Aj jedenie bagety či rožka by mal byť pôžitok, vraví majiteľka Dobrej pekárne

Počas lockdownu dodávali čerstvý chlieb až k dverám, rozbehli e-shop a napriek pandémii sa rozrastajú. Trnavská Dobrá pekáreň využíva potenciál remeselnej výroby a za pár rokov sa stala obľúbenou a vyhľadávanou značkou. Ako vznikal tento úspešný príbeh?

Aj jedenie bagety či rožka by mal byť pôžitok, vraví majiteľka Dobrej pekárne
Zdroj: ČSOB

Dobrú pekáreň ste otvorili v roku 2017. Ako vznikol nápad podnikať práve s pečivom a pekárskymi výrobkami?

Láska k dobrému jedlu bol asi základ. Nevyhovovala nám kvalita pekárskych výrobkov ponúkaných v obchodoch a môj manžel piekol doma všetko, od chleba po koláče. K tomu mal skúsenosti s prácou v pekárni v zahraničí, preto sa s touto myšlienkou pohrával dlhšie. Keď sme našli na internete inzerát na prenájom pekárne, stačilo zodpovedať jedinú otázku. No čo, ideme do toho?

Naštartuje svoje podnikanie vďaka úverom od ČSOB

Od malej pekárne ste sa prepracovali až k dodávateľovi pečiva pre celý Trnavský kraj. Vedeli ste od začiatku, že chcete výrobu rozbehnúť „vo veľkom?“

Začínali sme v starej pekárni, so starou technológiou a to bolo veľmi náročné. Keďže dopyt po našich výrobkoch sa zvyšoval, vedeli sme, že “krok do novej pekárne” je nevyhnutný.  A keď sme už novú pekáreň projektovali, robili sme to kapacitne niekoľkonásobne väčšie. Nový priestor nám dovolil ísť aj do nových produktov – kváskových chlebov - ktoré dnes tvoria základ sortimentu.

Stretli ste sa s prekážkami, alebo šlo všetko hladko?

O prekážkach je to neustále, lebo podnikanie je také. Už len prvú predajňu sme prerábali tak o polovicu dlhšie ako sme pôvodne plánovali. Nebolo majstrov, tak sme väčšinu urobili sami dvaja a popri tom aj piekli a vyvíjali produkty. Takže sme niekedy vyzerali naozaj ako trosky.

Čo je z vášho pohľadu pri začiatkoch podnikania najdôležitejšie, na čo by si mali aj iní podnikatelia v gastro sektore dať pozor?

Myslím, že treba mať nadhľad a reálne si zhodnotiť svoje šance na trhu, koľko asi môže vydržať môj plán, aký mám potenciál rastu, akých mám zákazníkov. My z pozície pekárne to máme možno trošku jednoduchšie, ako napríklad reštaurácie a podobne. Chlieb je základná potravina. My ale chceme, aby aj chlieb bol znova hodnotný a ľudia ho kupovali s radosťou.

Aj jedenie bagety či rožka by mal byť pôžitok, vraví majiteľka Dobrej pekárne
Zdroj: ČSOB
Aké parametre musí spĺňať naozaj dobrá pekáreň?

Musí to tam voňať a lahodiť oku. Nech každý chlebík, koláč, vianočka vyzerá inak. Vtedy je vidieť ľudskú prácu a v tom je krása remeselnej výroby. A jedenie čohokoľvek, hoci aj bagety či rožka by malo byť pôžitkom.

Ako podľa vás ľudia vnímajú pekárenské výrobky? Kladú dôraz na pôvod a kvalitu?

Na toto prišli už mnohí, že je rozdiel medzi čerstvými pekárskymi výrobkami a mrazenými “dopekancami”. Svedčí o tom množstvo ľudí, ktorí si pečú doma a kváskujú o sto šesť. A ak to niekoho nebaví, príde k nám. Kvalita pekárskeho výrobku závisí od toho, aké suroviny použijete a veľa závisí aj od technologických postupov. Keď pečú dvaja to isté, nie vždy sa dostaví rovnaký výsledok.

Je čas opäť otvárať. Využite výhodné úvery od ČSOB

Na začiatku minulého roku prišla pandémia. Ako ovplyvnili obmedzenia a lockdown chod vašej pekárne?

Chod pekárne nijako, tá išla naplno, ale chod bistra áno. Ľudia si už nemohli u nás posedieť, no nakúpiť v rámci opatrení vždy, akže zatvorené sme počas pandémie nemali. Spustili sme e-shop, čo sme spravili ako jedny z prvých v tejto oblasti. Bolo zaujímavé sledovať, ako rýchlo rástli počty objednávok, najmä pred sviatkami. Jasné, že takýto nápor bol náročný a objavili sa aj chyby, ktoré nás však vždy posúvajú ďalej.

Aj jedenie bagety či rožka by mal byť pôžitok, vraví majiteľka Dobrej pekárne
Zdroj: ČSOB
Ako zákazníci zareagovali na nový e-shop, ktorý ste spustili po vypuknutí pandémie?

Túto formu predaja prijali bez problémov, aj keď je to v našom segmente ojedinelé. Vozili sme výrobky mnohým do práce či na úrady. A tí, čo mali home office alebo boli v karanténe, ani nemuseli vytiahnuť päty z domu, lebo chlebík prišiel čerstvý až k nim.

mPOS terminály od ČSOB rozšíria vaše možnosti podnikania

Zmenilo sa z vášho pohľadu správanie zákazníkov počas koronového obdobia?

Nie, iba sa prispôsobili daným okolnostiam. Nie vždy to však bolo jednoduché. Ľudia si museli zvykať, keď sa zaviedli rúška, alebo keď museli čakať v zlom počasí pred predajňou.

Aj jedenie bagety či rožka by mal byť pôžitok, vraví majiteľka Dobrej pekárne
Zdroj: ČSOB
Cítili ste počas ťažkých časov podporu miestnej komunity?

V Trnave je veľmi cítiť, ako ľudia žijú v komunite. Každej akcie sa zúčastňuje množstvo ľudí, ktorí sa poznajú. Nás tiež pozývajú na rôzne akcie, dobročinné alebo aj predajné. Sme veľmi hrdí na to, že sme práve trnavská pekáreň.

Na vašich pultoch nájdeme výrobky od miestnych obchodníkov. Ako sa rozvíjala myšlienka spolupráce s inými lokálnymi dodávateľmi?

Na všetko sme sa orientovali už pri otváraní novej pekárne. Vtedy sme hľadali dodávateľov surovín, aby boli z nášho okolia, pokiaľ to bude možné. Takto sme si našli farmu na maslo a mlieko či mlyny, odkiaľ berieme múku. A keďže mali výrobky aj pre maloobchod, išlo to automaticky aj do predajne.

Potrebujete okamžitú podporu svojho biznisu? Vyberte si z úverov od ČSOB

Naštartovanie podnikania je náročné aj z pohľadu financií. Akým spôsobom ste pokryli všetky výdavky?

Podnikať sme začali aj my s vlastnými financiami a za pomoci rodiny, priateľov. To však nestačilo a na tie väčšie kroky sme hľadali daľšie zdroje finacovania. Na to sú tu banky, tak sme zaklopali a spýtali sa.

Aj jedenie bagety či rožka by mal byť pôžitok, vraví majiteľka Dobrej pekárne
Zdroj: ČSOB
Ešte pred pandémiou ste sa z malej pekárne presunuli do väčších priestorov. Ako sa z finančného hľadiska rodil tento dôležitý míľnik?

V starých priestoroch to už manžel fyzicky nezvládal a prejavilo sa to aj na jeho zdraví. Náš prvý veľký krok z malej starej pekárne do novej a modernej sme urobili vďaka podnikateľskému úveru od ČSOB. Naša bankárka celému projektu verila a vybojovala nám jeho schválenie.

V akom objeme dnes pečiete a kde všade vaše výrobky môžeme nájsť?

Pečieme 5 druhov chlebov, tak do 500 kusov denne, ďalej do 1000 ks pečiva, do 1000 burgrov a okolo 700 kusov koláčov. Pred sviatkami aj dvojnásobok. Kúpiť si výrobky môžu ľudia v našej predajni na Štúrovej 25 v Trnave, u našich odberateľov, ktorí sú spomenutí na našom webe www.dobrapekaren.sk a cez e-shop.

Čo ďalšie chystáte a na čo sa môžu vaši zákazníci tešiť?

Spolu s otváraním novej predajne pripravujeme aj množstvo noviniek. Od šalátov, sendvičov, zapekaných, až po úplne nové produkty z pekárne. Zameriame sa aj na cukrársku výrobu, keď budeme ponúkať napríklad koláče s čerstvým ovocím. Viac však prezradíme až po otvorení.

Článok bol pripravený v spolupráci s ČSOB. Ak potrebujete opäť naštartovať váš biznis, poraďte sa s odborníkmi z ČSOB.

(PR)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.