Výhodou online podnikania je dostupnosť mnohých štatistík, ktoré získate napríklad pomocou nástroja Google Analytics. Optimalizácia e-commerce tak nie je žiadnou vedou, musíte však zbierať relevantné dáta a dokázať ich aj správne využiť. Podkladom pre akékoľvek zmeny v e-shope alebo na prezentačnej webstránke by mala byť dôkladná analýza, vďaka ktorej budú následné zmeny vykonávané koncepčne a s dôrazom na výsledky.
Dôkladné zmapovanie silných a slabých stránok webu
Začnime trošku všeobecne. Dôkladné zmapovanie silných a slabých stránok vášho webu má zásadný význam preto, aby ste zistili čo vôbec zlepšovať a či sa vôbec aktuálne oplatia väčšie investície do marketingových aktivít. Častou chybou začiatočníkov je to, že sa silou mocou snažia zvyšovať návštevnosť na webe, ktorý ešte nie je dokončený. Nemá tiež zmysel, ak sa správy reklamných kampaní chopí PPC agentúra a napríklad prostredníctvom Google Ads a bude propagovať webovú stránku so zásadnými chybami.
Spíšte si preto, v čom spočívajú silné a slabé stránky vášho webu, pričom následne sa zamerajte na tie slabé. Svoje zistenia by ste ale mali určite konzultovať s odborníkom, pretože aj prvky, ktoré možno nepôsobia problematicky, môžu byť dôvodom, pre ktorý návštevníci z vášho webu vo veľkom odchádzajú.
Vychádzajte z údajov, ktoré máte k dispozícii
Kým k niektorým údajom, ako je návštevnosť, jej zdroje či počet objednávok sa dostanete celkom ľahko, k iným je cesta trochu zložitejšia. Spomedzi metrík by ste určite nemali vynechať bounce rate, mieru opustenia nákupného košíka (ak prevádzkujete e-shop) a oplatí sa tiež pátrať po tom, na aké frázy sa vám darí umiestňovať v organickom vyhľadávaní. Ak napríklad zverejňujete pracovné inzeráty a zistíte, že na frázu zdravotná sestra Rakúsko sa umiestňujete veľmi nízko, ide o zreteľnú indikáciu, na čom sa oplatí popracovať.
Konkrétne odporúčania a ich zoradenie podľa priorít
Základnú analýzu berte ako svoju domácu úlohu kým sa rozhodnete kontaktovať odborníkov. Čím zodpovednejšie a dôkladnejšie ju spravíte, tým lepšie základy postavíte pre zlepšenia v budúcnosti. Zistení, ktoré z analýzy vyplynú môže byť nepreberné množstvo, určite by ste ale mali po analýze spoznať odpovede na otázky, ako sa ľudia na váš web dostanú, čo hľadajú a tiež, kedy a prečo ho opúšťajú. V mnohých ohľadoch sa vám zlepšenia ponúknu takpovediac aj samé...