V predchádzajúcom článku sme hovorili o význame SEO pre náš biznis. Dnes by som rád túto tematiku rozšíril o ďalšie možnosti a povieme si, čo znamená výraz inbound marketing. Tento pojem je známy už od roku 2008, výraznejší vzostup zaznamenal v posledných dvoch rokoch, kedy sa začal skloňovať a používať snáď vo všetkých pádoch.
Mnohí marketéri a majitelia firiem v ňom vidia spásu. Bohužiaľ, pokiaľ sa detailnejšie zoznámite s definíciou tohto pojmu, nie je to v podstate nič nové. Len je to nové pomenovanie pre súbor techník, ktoré sa používajú, či by sa mali používať pre získanie a udržanie zákazníkov.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inbound_marketing
http://sk.wikipedia.org/wiki/Inbound_marketing
Pokiaľ však v celosvetovom meradle porovnáme záujem na Google o oba vyššie spomenuté výrazy, zistíme, že záujem o SEO je trvalý, dlhodobý a neporovnateľne vyšší.
http://www.google.com/trends/explore#q=seo%2C%20inbound%20marketing
Čo všetko si možno predstaviť pod pojmom „inbound marketing“?
Nasledujúci obrázok schematicky znázorňuje, čo všetko zahŕňa inboud marketing.
Ako vidíte, nie je to vôbec nič nové, sú to štandardné postupy a techniky marketingovej komunikácie smerom k návštevníkom vášho webu. Jedine kvalitnou komunikáciou môžete totiž spoľahlivo osloviť návštevníkov a získať tak pravidelných a stálych zákazníkov. Musíte ich jednoducho presvedčiť, že ponúkate, čo hľadajú, a že ste v tom dobrí. Ako vidíte, SEO, sociálne siete či budovanie obsahu sú jednotlivými kanálmi zapadajúcimi do tohto celku.
Je dôležité si uvedomiť, že je potrebné komunikovať navonok na niekoľkých úrovniach. Nestačí len zákazníka získať pomocou SEO či PPC, ale musíte sa o neho starať, prostredníctvom emailových spravodajov a kvalitného obsahu na webe. Musíte mu dávať maximálnu odbornú starostlivosť. Áno, odbornosť je veľmi dôležitá. Ak nebude návštevník presvedčený o vašich kvalitách, nestane sa vašim zákazníkom. A ak nebude cítiť vašu starostlivosť, potom, i keď sa nim stane, dlho nim nezostane.
Pokiaľ si uvedomíte, že starať sa o zákazníka musíte na každom kroku, potom ste sa stali majstrami inbound marketingu. V tejto súvislosti by som veľmi rád poukázal na skvelú štúdiu moderného marketingového mysliteľa Avinasha Kaushika, ktorý je šedou eminenciou stojacou za marketingovými stratégiami Google, kde zastáva pozíciu Digital Marketing Evangelist. Prišiel s konceptom See-Think-Do, ktorý osobne prezentoval na konkrétnych prípadoch českých webov na Marketing festivale 2014 v Brne. Úplne logicky vysvetlil, ktoré metódy komunikácie fungujú na návštevníka v každej fáze jeho nákupného procesu.
Zdroj obrázku: http://weboo.eu/blog/internetovy-marketing/avinash-kaushik-uci-sefy-velkych-firem-jak-na-marketing
Pokiaľ sa na obrázok vyššie pozriete dôkladne a zamyslíte sa nad ním, potom dúfam, že si tak ako ja poviete, že je to úplne logické, jednoduché a úžasne to do seba zapadá.
Ako si na tom stoja sociálne siete a Facebook?
Veľa sa v tejto súvislosti diskutuje, či je Facebook predajným kanálom, alebo iba prostriedkom upútania a získania pozornosti? Mnohým marketérom asi ušiel hlavný zmysel a účel sociálnych sietí, ktorým je baviť sa. Ľudia sú tam preto, že sa chcú baviť, nestrkajte im preto za každú cenu strohé marketingové a predajné posolstvá. Verte, nefunguje to. Alebo iba v obmedzenej miere, a to len u niektorých produktov či skôr služieb. Plošne sa však na to rozhodne nespoliehajte.
Čo z toho plynie?
Nehľadajte žiadne moderné metódy, neschovávajte sa za nové a kvázi „moderné“ výrazy. Premýšľajte z pohľadu vášho zákazníka. Čo chce, čo ho zaujíma, čo mu pomôže? Nesnažte sa za každú cenu presadzovať svoje marketingové stratégie bez dostatočných znalostí vašich zákazníkov.
Úžasnú knihu na túto tému s názvom The Stranger's Long Neck napísal Gerry McGovern a mimo iného v nej tvrdí, že marketéri vychádzajú veľmi často z úplnej neznalosti trhu a svojich zákazníkov. Ukazuje na konkrétnych príkladoch, lebo sa primárne zaoberá prieskumom trhu a zákazníkov významných svetových firiem typu Cisco, IBM, Microsoft, VMware a Google, ako diametrálne často sa rozchádzajú marketingové slogany firiem so skutočnými potrebami a požiadavkami užívateľov. Napríklad v automobilovom priemysle si väčšina výrobcov či predajcov podľa jeho prieskumu myslela, že pre zákazníkov sú dôležité výkon motoru či design a štýl vozidla, zatiaľ čo ich zákazníkov zaujímali predovšetkým spoľahlivosť, dostupnosť a spotreba.
„Nikdy sa nespoliehajte na svoje presvedčenie a intuíciu, teda aspoň v oblasti marketingu a znalosti trhu.“
Čo z toho vyvodiť na záver?
Na záver si dovolím zhrnúť hlavnú myšlienku tohto článku:
- Poznajte svojich zákazníkov
- Zistite, nepredpokladajte, ich potreby a požiadavky
- Zvoľte vhodné komunikačné kanály pre každú fázu, v ktorej sa vaši zákazníci nachádzajú
- Pravidelne všetky tieto metódy a prostriedky kombinujte
- Svojou komunikáciou vystupujte úplne konzistentne, pravidelne
- Ukážte, že ste odborníci a danej problematike rozumiete
V prípade vášho záujmu vám radi poradíme a pomôžeme zostaviť vhodnú stratégiu pre váš biznis.
Zdroje obrázkov:
https://www.pinterest.com/mwestmarketing/inbound-marketing/
Autor článku: Michael Muselik
SEO a UX konzultant, on-line marketingový špecialista a nadšenec v Effectix.com
(pr)