JUDr. Stanislav Rehuš
StoryEditor

Pomôžme podnikateľom s daňovým poradenstvom po vzore Európy

31.01.2021, 23:00

Tento článok si kladie za cieľ najmä zlepšiť stav podnikateľského prostredia na Slovensku a dosiahnuť súlad so stavom v Európe. Nerieši problematiku konkrétnej profesijnej komory, či aktuálne legislatívne návrhy, ktoré autor ani nemá k dispozícii. Impulzom k napísaniu článku bol najmä dlhoročný dopyt podnikateľského prostredia.

Prioritnou snahou je, aby podnikateľ prostredníctvom daňového poradcu mal zabezpečenú kontinuitu medzi vedením účtovníctva, daňovými povinnosťami voči štátu, zastupovaním voči správcovi dane, vrátane realizácie ústavného práva na súdnu ochranu pre oblasť daní prostredníctvom jednej oprávnenej osoby a to daňového poradcu resp. daňového poradcu ako právnickej osoby s predmetom podnikania vedenie účtovníctva a poskytovanie daňového poradenstva podľa osobitných právnych predpisov. Napr. v Českej republike tomu tak je a funguje to k spokojnosti všetkých. Podnikateľ má takto na svoju dôležitú činnosť jeden subjekt. Bezpochyby je to pre neho výhoda najmä časová, finančná, administratívna, ale hlavne vecná, v ktorej sa v plnej miere prejavuje synergia dlhodobej a komplexnej znalosti podnikateľa.

​Daňové poradenstvo je v našej právnej úprave definované v §3 ods. 1 zákone č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v platnom znení ako podnikanie, ktorého predmetom je poskytovanie poradenských služieb vo veciach daní, odvodov a poplatkov podľa osobitných predpisov. Túto definíciu dopĺňa odsek 2, v ktorom je uvedené, že toto poradenstvo zahŕňa poradenstvo pri zisťovaní základu dane a dane a pri plánovaní daní a poskytovanie stanovísk a vysvetlení k aplikácii právnych predpisov v oblasti daní.

V Českej republike túto problematiku upravuje zákon ČNR č. 523/1992 Zb. o daňovém poradenství a Komoře daňových poradcú ČR. Daňové poradenstvo definuje  v §1, písm. a) ako poskytovanie právnej pomoci a finančno - ekonomických rád vo veciach daní, odvodov, poplatkov a iných platieb ako i vo veciach, ktoré s daňami priamo súvisia.

Podľa názoru autora je právna úprava v Českej republike presnejšia, správnejšia a zodpovedá súčasnej dobe a potrebám pre podnikateľské prostredie. Daňové poradenstvo je vždy právnou pomocou z oblastí daní, pretože sa poskytuje podľa daňových zákonov a vždy ide o aplikáciu právnych predpisov. Česká právna úprava má ďalšie presné legislatívne vymedzenie v tom, že ide aj o poskytovanie právnej pomoci, ekonomicko-finančných rád vo veciach, ktoré priamo s daňami súvisia a dotýka sa aj iných platieb. Toto presné vymedzenie zodpovedá logickým súvislostiam pri poskytovaní daňového poradenstva, pretože je neoddeliteľne spojené s obchodným právom, konkurzným právom, pracovným právom a ďalšími odvetviami práva a nedá sa poskytovať izolovane.

Ekonomická časť českej definície o poskytovaní „finančno - ekonomických rád vo veciach daní, odvodov, poplatkov a iných platieb ako i vo veciach, ktoré s daňami priamo súvisia“ pôsobí na rozdiel od našej úpravy zameranej len na zisťovanie základu dane, dane a plánovanie daní oveľa komplexnejšie a zahŕňa širší okruh vzťahov, ktoré rieši daňový poradca s podnikateľom.

V Českej republike daňový poradca zastupuje klienta aj pred súdom podľa §35 ods. 2 zákona č. 150/2002 Sb. Soudní řád správní., čím je dosiahnutá kontinuita od začiatku prevzatia prípadu až po právoplatné rozhodnutie súdu, čiže daňový poradca môže efektívne všetkými nástrojmi obhájiť práva klienta a aj svoj postup. Podľa informácií autora takto tomu  je aj v ďalších krajinách napr. Taliansko, Chorvátsko, Poľsko  a ďalšie. Na Slovensku tomu tak nie je, pričom by stačilo iba prevziať vyššie uvedené ustanovenie do nášho zákona č. 162/2015 Z. z. Správneho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov. Konkrétne, že  „účastník konania môže byť zastúpený aj osobou, ktorá vykonáva špecializované právne poradenstvo podľa osobitných predpisov, pokiaľ sa návrh týka oblasti činnosti v nich uvedených.“

V druhej časti tohto českého zákona s názvom Daňové poradenství v §3 ods. 5 je stanovené, že daňový poradca môže tiež vykonávať funkciu insolvenčného správcu, predbežného insolvenčného správcu a ďalšie správcovské funkcie podľa ich insolvenčného zákona č. 182/2006 Sb. o úpadku a zpúsobech jeho řešení. Takéto oprávnenie majú v Českej republike spolu s advokátmi a s notármi §4 ods. 3 zákona ČNR 312/2006 Sb. o insolvenčních správcích.

(Týmto oprávnením len zvýšili prestíž a význam daňových poradcov v ČR a jasne to svedčí aj o tom, že táto profesia je u nich vysoko rešpektovanou. Aj vo vyspelých krajinách EÚ napr. v Nemecku ide o veľmi uznávanú profesiu.).

Daňové právo je mimoriadne náročnou právnou disciplínou, ktorá spája právo a ekonomiku do jedného celku ako jedna z mála disciplín. Je exaktná a pomerne presná. Skúšky na získanie licencie sú veľmi náročné. Keďže akékoľvek protiprávne konanie na dani je spojené so sankciou, niekedy aj s trestnou zodpovednosťou, je jasné, že takúto právnu pomoc z oblasti daní môže vykonávať len odborne spôsobilá osoba a nie hocikto, pretože by mohol privodiť klientovi škodu alebo aj trestné stíhanie.

Adekvátne tomu by malo zodpovedať aj postavenie daňového poradcu v právnych predpisoch Slovenskej republiky, a to aj na prospech podnikateľom, aby mohol podnikateľ všetky veci týkajúce sa účtovníctva, daní a prípadnej súdnej ochrany riešiť s jedným subjektom, a nie s dvoma či troma. Nemusel by každému v tomto reťazci vysvetľovať od začiatku celú vec a hlavne platiť odmenu za nové služby. Jednoducho povedané, účtovníctvo, dane a súdnu ochranu pre dane by mal u jedného subjektu. Daňový poradca ako odborne spôsobilá osoba  je zo zákona poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú by mohol pri výkone povolania spôsobiť klientovi a to je ďalšia garancia a istota pre podnikateľa.

Takto to funguje v modernom svete. A ak by sme chceli urobiť niečo aj pre štát, tak by možno stálo za úvahu, aby v určitých prípadoch mohol za daňový subjekt podať daňové priznanie len daňový poradca tzv. „obligatórne zastúpenie“ prípadne zaviesť inštitút „overenia daňovým poradcom“ a zrazu by nám rapídne klesli daňové podvody a mali by sme plnšiu štátnu kasu.

Autor v posledných rokoch predložil niekoľko legislatívnych návrhov, ktoré reflektovali potreby praxe, názory jeho kolegov a podnikateľov.

JUDr. Stanislav Rehuš

autor je daňový poradca SKDP, registrovaný v CFE Tax Advisers Europe

 

 (PR)

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
26. apríl 2024 11:16