Bratislavská centralizácia nie je žiadnou novinkou. V našom hlavnom meste sa spravidla sústreďujú tie najväčšie spoločnosti, sídla tam majú úspešné slovenské podniky a svoje pobočky tam otvárajú aj tie zahraničné.
Napriek tomu vždy nájdeme niekoľko odvážnych lastovičiek, ktoré sa rozhodli začať podnikať aj v inej časti Slovenska a uspeli. Takým príkladom je aj online marketingová agentúra Vivantina so sídlom v Košiciach, ktorá dokazuje, že špičkový marketing sa dá robiť plnohodnotne aj na východe.
Je dopyt po online marketingu silný aj na východe?
„Bolo pre nás úplne prirodzené podnikať tam, kde žijeme. Mal som pocit, že v Bratislave je trochu zhon,“ vysvetľuje rozhodnutie založiť marketingovú agentúru na východe jej spoluzakladateľ Ľubomír Radič. Radič, odborník na SEO, založil agentúru Vivantina s Ľubomírom Štulajterom, špecialistom na Google reklamy, ešte v roku 2016.
Radič tvrdí, že sa nikdy nebál toho, že by na východe bol dopyt po ich službách menší: „Vôbec mi to nenapadlo. Naším produktom je služba, ktorá sa dá robiť aj na diaľku. Aktuálne máme množstvo klientov práve zo západného Slovenska, niekoľkých aj v Česku. Geolokácia v našom odvetví nie je veľká téma,“ vysvetľuje špecialista na online marketing.
Dá sa na východe nájsť šikovný východniar alebo sú všetci v Bratislave?
Hoci v posledných „pandemických“ rokoch sa mnohé zmenilo a home office čiastočne zmenil pomery aj na slovenskom pracovnom trhu, predsa len bolo u nás vždy akýmsi „dobrým zvykom“, že mladí ľudia z východného Slovenska často odchádzali študovať na západ, kde sa následne aj zamestnali a založili si rodiny. Dajú sa podľa Radiča nájsť šikovní východniari aj na východe alebo je náročné získať v Košiciach kvalifikovaných zamestnancov?
„Je prirodzené ísť za kariérou do hlavného či väčšieho mesta a tam zbierať skúsenosti. Vo všeobecnosti je dnes náročné nájsť dobrých ľudí kdekoľvek, nielen v Košiciach. Výhodou agentúr z Bratislavy je, že tá istá skupina ľudí „kočuje“ po agentúrach. Rok sú v jednej, potom v inej. Ľudia rýchlo odchádzajú a aj rýchlo prichádzajú. Množstvo agentúr si k tomu vypracovalo procesy, aby to zvládali. U nás sa ľudia „netočia“ v takom množstve, takže sa ich snažíme viac motivovať, aby im bolo u nás dobre, a, samozrejme, snažíme sa aj vyberať si už na začiatku takých ľudí, ktorí majú radi skôr stabilitu, sú seniornejší, často už majú vlastné rodiny,“ opísal skúsenosti agentúry Vivantina jej spoluzakladateľ.
Bez marketingu začne firma upadať
Marketingová agentúra Vivantina ponúka široké portfólio služieb, vrátane Google reklám (tzv. PPC), SEO (optimalizácia pre vyhľadávače), správy sociálnych sietí, digitálnych marketingových stratégií či tvorby webov. Online marketing je široký pojem, a tak aj množstvo služieb, ktoré môže zákazník využívať, je pomerne rozsiahle. Mal by sa však online marketingu venovať naozaj každý? Aj malé a stredné podniky?
Radič tvrdí, že marketing prináša do firmy peniaze a je dokázané, že firma, ktorá sa marketingu venovať prestane, začne stagnovať alebo časom dokonca upadať. Online marketing má tú výhodu, že sa dá pomerne dobre a rýchlo vyhodnocovať. „Veľké firmy si môžu okrem onlinu dovoliť aj iné marketingové aktivity, čo je ich výhoda. Pre menšie firmy je práve digitálny marketing možnosť, ako sa presadiť pri rozumnej investícii,“ radí odborník.
Jeho odpoveď na otázku, či je online marketing to pravé aj pre menšie firmy, je teda pomerne jasná: „Ak by som si mal ako majiteľ podniku ponechať v rámci aktivít vo firme len jednu vec, bol by to práve online marketing.“
Ako si má firma vybrať tú správnu marketingovú agentúru?
Agentúr, ktoré online marketingové služby ponúkajú, je dnes obrovské množstvo. Ako si majú podnikatelia z toho širokého mora vybrať agentúru, ktorá splní ich očakávania? Samozrejme, ako prvé, je veľmi vhodné pozrieť si referencie.
Vivantina však aj na svojom webe tvrdí, že to robí inak. Ako? „Sme féroví. Rovno povieme, ako to vidíme z nášho pohľadu, či projekt dáva zmysel pre online marketing a čo to obnáša po finančnej stránke. Stáva sa, že klienti nemajú reálne predstavy, čo sa dá dosiahnuť a za koľko. Často aj niektorí menej skúsení marketéri nevedia správne odhadnúť projekt, a tak vedú klienta nesprávnym smerom,“ varuje Radič.
Ako pri každom vzťahu, základom je komunikácia
„Ľuďom, ktorí s online marketingom ešte nemajú skúsenosti, by som určite odporúčal konzultáciu so skúseným človekom, ktorý pozná nielen teóriu marketingu, ale proste sa na veci pozrie a vidí. Ani my neberieme projekt za každú cenu,“ tvrdí otvorene Radič, ktorý dodáva, že kľúč k úspešnej spolupráci medzi agentúrou a klientom je najmä vo vzájomnom porozumení, dôvere a o komunikácii. Tak, ako agentúra v úvode netuší, ako klient riadi svoj podnik, tak ani klient možno nevie, ako fungujú Google reklamy.
Preto je dôležité vzájomne si dôverovať a otvorene komunikovať. Ak sa následne medzi klientom a agentúrou vytvorí tá správna „chémia“, vzájomná spolupráca má dobre našliapnuté k tomu, aby bola úspešná.
Potom sa môže ľahko stať, že z vami vybranej agentúry sa stane jediná agentúra, s ktorou spolupracujete. „Náš prvý klient bola spoločnosť predávajúca LED osvetlenie a rôzne elektro doplnky prostredníctvom e-shopu. Spravujeme im PPC kampane v Google, kde je cieľ jasný – čo najviac predávať. Tento klient je s nami dodnes (už siedmy rok), čo asi svedčí o jeho spokojnosti,“ dodal na záver príklad ideálnej spolupráce Ľubomír Radič.
O agentúre Vivantina Rok založenia: 2016 Zakladatelia: Ľubomír Radič, Ľubomír Štulajter Sídlo: Košice Top klienti: lamina.sk, elen.sk, wsd13.sk, afrehab.sk, nemocnica-bory.sk, venasum.com, kupelesliac.sk Najčastejšie poskytované služby: PPC (správa Google reklám), SEO, správa firemných sociálnych sietí, tvorba webov Certifikáty a ocenenia: Google Partner od roku 2016 Kontakt: www.vivantina.com |