StoryEditor

Trendy sa menia: Stále viac firiem kupuje kancelárske priestory. Dôvodom sú úspory aj lepšia klientela

01.11.2023, 00:00

Kým historicky zvykli menšie aj väčšie firmy vlastniť svoje priestory, v posledných dvadsiatich rokoch prešli spoločnosti pôsobiace v administratíve na prenájom. Tento trend sa však aktuálne opäť začína meniť a dopyt po kúpe vlastných priestorov na podnikanie rastie. V neposlednom rade v dôsledku vysokej inflácie a rastúcich cien, ako aj zväčšujúcej sa ponuky.

Kancelária v dobrej štvrti výrazne pomáha v podnikaní

V podnikaní je osobný kontakt zo zákazníkmi enormne dôležitý a významnú úlohu hrajú kvalitné priestory. Povolania ako právnici, daňoví poradcovia či zubné kliniky potrebujú sídliť blízko svojich klientov. Okrem toho v lokalite, kde firma sídli, musí byť výborné dopravné napojenie a občianska vybavenosť. Len v takom prípade je štvrť dostatočne živá, a tým pádom zaujímavá pre najlepších zamestnancov.

Ďalším kritériom, podľa ktorého si firmy dnes vyberajú to, kde budú mať kanceláriu, je kvalita priestorov. Ani umiestnenie v dobrej štvrti nepomôže, ak je samotná budova technicky zastaralá a vyzerá zle. Nič na situácii nemení ani fakt, ak má samotná firma svoje priestory na úrovni. Zákazníci sa danej adrese budú skôr vyhýbať. Kombináciu týchto podmienok spĺňa dnes len minimum budov. Ak takáto moderná budova vyrastie v dobrej a dostupnej štvrti, je o ňu veľký záujem. Príkladom je projekt kancelárskej budovy ZWIRN OFFICE, ktorú stavia fínsky developer YIT v blízkosti Nivy centra ako súčasť novej obytnej štvrte zasadenej do pôvodnej zástavby. Pri tomto projekte sa developer rozhodol umožniť firmám kúpiť si vlastné priestory do osobného vlastníctva. „V posledných rokoch sme pri našich projektoch cítili od firiem dopyt po možnosti kúpiť si A-čkové priestory do osobného vlastníctva. Hlavným dôvodom je istota, že firma zostane na dobrej adrese dovtedy, kým jej to vyhovuje. A ak potrebuje na úvod investovať do priestorov vysokú sumu, má istotu, že túto investíciu robí len raz,“ hovorí Michaela Ochmanová, MRICS, manažérka komerčných priestorov vo YIT Slovakia. Bonusom pre firmy v ZWIRN OFFICE sú kancelárie s výhľadom na Bratislavský hrad. „Pre spoločnosti, ktoré potrebujú vlastniť reprezentatívne priestory, je ZWIRN OFFICE jedinečná voľba.

Investícia do kúpy priestorov rastie na hodnote

Mnohí odborníci na development potvrdzujú, že v poslednom období rastie dopyt po menších priestoroch. Je to trend, ktorý v zahraničí vidno už dlhšie, a to najmä v takzvaných zmiešaných štvrtiach kombinujúcich bývanie, kancelárske a retailové priestory, služby a kvalitné verejné priestory s možnosťou oddychu. O budovy v týchto štvrtiach rastie záujem aj na Slovensku. Možnosť kúpiť si aj menšiu plochu prináša firmám flexibilitu, aby si vyskladali svoje priestory podľa potreby. Napríklad v ZWIRN OFFICE sú dostupné kancelárske jednotky od 30 m2 a majitelia firiem si môžu bývanie kúpiť pár desiatok metrov od firemných priestorov.

Firmy sa okrem dobrej polohy, ktorá je rozhodujúca pre klientov aj zamestnancov, rozhodujú pre kúpu firemných priestorov aj kvôli investícii. Ak má firma voľné financie, dokáže ich kúpou ochrániť pred znehodnotením infláciou tým, že profituje z rastu hodnoty nehnuteľnosti. Vzhľadom na vysoký dopyt po priestoroch a rastúce náklady je zrejmé, že ceny nehnuteľností vrátane kancelárskych budú rásť aj naďalej.

Finančné benefity vlastného office: Dvojitá daňová ochrana a žiadne riziko zdražovania

V prospech podnikateľa hrá pri kúpe priestorov aj tzv. dvojitá daňová ochrana. Ide o kombináciu daňového odpisovania investície a úrokov, ktoré si firma takisto vie zahrnúť do nákladov. Navyše, výška nájmov bude v dôsledku inflácie v ďalších rokoch stúpať. „Bežná firma nedokáže donútiť prenajímateľa, aby jej zastropoval výšku indexácie. Tým pádom jej nájomné porastie o mieru inflácie, ktorá v súčasnosti dosahuje takmer 10 %. Pri vlastných priestoroch inflácia neovplyvňuje výšku splátky úroku. Firma má fixovanú úrokovú sadzbu a presne vie, s akými nákladmi musí počítať,“ vysvetľuje Michaela Ochmanová.

Mimoriadne, skokovité zvýšenie nájmov zažili firmy v minulom roku v dôsledku zdraženia energií a kvôli pretrvávajúcej vysokej inflácii a rastúcim mzdovým nákladom je ďalšie zdražovanie nájmov len otázkou času. Firmy, ktoré nemajú zastropovanú cenu nájmu – a tých je drvivá väčšina – budú musieť za prenájom priestorov platiť stále viac. Tento fakt je ďalším dôvodom, prečo sa firmy obzerajú po kúpe priestorov na podnikanie.

image

ZWIRN OFFICE

YIT SLOVAKIA

Prax potvrdzuje: dobrá adresa prináša lepší biznis

Skúsenosti z praxe potvrdzujú, že firmy presťahovaním do kvalitnejších priestorov zvyčajne dokážu získať lepších klientov a zákazky. Tento efekt poznajú firmy, ktoré pôvodné kancelárie vymenili za priestory vo vynovenej historickej budove Pradiareň 1900. V pôvodných kanceláriách sme často riešili otázku, či my prídeme ku klientom alebo oni k nám. Dnes chcú sami klienti prísť a tvoriť s našimi dizajnérmi v Pradiarni,“ hovorí Marek Šolc, finančný riaditeľ firmy Lighting Beetle, ktorá pomáha firmám hľadať inovatívne riešenia na ich biznisové výzvy. Priestory tejto firmy získali pred pár dňami cenu INSAID AWARDS 2023 za najlepší interiér pracoviska.  „Keďže sa venujeme fitoutu kancelárií, klienti oceňujú, keď vidia našu prácu pri návšteve našich vlastných firemných priestorov,“ dodáva Tomáš Káčer z firmy BK, ktorá je súčasťou skupiny ZSE. Obaja zároveň potvrdzujú, že kvalitné priestory na dobrej adrese fungujú pre návrat ľudí do kancelárií či hľadanie nových talentov ako magnet.

Len minimum projektov prináša možnosť bývať aj pracovať v jednej štvrti

Zóna Nivy, pri ktorej vyrastá budova ZWIRN OFFICE, má vynikajúce dopravné napojenie vďaka autobusom, trolejbusom aj prímestskej doprave. Kombinácia s cyklocestami znamená najlepšiu dostupnosť v meste. V 15-minútovom dosahu od kancelárie – pešo či na bicykli – sa nachádza nielen bývanie, ale aj škola, škôlka, obchody, reštaurácie, kaviarne a ďalšia občianska vybavenosť. Ak majiteľ kancelárie pracuje aj býva v tejto štvrti, v praxi ušetrí ročne stovky hodín presunov medzi prácou a domovom. To je čas, ktorý môžu venovať svojej rodine či záujmom. „Medzi majiteľmi firiem, ktorí sa rozhodli pre kúpu firemných priestorov v ZWIRN OFFICE, máme viacerých, ktorí si v novej štvrti ZWIRN zároveň kúpili bývanie,“ hovorí Peter Dovala, riaditeľ developerských projektov YIT Slovakia.

Financovanie až v piatich bankách

Kto sa rozhodne pre kúpu kancelárie v ZWIRN OFFICE, dostane od fínskeho YIT komplexný servis vrátane vyhľadania vhodného úveru. „Klientom poskytujeme služby poradcu pre biznis úvery a spolupracujeme s piatimi najväčšími bankami na Slovensku. Ak je klient členom profesnej komory, dokáže dokonca čerpať úver bez predkladania finančných výkazov do hodnoty 250 000 eur,“ hovorí Michaela Ochmanová.

Ak vás zaujali firemné priestory v ZWIRN OFFICE, ozvite sa nám na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. alebo zavolajte na 0902 678 996.

Viac informácií nájdete na webe projektu ZWIRN OFFICE.

 

ZWIRN OFFICE v kocke

  • Na rohu Košickej a Svätoplukovej ulice v Bratislave
  • 12 poschodí/9 600 m2 kancelárskych priestorov
  • Kancelárie od 30 m2 na predaj do vlastníctva
  • Flexibilné rozloženie priestorov podľa individuálnych požiadaviek
  • Zdieľaná terasa na 7. poschodí
  • Cyklistické stojisko aj parkovanie pre autá
  • Bezbariérový prístup
  • Začiatok výstavby: 2. kvartál 2022
  • Plánovaná kolaudácia: 4. kvartál 2024/1. kvartál 2025

 

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
02. november 2024 12:22