Pochádzate zo zubárskej rodiny. Keď ste boli malý, báli ste sa zubára?
Ako každému malému dieťaťu mi zubár v bielom plášti naháňal strach. Bál som sa bolesti, ktorá s tým zväčša bola spojená. Neskôr som si však uvedomil, že návšteva zubára sa dá absolvovať aj bez týchto nepríjemných pocitov.
Je náročné viesť zubnú kliniku?
Prebrať zubnú kliniku po otcovi, ktorý ju začal budovať takmer pred 30 rokmi, je veľkou zodpovednosťou. A to nielen voči nemu, ale aj voči 50 zamestnancom, ktorých máme. Každý z nich má svoje rodiny, starosti a potreby. Snažíme sa u nás vytvárať stabilné rodinné prostredie, v ktorom sa nielen pacienti, ale aj naši zamestnanci cítia spokojní. Pocit zodpovednosti je umocnený aj tým, že neustále myslíme na to, ako pacientom vyjsť v ústrety. Navštíviť nás preto môžu aj v piatok popoludní po práci. Rovnako sa snažíme zjednodušiť objednávanie na ošetrenie. Máme recepčnú, ktorá klienta objedná na konkrétny dátum a čas. S blížiacim sa termínom mu pošleme pripomienku, aby náhodou nezabudol. Zodpovednosť cítime voči zamestnancom, ktorým umožňujeme plnohodnotnú odbornú profiláciu. U nás sa lekár môže naplno venovať medicínskej stránke svojej práce a nemusí riešiť organizačné, manažérske aspekty fungovania kliniky. Na rozdiel od väčšiny zubných ambulancií, kde lekár je súčasne aj majiteľom praxe. Na toto všetko máme odborníkov a špecialistov na danú konkrétnu oblasť.
Prečo je dobré navštíviť zubnú kliniku a nie iba zubného lekára? V čom sa PETRAMED odlišuje od iných kliník?
Našou najväčšou prednosťou je to, že ponúkame pacientovi všetko pod jednou strechou. Pacient tak získa komplexnú starostlivosť o svoje zuby. Od zubnej hygieny cez mikroskopické ošetrenie koreňových kanálikov, röntgen až po zubné strojčeky. Vďaka našej pôsobnosti môžeme ponúknuť pacientom širšie portfólio zákrokov, ktoré bežne jedna ambulancia pokryť nedokáže. Úspech našej zubnej kliniky je postavený na niekoľkých základných hodnotách. Prvá hodnota je ľudskosť. Pacient nie je pre nás len poradové číslo. Snažíme sa ho pochopiť, byť trpezliví a ľudskí. Ľudskosť sa snažíme vniesť aj medzi samotných zamestnancov. Druhým pilierom je kvalita. Vnímajte to, prosím, tak, že všetko, čo robíme, sa snažíme urobiť najlepšie, ako sa dá. Od upratovania či vedenia financií až po vzťahy. Treťou nosnou hodnotou je spoľahlivosť. Naši pacienti sa môžu spoľahnúť, že budú ošetrení 365 dní v roku. Neraz prichádzajú s bolesťami či obavami. Uvedomujeme si, že sa na nás spoliehajú, a my ich nemôžeme sklamať. Rovnako budujeme spoľahlivosť zamestnancov voči našej klinike a naopak. Tento princíp sa nám osvedčil práve v období koronavírusu, keď sme sa na seba mohli navzájom spoľahnúť. Mnohé veci robíme inak, ako to robia ostatní lekári. Robíme ich po svojom, ale s vedomím, že ich robíme najlepšie, ako je to možné. Pozeráme sa pritom dopredu. O tejto vlastnosti hovorí naša posledná hodnota, ktorú nazývame „Sme Petramed“.
V podnikaní sa veľa hovorí o efektivite a produktivite. Ako sa dajú dosiahnuť na zubnej klinike?
Naším cieľom je byť efektívny a produktívny. Iba tak vieme poskytnúť vysoký štandard služieb za dostupné ceny. Sme presvedčení, že nami poskytovaná úroveň služieb sa vyrovná štandardom mnohých iných západných krajín. Naši zamestnanci pracujú týždenne 40 hodín ako bežní pracovníci. V niektorých zubných ambulanciách vás po 13. hodine už tak ľahko neošetria. My ponúkame termíny až do neskorého popoludnia. Náš formát nám poskytuje možnosti nakupovať materiál alebo drahé prístroje centrálne. V porovnaní v menšími zubnými ambulanciami dokážeme ľahšie investovať do drahších a modernejších prístrojov. Rovnako u nás platí pravidlo, že si lekár povie, o aký materiál má záujem, a my sa ho snažíme nakúpiť za čo najrozumnejšiu cenu. V niektorých iných zariadeniach o tom, aké kvalitné materiály budú zubári používať, rozhoduje manažment. Tento prístup sa nám nepozdáva. Samotní lekári totiž najlepšie vedia, čo je pre pacientov najlepšie, a manažment kliniky by do toho nemal výrazne zasahovať. Je to výhoda, na ktorej získava pacient pri každej svoje návšteve.
Veľa sa hovorí o nedostatku zubárov na Slovensku. Zasiahol tento jav aj vašu kliniku?
Som presvedčený, že tajomstvom každej dobrej firmy sú jej zamestnanci. Vždy sa usilujeme nájsť rovnováhu medzi ich prácou a súkromným životom. Som si vedomý, že každý z nich má svoju rodinu. Ako každá zubná klinika na Slovensku aj my ťažšie obsadzujeme špecifické pracovné pozície. Či už je to zubný lekár, dentálny hygienik alebo zdravotná sestra. Ako motiváciu má u nás väčšina pracovných pozícií k štandardnému platu aj variabilnú zložku. Zamestnancov sa snažíme motivovať aj nefinančne. A to vytváraním férových podmienok a príjemného pracovného prostredia.
Motivovať mladých zubárov je ťažké. Mladší majú ambíciu pracovať vo väčšom meste, ako je Čadca. S týmto trendom vieme bojovať vyspelou firemnou kultúrou a veľkou dávkou flexibility. Práve firemná kultúra je jedným z veľkých benefitov, ktorý si naši pracovníci pochvaľujú. Samozrejmosťou je neustále vzdelávanie zamestnancov. Či už v našich interných, alebo potom externých kapacitách. Niekoľko rokov u nás úspešne pracujú aj lekári z Ukrajiny. Ide o skúsených zubárov s dlhoročnou praxou. U nás dostanú priestor etablovať sa na Slovensku a vybudovať si tu potrebné zázemie.
Ako si vybrať dobrého zubára? Sú dôležité referencie, roky skúseností alebo to, že je blízko domova?
To je veľmi ťažká otázka. Pacient totiž zväčša nevie objektívne posúdiť, či zubár svoju prácu urobil najlepšie, ako vedel, alebo nie. Všíma si skôr iné aspekty pri vyšetrení či zákroku. A to, či lekár informuje pacienta o tom, čo ide robiť, prečo to robí, poprípade aké náklady sú s daným zákrokom spojené. Rovnako si všíma ústretovosť, jednoduchosť objednávania, dĺžku čakania na vyšetrenie. O všetkých týchto aspektoch vypovedajú referencie ľudí. Nehovoria však o kvalite použitých materiálov či profesionalite zákroku. U nás na klinike sme presvedčení, že nikto nie je dobrý vo všetkom. Špecializujeme náš personál na jednotlivé úkony, aby pacient získal čo najvyššiu kvalitu zákroku. Vyberať si zubára iba pre nízku cenu nie je dobré riešenie. Znížená cena zase limituje ambulanciu v používaní kvalitných materiálov alebo dodržiavaní potrebných časových postupov prác. Rovnako ani vysoká cena tiež nemusí byť znakom kvalitnejšej služby. U nás sa snažíme robiť všetko tak, ako sa má, pri dodržiavaní všetkých pravidiel.
Myslíte si, že sa ľudia dnes starajú lepšie o svoje zuby ako v minulosti?
Stále existujú dve skupiny pacientov. Jedna skupina je tá, ktorá sa aktívne stará o svoje zuby. Je to aj vidieť. Uvedomila si známu poučku, že čisté zuby sa nekazia. Druhou skupinou sú pacienti, ktorí zanedbávajú svoju ústnu hygienu. Nie je to totiž len o ročnej preventívnej prehliadke. Človek by mal absolvovať na pravidelnej báze aj zubnú hygienu, kde mu hygienik nielen ošetrí chrup, ale aj poradí, ako odstrániť zlozvyky pri umývaní zubov.
Aký ďalší vývoj predpokladáte v tejto oblasti? Aké budú podľa vás ďalšie trendy?
Ako všetky zubné ambulancie aj nás výrazne zasiahla pandémia koronavírusu. Aktívne sme zvýšili hygienické štandardy, aby bol ktorýkoľvek pacient u nás v bezpečí. Čo sa týka aktuálnych trendov, citlivo vnímame polemiku ohľadne doplatkov u zubárov. Uvažuje sa nad ich reguláciou. Mnohým sa zdajú totiž príliš vysoké. Obávam sa, že takáto zmena by so sebou priniesla aj zníženie kvality. Nechceli by sme pristúpiť k tomu, že by sme prispôsobovali kvalitu cene. Výsledkom by mohlo byť prehlbovanie rozdielov medzi zdravotníckymi zariadeniami alebo preferovanie lepšie platených výkonov pred horšie platenými. Núti to lekára voliť namiesto najlepšieho medicínskeho postupu ten ekonomicky najefektívnejší. To nie je pre dobro pacienta. Som totiž presvedčený, že pacient si zaslúži a musí dostať najvyššiu možnú kvalitu za prijateľnú cenu.
(PR)