Súčasná podnikateľská klientela očakáva od manažérskeho a podnikateľského poradenstva komplexné služby. Či už z oblasti z účtovníctva, auditu, daní, transakčného či daňového poradenstva. Tento trend velí združovať rôzne špecializované poradenské firmy pod jednu strechu, čím sa zvyšuje pridaná hodnota služieb a ich komfort pre zákazníka. Poradenská spoločnosť EY na Slovensku prichádza po siedmich rokoch so zmenou vo vedení. Matej Bošňák prijal funkciu vedúceho partnera s pocitom veľkej zodpovednosti, a prezradil svoje plány, ako chce ďalej napĺňať firemnú víziu.
Prevzali ste úlohu vedúceho partnera v spoločnosti EY. S akými víziami ste sa zhostili tejto pozície?
My vo firme máme víziu, ktorej sa dlhodobo držíme - Building a better working world. Ja osobne vnímam ako svoje poslanie integráciu. V našej spoločnosti pracuje 250 zamestnancov a našou snahou je podporovať spolupatričnosť k značke EY. Bol by som rád, ak by som po určitom období môjho pôsobenia v tejto funkcii mohol povedať: zlepšili sme efektivitu a ducha v našej spoločnosti. Aktívne pracujeme na posilnení tímovej spolupráce a jednotlivých oddelení, či už ide o daňové, právne, poradenské či audítorské poradenstvo. Ďalšou výhodou našej globálnej poradenskej siete je možnosť úzko spolupracovať s kolegami z ostatných divízií EY na poskytovaní komplexných služieb.
Vo firme EY pôsobíte od roku 2004, čiže už viac ako 10 rokov. Aké bolo vaše doterajšie profesné zameranie?
Vyštudoval som Vysokú školu dopravy a spojov v Žiline. V spoločnosti EY pracujem od roku 2004, kde som začínal na pozícii senior manager v oddelení auditu a služieb ekonomického poradenstva. Zameriaval som sa prevažne na audit a účtovné poradenstvo v energetickom i výrobnom priemysle. Pre mňa na tejto práci nie je najvzrušujúcejšie samotné účtovanie, ale vždy chcem za tým vidieť nejaký konkrétny príbeh, ktorý vytvárajú ľudia. Počas 20-tich rokov som prešiel mnohými sektormi, a zaujímavá na tejto práci je najmä tá rôznorodosť. Dodnes sa rád stretávam s klientami a objavujem oblasti, v ktorých títo profesionáli pôsobia.
V poslednom období ste sa venovali aj projektom zameraným na podnikateľskú komunitu, študentov vysokých škôl i zamestnancov firmy. O aké projekty bližšie šlo a čo konkrétne ste riešili?
Jedným z poslaní našej firmy je podporovať podnikateľské prostredie a inovácie. Cieľom súťaže Podnikateľ roka, kde je aj váš denník mediálnym partnerom, je oceňovať úspešných slovenských podnikateľov, ukázať širšej verejnosti pozitívne príklady a inšpirovať všetkých, ktorí majú chuť a odvahu začať podnikať. V minuloročnom ôsmom ročníku som sa zúčastnil celosvetového finále, ktoré sa konalo v Monte Carlo a bolo pre mňa veľmi inšpiratívne. Hoci som v začiatkoch tohto projektu bol pomerne skeptický, mám ho veľmi rád. Taktiež podporujeme aj zaujímavé podujatia, ktoré pre študentov ekonomického, technického či manažérskeho zamerania organizujú univerzity, ako napríklad Big 4 Day, alebo Night of Chances. Intenzívne podporujeme aj komunitu mladých ľudí cez dobrovoľnú neziskovú organizáciu Junior Chamber International – Slovakia, ktorá združuje študentov VŠ, i začínajúcich podnikateľov. Je to tzv. generácia Y, ktorá bude v blízkej budúcnosti určovať trendy v biznise a má veľký potenciál to ďaleko dotiahnuť.
Čím je zaujímavá z vášho pohľadu táto počítačová generácia, v biznise, v ktorom pôsobíte?
Práca s generáciu Y je náročná na motiváciu. Sú to mladí ľudia narodení po roku 1980. V zamestnaní požadujú slobodu, flexibilný pracovný čas, sú zdatní v technológiách, orientujú sa na výkon a menia podobu klasického zamestnanca. Vyžadujú neustálu spätnú väzbu, keď ju nedostávajú, sú demotivovaní. Neboja sa nahlas povedať svoj názor či zmeniť zamestnanie, ak im niečo nevyhovuje. Posledné prieskumy ukazujú, že klasický model zamestnanca sa nástupom novej generácie Y mení. Zamestnanci pod 35 rokov si oveľa viac strážia tzv. „work-life balance“ a neskrývajú to. Najlákavejšie sú pre túto generáciu medzinárodné korporácie. Existuje v nich možnosť pracovať na projektoch, chodiť na zahraničné služobné cesty, zúčastňovať sa školení a využívať flexibilné formy zamestnania. V rámci svojej novej funkcie chcem hľadať možnosti, ako zmeniť systém riadenia, aby sme boli pripravení na prijatie týchto mladých, nadaných a náročných zamestnancov. Oni totiž nežijú aby pracovali, ale pracujú aby žili a realizovali svoje záujmy.
Považujete motiváciu zamestnancov v EY za jednu zo svojich priorít?
Riadenie ľudí v dnešnej dobe stojí pred novou výzvou, a to sa týka aj nášho interného prostredia. Musíme zistiť, ako motivovať ľudí v strednodobom a dlhodobom horizonte. Chcem rozumieť tomu, čo ľuďom na našom pracovisku chýba a čo by prípadne chceli robiť inak. Ako zaujímavú výzvu do budúcnosti vidím zapájať všetkých pracovníkov do aktívneho pracovného života v našej spoločnosti a zmanažovať všetky procesy vo firme tak, aby sme naďalej napĺňali víziu EY - cítili sa dobre v našej firme, boli na ňu hrdí a chodili s radosťou do práce. Taktiež chcem do budúcnosti posilniť ženský element vo firme a dať príležitosť aj EY manažérkam a ich videniu sveta.
Vráťme sa ešte k súťaži EY Podnikateľ roka. Predpokladáte, že na slovenskom trhu existuje stále dostatok zaujímavých podnikateľských príbehov?
Kvalitných firiem je na našom trhu stále dosť. Existuje veľa príbehov, ktoré nie sú verejnosti známe, čo sťažuje našu úlohu a úlohu poroty, lebo ich treba identifikovať a presvedčiť, že súťaž Podnikateľ roka je pre nich tou pravou. Hľadáme výnimočných a inšpirujúcich biznismanov, ktorých úspech je výsledkom ich poctivej práce. Tých, ktorí vybudovali silné spoločnosti, cítia zodpovednosť za desiatky alebo stovky zamestnancov a vďaka svojej neúnavnej snahe významne prispievajú nielen k rozvoju vlastnej firmy, ale aj svojich regiónov a celej slovenskej ekonomiky. Aj nová generácia manažérov môže prísť so zaujímavými startupmi a mnohé z nich skutočne majú šancu zabodovať. Trendy ukazujú, že medzi firmami najviac stále dominuje oblasť IT a moderných technológií.
Čo očakávate v rámci vašej novej pozície od ďalších mesiacov roku 2015?
Radi by sme zlepšili našu pozíciu na trhu poradenských spoločností, ale je to beh na dlhé trate. Máme štyri divízie, do ktorých možno rozdeliť pole pôsobnosti – audit, dane, podnikové a transakčné poradenstvo, a najnovšie aj právne poradenstvo. Dnes klienti nepožadujú od nás samostatne len audit či daňové poradenstvo, skôr vidia možnosti v komplexnejšom produkte. Chcú jednoducho od jedného dodávateľa kúpiť balík služieb, ktorý zabezpečí všetky ich potreby.
Profil:
Matej Bošňák (44) je vedúcim partnerom spoločnosti EY na Slovensku. Poradenstvu a audítorstvu sa venuje už 20 rokov. Má bohaté skúsenosti s auditmi účtovných závierok slovenských subjektov verejného záujmu zostavených podľa IFRS, implementáciou IFRS, účtovným poradenstvom, previerkou účtovných predpisov, previerkami fúzií, kompilačnými správami, overovaním systémov vnútornej kontroly (SOX 404) a inými súvisiacimi službami. Je dlhoročný člen Asociácie certifikovaných účtovných znalcov (ACCA) v Anglicku a držiteľom diplomu ACCA v medzinárodnom finančnom výkazníctve.
(pr)