V jeho prípade prišiel v práci vážny úraz, kvôli ktorému ostal dlhodobo práce neschopný. Keďže si úraz spôsobil vlastnou vinou, nedostal ani žiadne odškodné. Z práce ho napokon prepustili.
„Musel som zobrať prvú prácu, ktorá mi bola ponúknutá, hoci za nízky plat. Pôžička sa mi nedala splácať a po čase, ako som nesplácal a k tomu sa dosť sťahoval, som na splácanie zabudol,“ dopĺňa Tomáš.
Pani Monika z okresu Nové mesto nad Váhom sa do problematickej finančnej situácie dostala po tom, čo jej, teraz už bývalý manžel, začal piť a jeho financie išli mimo rodiny.
„Splácala som hypotéku zo svojho platu, živila dve deti a na ostatné mi nezostalo,“ približuje svoj príbeh pani Monika.
Vymáhanie už neexistuje. Dlžník je pre nás zákazníkom
V spoločnosti Intrum každý deň komunikujeme s obrovským množstvom dlhujúcich zákazníkov. Naši kolegovia zo zákazníckeho centra sa denne stretávajú s náročnými životnými príbehmi. Súčasne sa veľmi často stretávame s milými reakciami od prekvapených zákazníkov. Vyjadrujú sa, že škoda, že sa neozvali skorej, ďakujú nám za pomoc, ústretovosť, za ochotu a sú veľmi milo prekvapení našim prístupom.
Intrum je ľudský
Preto u nás vznikla myšlienka hovoriť o tom aj verejne. Vytvorili sme projekt „Intrum je ľudský“. Našim cieľom je ľuďom pomôcť a podporiť tých, ktorí sú v kolotoči dlhov. Mať dlhy je v aktuálnej ekonomike prirodzené, ale dôležité je vedieť s nimi pracovať. A ak dlh nepracuje pre nás, tak je potrebné sa z neho čo najskôr dostať.
Intrum je európskym lídrom v odvetví inkasa pohľadávok a pred niekoľkými rokmi sme priniesli výraznú zmenu postupov do tohto odvetvia. Pokojne môžeme tvrdiť, že vymáhanie už neexistuje, ale sme už skôr poradcovia, ktorí dlžníkov považujú za zákazníkov. Hľadáme riešenia, ktoré sú prístupné jednak pre dlhujúceho zákazníka a jednak aj pre klienta.
„Chceme ukázať, že v súčasnej dobe sa inkaso pohľadávok robí empatickou a etickou formou. V prvom rade sa snažíme zistiť reálnu situáciu zákazníka. Žiaľ, stáva sa aj to, že sa človek stane dlžníkom bez toho, aby mal o tom nejakú vedomosť. V našej praxi sa stretávame s rôznymi formami zneužitia. Samozrejme to nie sú jediné prípady, prečo sa niekto stane našim zákazníkom. V každom prípade však postupujeme so zreteľom na situáciu každého jednotlivca a hľadáme pre neho adekvátne riešenie,“
vysvetľuje Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia
Inkaso pohľadávok - to sú tí vymáhači?
Na verejnosti sa stretávame s dvomi hlavnými problémami, čo sa týka vnímania odvetvia inkasa a správy pohľadávok. Na jednej strane sme ešte stále vnímaní ako namakaní chlapi s basebalkou v ruke, čo ide hlava nehlava, ale hlavne, že dostane zaplatené.
Druhým problémom je, že klienti, ktorí poskytli tovar alebo službu zákazníkovi, ktorý z najrôznejších dôvodov za to nezaplatil, vlastne ani nevedia, že sa môžu pri riešení svojho problému s neuhradeným dlhom obrátiť na profesionálnu inkasnú agentúru. Týka sa to najmä menších spoločností. Pre veľké spoločnosti sme strategickým partnerom, ktorý je nevyhnutnou súčasťou ich biznis procesov. Stále však platí, čím skôr sa klient na inkasnú spoločnosť obráti, o to je väčšia šanca, že mu budeme vedieť pomôcť.
Svoje postupy spoločnosť Intrum neustále kontroluje a reviduje a ako licencovaný subjekt vykonáva svoju činnosť pod dohľadom Národnej banky Slovenska.
Každý rok si naše postupy overujeme v prieskume spokojnosti zákazníkov, ktorý realizuje pre nás externá prieskumná agentúra. Dosahujeme vynikajúce výsledky, ktorými presahujeme benchmarky slovenskej finančnej správy. Za posledné štyri roky 87-90% respondentov súhlasilo, že sme ochotní a máme príjemný personál. 88-91% potvrdilo, že sme vhodne komunikovali. 82-89% súhlasilo, že sme im ponúkli vhodné riešenie. Počas vrcholiacej korana krízy sme samozrejme aj my zaznamenali nárast nepríjemných reakcií zo strany zákazníkov a mierne zhoršenie výsledkov, ľudia boli vo väčšej miere podráždení, často až agresívni, ale v tomto roku sa už situácia upokojuje.
V prípade zákazníka, ktorý si uvedomil svoju zodpovednosť a rozhodol sa vyriešiť svoj dlh, je možné pristúpiť aj k špeciálnym riešeniam
V prvom rade treba mať na zreteli, že dlžník je zákazník, ktorý si kúpil tovar a službu, či zobral úver, za ktoré nezaplatil. Dokážeme pochopiť, že často osud zasiahne nečakane a zrazu sa človek ocitne bez peňazí. Veľkú časť našich zákazníkov však tvoria tzv. zámerní neplatiči.
Preto vždy pozorne počúvame príbeh človeka, ktorý je našim zákazníkom. Nie je to len evidenčné číslo. Každú komunikáciu zaznamenávame a sledujeme priebeh spolupráce a to, či dlžník pristupuje zodpovedne k svojmu dlhu.
Na základe dôkladného zváženia a analýz dokážeme navrhnúť aj neštandardné riešenia ako napr. poskytnúť úver, odpustiť časť dlhu, odložiť splátky. Tak to bolo aj s Monikou a Tomášom.
"Riešenie, ktoré ste mi poskytli, bolo pre mňa snáď vykúpením. Zavolal mi váš pracovník, s tým, že má pre mňa ponuku. Išlo o to, že mi viete z môjho dlhu, kde vysoko narástli úroky voči banke, odpustiť či oddlžiť úroky s tým, že zaplatím len čiastku, ktorú mi banka v čase poskytnutia úveru dala. Vyriešili ste za mňa celý dlh tým, že ste mi poskytli pôžičku v hodnote úveru a tým ma prakticky oddlžili,“ popisuje Tomáš v rozhovore v rámci projektu Intrum je ľudský.
U Tomáša sme evidovali celkový dlh vo výške cez 7 tis. eur, kde mu kvôli jeho dlhodobej pasivite výrazne narástli úroky a poplatky a banka postúpila jeho prípad ku nám formou odkupu. Vďaka Tomášovmu prístupu sme mu mohli ponúknuť riešenie, vďaka čomu sa jeho dlh skrátil o viac ako polovicu a usporil tak 4 tis. eur.
„Určite by som odporúčal ľuďom, aby konali tak, aby sa nezadlžili. Ale keď už k tomu aj príde, aby to riešili. A s čistou hlavou môžem odporučiť vašu spoločnosť na riešenie takýchto krízových situácii, pretože mne ste veľmi pomohli. Musím povedať, že spokojný som nad mieru. Či už s prístupom alebo s rýchlosťou odozvy. Najviac ma príjemne prekvapilo hlavne to, že ste mi takúto pomoc poskytli a pomohli ma posunúť vpred. Konečne som oddlžený a okrem splátky pôžičky nemám žiaden dlh,” ukončil náš rozhovor Tomáš.
„Po vymáhaniach a telefonátoch, že nesplácam, sa mi ozvala vaša spoločnosť a ponúkla mi riešenie splácania. Najprv na pol roka a pri riadnom splácaní mi predĺžila dohodu. Splátky mi nastavili tak, aby som to zvládala splácať. Prístup vašich zamestnancov ma milo prekvapil. Vždy, keď mi niekto volal, bol ústretový a vedel aj poradiť a pochopiť, aj keď som mala nejaký problém so splátkou. Časom mi ponúkli splácanie ako v banke, presne vypočítané splátky aj konečnú sumu, ktorá sa nezvyšuje ako pri splátkach v iných spoločnostiach, ktoré odkupujú omeškané úvery,“ vysvetľuje zákazníčka Monika z okr. Nové mesto nad Váhom.
U pani Moniky sme evidovali dlh vo výške cez 4 700 eur. Naše riešenie jej jednak prinieslo takú výšku mesačnej splátky, ktorú dokázala utiahnuť a jednak sme jej celkovo ušetrili viac ako 1 600 eur. Takúto pomoc sme sa jej rozhodli ponúknuť po tom, čo prešla polročnou skúšobnou dobou.
Strkanie hlavy do piesku nepomôže
Na záver by sme všetkým, ktorí sa už dostali do dlhovej pasce a prípadne už aj boli kontaktovaní napr. inkasnou spoločnosťou, odporučili, aby sa nebáli s nami komunikovať. O čo skorej zistíme ich reálnu situáciu, o to menej úrokov a poplatkov im narastie. Intrum je kapitálovo silná spoločnosť, preto dokážeme priniesť aj inovatívne riešenia. Každopádne si treba uvedomiť, že zo zákona má veriteľ nárok účtovať si úrok z omeškanej sumy a spolu s poplatkami môže dlh zákazníka veľmi nepríjemne narásť. A tomuto sa dá predísť včasnou a jasnou komunikáciou.
„Moja rada nakoniec: odporúčam každému, kto má problém splácať úver a nechce sa dostať do problémov, aby komunikoval s bankou. A v prípade, že sa tak stalo, nech komunikuje so splátkovou spoločnosťou, ktorá odkúpila jeho úver, lebo vždy sa dá všetko vyriešiť,“ odporúča Monika.