StoryEditor

Čo robiť, keď sa vaši partneri neponáhľajú s uhradením faktúr

11.10.2023, 00:00

Firmy dnes skutočnosti, že im ich partneri neskoro platia faktúry, čo vo výsledku môže byť veľmi veľký problém. Ako z neho von?

Tuzemské firmy čelia mnohým prekážkam či nepríjemnostiam. Okrem drahých vstupov, vysokých cien energií a tlaku na rast miezd je za tým aj skutočnosť, že im ich partneri neskoro platia faktúry. Pre malé a niektoré stredné firmy to vo výsledku môže byť veľmi veľký problém.

Pokiaľ sa zmluvné strany pri dojednávaní zmluvy nedohodnú inak, tak zo zákona platí, že doba splatnosti faktúr je 30 dní. Obchodní partneri sa samozrejme môžu dohodnúť na kratšej, ale aj dlhšej dobe. Z reálnej praxe je však zrejmé, že platitelia preferujú skôr tú dlhšiu lehotu. Aktuálne je priemerná doba splatnosti 54 dní. A to je skutočne dlho, hoci je to lepšie, než situácia v krízovom roku 2009, kedy táto doba bola 77 dní.

Pre úplnosť uveďme, že stanovená lehota na zaplatenie faktúry začína plynúť okamihom, keď je príjemcovi faktúra doručená, alebo od doby, kedy mu spoločnosť dodala službu alebo produkt, pričom sa riadime tou udalosťou, ktorá nastala neskôr.

Dlhé splatnosti prinášajú starosti

Aktuálna priemerná doba splatnosti faktúr trvajúca vyše 50 dní (ale pozor, hovoríme stále o priemere, pričom v mnohých prípadoch je táto doba ešte oveľa dlhšia) môže pre mnoho firiem znamenať veľké problémy. Nezabúdajme, že aj v takejto situácii musia tieto subjekty plniť svoje obvyklé záväzky. Teda platiť napríklad lízingy na autá, splátky úverov, pravidelné platby za energie, zálohy na DPH a ďalšie platby a, pochopiteľne, aj mzdy svojim zamestnancom. V situácii, keď od odberateľov chodia peniaze neskôr, sa tak úplne logicky niektorí dodávatelia dostávajú do ťažkej situácie a de facto medzi dva mlynské kamene. Zákazky od veľkých spoločností sú na jednej strane pre nich dôležité a nemôžu si dovoliť ich ignorovať či neuchádzať o ne, vzhľadom na svoju veľkosť však musia strpieť obchodnú politiku obrov. V praxi to obvykle bývajú vzťahy medzi menšími výrobcami potravinárskeho a nepotravinárskeho tovaru a supermarketmi, ale aj špedičnými spoločnosťami, ktoré do veľkých podnikov tento tovar alebo polotovary zavážajú.

Ako získať peniaze za faktúry skôr?

Napriek tomu, že popísaná situácia je voči konkrétnym firmám nepriaznivá, majú hneď niekoľko nástrojov, ako sa s tým popasovať.

Jedným z nástrojov, ktorý podnikateľom a firmám pomôže prekonať predovšetkým krátkodobý výpadok prevádzkovej hotovosti a udržať cash- flow, je čerpanie kontokorentného úveru. Výhodou je skutočnosť, že keď si firma potrebuje krátkodobo požičať peniaze a nechce si brať klasický úver, má k dispozícii schválené peniaze a požičiavať si ich môže opakovane. Výška úročenia týchto úverov je individuálna a je závislá na dohode firmy s bankou. Avšak je obvykle vyššia ako pri klasických úveroch. Navyše sa firmy nevyhnú veľkému množstvu bankových poplatkov, ktoré môžu byť s čerpaním tohto úveru spojené.

Čo je to revolvingový úver?

Ďalšou možnosťou sú revolvingové úvery. Tento produkt je úverom, ktorý jeho poskytovateľa zaväzuje k poskytnutiu finančného úveru na požiadanie do určitej výšky s tým, že ten, kto si vzal úver, má naopak povinnosť poskytnuté peňažné prostriedky vrátiť a zaplatiť za to poskytovateľovi úroky. Revolvingový úver je v porovnaní s klasickým úverom výrazne flexibilnejší, pretože, ten, kto čerpá úver, je oprávnený ho načerpať a splatiť za dobu jeho poskytnutia pokojne niekoľkokrát bez toho, aby musel uzatvárať ďalšie úverové zmluvy. Aj tu sa však musí počítať s vyššími úrokmi.

Existuje aj ďalšia možnosť a tou je stále častejší a populárnejší predaj faktúry cez špecializované portály. Jedným z nich je napríklad Zalep.to. Táto služba, ktorú môže využiť každý podnikateľ alebo firma, ktorí uzavrú rámcovú službu so spoločnosťou AKCENTA CZ, umožňuje týmto subjektom faktúry so svojimi odberateľmi predať na portáli/virtuálnej burze investorom a dostať sa tak rýchlo k potrebným financiám. Priemerná doba preplatenia faktúry sa pohybuje zhruba 1-2 dni. Pritom vystavenie faktúry a vlastne celý proces je veľmi jednoduchý a vhodný pre každú firmu, ktorá potrebuje peniaze za dodané služby či tovar čo najskôr.

Summa summarum, pri riešení vzniknutých situácií je dôležité spolupracovať s preverenými a renomovanými subjektmi a nespoliehať sa na firmy či jedincov, ktorých fungovanie a podnikanie nikto a nič nereguluje a dotyčná spoločnosť sa následne dostane do väčších problémov.

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
18. november 2024 16:58