Chuťové preferencie Slovákov sa menia, a mení sa aj to, čo očakávajú od piva a od ležiakov. Najnovšie prieskumy poukazujú na to, že sladový charakter ležiakov ustupuje pivám s výraznejšou, horkejšou chuťou. Značka Zlatý Bažant preto ako líder na trhu reaguje na tento trend uvedením novej receptúry, ktorá zaujme okrem výraznejšej horkosti (zvýšenie z 24 na 32 EBU) svojou plnou chuťou a podmanivou chmeľovou arómou. Podiel alkoholu sa zvýšil zo 4,6 na 4,7 %.
Jedinečnosť novej receptúry slovenského ležiaka tkvie v slovenskom pôvode jeho surovín
Nový Zlatý Bažant 12 % Slovenský Ležiak obsahuje viac ako 90% ingrediencií, ktoré majú slovenský pôvod. Je vyrobený zo 100 % hurbanovského sladu a vody z artézskych studní priamo z Hurbanova.
Jačmeň, ktorý sa použil na výrobu ležiaku, pochádza od lokálnych pestovateľov. „Zameriavame sa na celý proces výroby piva od zrnka jačmeňa až po pohár načapovaného piva. Poľnohospodárstvo je pre nás kľúčovým odvetvím. Udržateľné pestovanie sladovníckeho jačmeňa, je alfou a omegou našej tradičnej pivovarníckej výroby. V HEINEKEN Slovensko kladieme veľký dôraz na kvalitu surovín, keďže práve tie zohrávajú významnú rolu vo výslednej nezameniteľnej chuti nášho piva,“ hovorí Rene Kruijt, generálny riaditeľ Heineken Slovensko.
Najzásadnejšou novinkou v receptúre je aj použitie chmeľu z jedinej slovenskej chmeľnice v Nemšovej. Ide o odrodu Žatecký skorý červeňák, vďaka ktorej získalo pivo novú, nezameniteľnú horkastú chuť a arómu.
Vývoj nového produktu trval rok
Na začiatku príbehu novej „dvanástky“ bol spotrebiteľský výskum agentúry Ipsos, v ktorom sa testovalo 16 rôznych pív dostupných na Slovensku.
„Z výskumu jednoznačne vyšlo, že bývalý Zlatý Bažant 12 % nebol v súlade s trendami, ktoré vidíme medzi slovenskými pivnými konzumentami, a tak sme sa rozhodli pristúpiť k zásadnému kroku - zmeniť receptúru. Rozhodnutiu predchádzali rôzne diskusie, aj na regionálnej úrovni,“ vyjadril sa marketingový riaditeľ Robert Kubička.
Po doladení teoretickej časti a nastavení očakávaní od novej receptúry, nasledoval vývoj chute piva, ktorý trval rok. Podieľali sa na ňom sládkovia z Hurbanova, odborníci a aj samotní spotrebitelia. „Počas tohto obdobia sme uvarili viac než 10 rôznych šarží. Postupne sa dolaďovala vôňa, chuť, plnosť a horkosť piva. Finálnej receptúre predchádzalo veľa kôl degustovania,“ zhodnotila proces manažérka výroby a kvality piva Andrea Cseriová, ktorá v pivovare Heineken pracuje už viac ako 20 rokov. Výraznejšiu horkosť pritom, podľa jej slov, dosiahli zmenou množstva a druhu chmeľu.
Je varený tradičným spôsobom dekokčnej metódy rmutovania. Zlatý Bažant 12% pritom rmutuje v dvoch odlišných nádobách. Je to proces náročnejší na prípravu, ale vo výsledku prinesie dokonale bohatú a plnú chuť piva.
Svitá na nové, zlaté časy!
Finálna receptúra prešla ešte pred uvedením na pulty sériou spotrebiteľských testov, v ktorých bol testovaný Zlatý Bažant 12% so starou receptúrou, nový Zlatý Bažant 12% slovenský ležiak s novou receptúrou a najvýraznejší konkurent z radov českých značiek. „Výsledky nás nesmierne potešili, pretože v slepých testoch bol Zlatý Bažant 12% s novou receptúrou jednoznačným víťazom,“ zdôraznila Senior Brand manažérka značky Zlatý Bažant Radoslava Anguš. V teste ležiakov agentúry Ipsos pritom spotrebitelia hodnotili celkový chuťový zážitok, osvieženie, farbu a vôňu. „Sme presvedčení o tom, že naša novinka dokáže zmeniť vnímanie Slovákov a to, ako vnímajú značku Zlatý Bažant a celkovo slovenské ležiaky,“ dodala Anguš.
Nový Zlatý Bažant 12% je v predaji od 20. marca 2023, onedlho plne nahradí doterajšiu „dvanástku“. Vizuálne sa nelíši od predošlého ležiaka, ale v obchodoch ho spoznáte vďaka výraznej pečati „NOVÁ RECEPTÚRA.“ Okrem obchodov bude nový Zlatý Bažant 12% dostupný aj na výčapoch barov a reštaurácií v kanáli HoReCa.
Zmenou prešiel aj Zlatý Bažant 10 %, ktorý uviedla na pulty spoločnosť Heineken začiatkom februára. Nová „desiatka“ poteší milovníkov piva vylepšenou a plnšou chuťou, vyšším obsahom alkoholu (z 3,9% na 4,1%) a mierne vyššou horkosťou (z EBU 20,5 na EBU 23).