotrebiteľov, uplatnenie AI v praxi (priemysel, IT, zdravotníctvo, atď.), riešenie problémov a zber dát. Na tie by sa mala zameriavať aj nadväzujúca legislatíva.

Štúdia Huawei prináša konkrétne príklady využitia. Tie ukazujú, že AI naozaj zasiahne takmer všetky oblasti fungovania spoločnosti, a tiež úzke prepojenie s inými konceptmi tejto technologickej generácie – 5G, cloudy alebo smart cities.

Takmer neobmedzené možnosti

Predpokladá sa, že umelá inteligencia nahradí ľudí v povolaniach, o ktoré klesá záujem alebo sú príliš rizikové. Centrá zákazníckej podpory by už nemuseli prevádzkovať stovky ľudí natlačených v malých kancelárskych kójach. AI bude k dispozícií 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Dokáže tiež klasifikovať konkrétny problém, nájsť potrebné informácie a ponúknuť prispôsobené riešenie– to všetko v priebehu niekoľkých sekúnd.

AI taktiež dokáže firmám uľahčiť nábor nových zamestnancov. Vyberie na osobné pohovory tých najkompetentnejších v konkrétnom sektore a zároveň pre nich pripraví plán kariérneho postupu ušitý na mieru. Pre kvalitných zamestnancov by takýto systém predstavoval spravodlivé a objektívne ohodnotenie ich práce.

Jedným z najpopulárnejších konceptov AI riešení medzi samotnými vývojármi je IT údržba. Tá priamo súvisí s technológiou 5G, ktorá umožní plynulý a bezproblémový prenos dát. Predpokladá sa, že umelá inteligencia bude schopná nielen v predstihu efektívne predpovedať poruchu v systéme, ale následne ju i opraviť. To výrazne zníži zaťaženie technického personálu, keďže ten sa bude môcť venovať závažnejším problémom.

Automatizácia, zlepšenia a inovácie Využitie AI presiahne hranice firiem a podnikov. Ťažiť z tejto technológie budú sektory ako zdravotníctvo, maloobchod, doprava ľudí a preprava tovaru, priemyselná výroba a aj mestá a územné samosprávy.

V zdravotníctve umelá inteligencia uľahčí prácu doktorom pri stanovení diagnózy, odporučí najbezpečnejšiu liečbu a pripraví predpoveď budúcich rizík. Spolu s technológiou 5G odľahčia zaťaženosť odborníkov diagnostikou ochorení s menšou až strednou vážnosťou.

V maloobchodných reťazcoch sa zase postará o včasné zásobovanie, zaradenie sortimentu podľa súčasných trendov a demografie alebo efektívny a neobmedzený zákaznícky servis. Za zmienku stojí aj priestor pre inovácie týkajúce sa platobných metód. Umelá inteligencia by napríklad pri prevodoch mohla vyhodnocovať ich bezpečnosť, odhaľovať podvody, alebo optimalizovať čas potrebný na vykonanie presunu peňazí. 

Medzi najpopulárnejšie využitia AI v praxi budú zrejme patriť tie v sektore dopravy. Zvýši sa bezpečnosť a plynulosť premávky, keďže počítač bude schopný predpokladať, kde a kedy vzniknú zápchy. Podľa toho odporučí vodičovi optimálnu trasu, alebo automaticky navedie samotné auto na optimálnu trasu. Zlepší sa aj efektivita v sektore prepravy tovarov. Softvér bude sám plánovať a koordinovať cesty vlakov, lodí alebo lietadiel. 

V jednotlivých odvetviach priemyslu sa umelá inteligencia zase postará o udržiavanie produktivity na výrobných linkách, autonómnu opravu poruchových strojov či testovanie kvality a bezpečnosti, čím opäť zníži zaťaženosť personálu, zdôrazňuje nedávno zverejnená štúdia Huawei.

Vymenovať všetky spôsoby využitia v rámci inteligentných miest budúcnosti by trvalo dlhé hodiny. Medzi základné úlohy bude patriť i spravovanie mestských služieb ako osvetlenie, kanalizácia či odpad, kontrola kvality vody a ovzdušia. Zjednoduší sa aj prevádzka školských a dopravných systémov, nemocníc, plánovanie zmien v infraštruktúre a varovanie pred rizikami.

Výzvy a riziká Kompetentné strany musia vyriešiť ešte niekoľko výziev súvisiacich s nástupom umelej inteligencie. Vývojárov čaká potreba zaručiť bezpečnosť samotného systému. Bude si to vyžadovať prísne opatrenia proti hackerským útokom, poruchám softvéru a hardvéru, ako aj pravidelné testovanie. Predpokladom je, že tieto kompetencie zostanú v rukách IT firiem, no úlohu „strážneho psa“ bude vykonávať štát a prislúchajúce inštitúcie. Samotné fungovanie umelej inteligencie bude limitované - každý jej krok musí byť predsa logický a vysvetliteľný. Aj tá najmenšia samostatná aktivita bude monitorovaná a uložená do reportu, ktorý bude pravidelne kontrolovaný vývojármi a správcami.

Napriek tomu, že nám táto technológia výrazne uľahčí život a zvýši efektivitu takmer v každej oblasti, zvýšia sa aj nároky na zamestnancov zodpovedných za prevádzku. To vytvorí nové pracovné miesta s úplne novými povinnosťami. Prispôsobiť sa teda bude musieť aj tréning nových odborníkov.

Spoločnosť Huawei vo svojej štúdií vyčlenila niekoľko kľúčových princípov pre fungovanie spoločnosti s AI. Sú nimi bezpečnosť a kontrolovateľnosť systému, transparentnosť a vystopovateľnosť, ochrana súkromia, férovosť, efektívne spravovanie dát, kompetentnosť  a správne využívanie

Z hľadiska stability a bezpečnosti je umelá inteligencia stále príliš zraniteľná. Pri autonómnych autách môže napríklad útočník spôsobiť autonehodu fingovaním pohybov, ktoré majú auto vyprovokovať k úhybnému manévru. Je tiež možné pomýliť umelú inteligenciu pri výpočte presnej dávky lieku pre pacienta pridaním malého množstva nesprávnych údajov.

Priamo na to sa viaže princíp transparentnosti a vystopovateľnosti. Správcovia totiž musia byť schopní okamžite takéto nezrovnalosti odhaliť a predchádzať im. Dôležité je aj zachovanie citlivého prístupu k súkromným informáciám v rámci GDPR. Iba tak sa AI môže zaradiť do bežného fungovania spoločnosti a získať si dôveru ľudí v jej výhody.

Zaujímavým princípom je férovosť. Jedným z problémov implementácie AI v sociálnej sfére je jej neschopnosť využívať empatiu. Preto je stále potrebný priamy pohľad správcu, ktorý bude dbať na spravodlivé rozdelenie zdrojov a výhod tejto technológie.     

Vývoj AI je však stále v začiatkoch. Zmeny však môžeme očakávať v najbližších rokoch nielen vo sfére IT, no aj na úrovní štátov alebo nadnárodných celkov (Európska Únia, NATO, OECD, atď.)  

 

(PR)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
26. apríl 2024 12:23